Треска за IPO: как младите компании заливат борсите

През 2020 г. над 450 компании набраха 167 млрд. долара на американските борси, задминавайки рекорда от 1999 г. Очакват се още.

След като през изминалата година пандемията затвори огромнa част от глобалната икономика, очакванията на икономистите за първичните публични предлагания се понижиха. AirBNB, компания за наем на имоти, отложи IPO-то си през март именно поради несигурността породена от непознатия тогава вирус. В крайна сметка обаче гигантът, с пазарна капитализация от над 100 млрд. долара се появи на пазара през декември. Подобно на Airbnb, компаниите рестартираха плановете си да излязат на пазара. Броят на публичните предлагания се увеличи през втората половина на 2020 г. след като прогнозите на икономистите за възстановяването на икономиката се подобриха. В края на годината се оказа, че 450-те компании излезли на американските борси през последните 12 месеца са набрали близо 170 млрд. долара капитал. Това е с около 60 млрд. долара повече от предишния рекорд през 1999 г., което съвпада с дот ком бума и надуването на балона. Нещо, което паметливите инвеститори посочват като риск - година след това пазарът се срина.

Следващите месеци обаче обещават да бъдат интересни - най-малкото с две публични предлагания. Борсата за криптовалути Coinbase излиза на Nasdaq с претенцията да стане второто най-голямо IPO по капиталзиация със своите 100 млрд. долара след онези 104 млрд. на Facebook през 2006 г. Британската компания Deliveroo пък планира да направи предлагане на Лондоската борса (LSE), което ще е най-голямото от 2013 г. От традиционните първични публични предлагания най-много погледи са насочени към това на Robinhood. Компанията го беше планирала за тази година, но го отложи заради проблемите с Gamestop.

IPO по време на криза

Кризата през миналата година не уплаши компаниите, напротив. Някои от най-големите частни компании, така наречените еднорози с капитализация над милиард, се превърнаха в публични предприятия. DoorDash, приложението за доставка на храна, набра 3.4 млрд. долара от инвеститори по време на своето IPO през декември и покачи пазарната си капитализация до над 40 млрд. долара. Първото публично предлагане на акциите на Airbnb задмина това на DoorDash и набра над 3.5 млрд. долара, с което компанията получи звездната си пазарна оценка от 100 млрд. долара, която обаче бързо се сви наполовина. Няколко месеца по-рано пък, през октвомри, на борсата чрез директно листване се появи Palantir, компания за анализ на данни. Софтуерната фирма не набра капитал от инвеститорите, тъй като направи вторично листване, но удвои пазарната си оценка от 10 на 20 млрд. след като започна да търгува книжата си.

Какво породи рязкото желание на компаниите да излязат на пазара по време на пандемията. Има няколко причини за това - бумът на фондовите пазари през миналата година е една от тях. А жаждата на инвеститорите за компании от новата икономика и натискът на фондовете акционери да приемат публичния статут само допълват причините. Като добавим и евтините пари, наливани от правителтва и централни банки - коктейлът за успех изглежда гарантиран. Това обаче води след себе си и космически капитализации, което не винаги отговорят на финансовите им резултати. "Промяната в оценките на някои компании не се базират задължително на бизнес фундаменти", казва пред Wall Street Journal Колин Стюарт, директор, технологични капиталови пазари в Mоrgan Stanley.

Неочаквани печалби

Кризата обаче се оказа доста печеливша за някои компании. DoorDash е пример. Приходите на компанията за доставка на храна се покачват драстично след налагането на ограничителните мерки в САЩ. Постъпленията се увеличават с над 200% през 2020 г. в сравнение с предходната година. Като се има предвид, че онлайн поръчките на храна ще спаднат след като приключи пандемията компанията побърза да излезе на пазара, за да се възползва от инерцията. Поради същите причини, ръст в приходите по време на кризата и очакванията за рязък спад след края на пандемията, и други компании пожелаха да излязат на пазара като най-вече това са компании от сектора на здравеопазването и технологиите. Snowflake, доставчик на облачни услуги, също е такъв пример.

Под натиск от инвеститорите

Пандемията постави под огромен натиск бизнес модела на Airbnb. Отменените резервации и пътувания изправиха компанията пред опасността от фалит и фирмата трябваше да изтегли краткосрочен заем с неблагорпияни условия на стойност от над 1 млрд., за да се разплати с наемателите и клиентите си. От друга страна инвеститорите и акционерите, някои от които от деситилетие чакат да видят възвръщаемост на инвестициите си, пожелаха компанията да се търгува публично до края на 2020 г. независимо от обстоятелствата тъй като притесненията бяха, че компанията може да не оцелее пандемията. В крайна сметка, Airbnb успя да набере достатъчно средства от пазара, за да оздрави бизнеса си и да се разплати с кредиторите, а ранните вложители успяха да ликвидират инвестициите си. Дори и прибързаното IPO на Airbnb се оказа успешно.

Нови върхове на пазара

Точно преди година Федералния резерв се намеси за да спре резкия спад на финансовите борси и пазарите се отлепиха от дъното. От тогава насам пазарите се възстановиха драстично, а наскоро правителството в САЩ одобри и втория пакет от икономически стимули. "Когато лихвите са толкова близо до нулата, малко класове активи предлагат възвръщаемост над инфлацията. И американските акции са един от тях, включително първичните публични предлагания", коментира Джеф Зайковски, директор американски капиталови пазари в JP Morgan пред WSJ. Бенчмаркът S&P 500 се е покачил с близи 70% за последните 12 месеца като задмина върха от преди пандемията още през август. Но новитe компании растат по-бързо - борсово търгувания фонд (ETF). Renaissance U.S. IPO Index се е повишил с 200% за същия период. Именно очакванията за бързото възстановяване на пазарите провокира компаниите да излязат на борсите. Същите причини стоят и зад бума на специалните инвестиционни схеми (SPAC) през последните месеци.

Колективни инвестиционни схеми

Около половината от набрания капитал през миналата година набран от първични публични предлагания отива в колективни инвестиционни схеми, известни като празни чекове (blank check). Над 80 млрд. долара набират близо 260 компании, като някои от най-големите компании през 2020 г. се появяват именно след подобна сделка. Само за първите три месеца от тази година, обаче, SPAC-овете вече са набрали повече капитал и са повече на брой от цялата предходна година, посочва Fnancial Times. Според някои икономисти това може да бъде проблем. "Spac-овете са добри продукти, но обема на търговия нарастна значително през тази година и ще трябва да се поуспокои. Инвеститорите са объркани.", коментира пред изданието Роб Фулъртън от Jefferies.

Draftkings, компанията за спортни игри, и QuantumScape, компания за производство на батерии, са само част от компаниите, които се появиха на пазара чрез SPAC сделка през последната година като пазарната капитализация и на двете компании е над 20 млрд. долара. Платформата за борсова търговия eTorо, определяща себе си като социална, също има намерение на излезе на борсата чрез сливане със SPAC, в сделка оценявана на 10 млрд. долара. Според някои анализатори, обаче, пазарът на колективните инвестиционни схеми е наводнен и води до прекомерно големи оценки. Наскоро CNBC посочи, че търговците на късо са се прицелили в сектора - късите позиции са за 2.7 млрд. долара, което е над три пъти повече от края на миналата година, по данните на S3 Partners. "Към настоящ момент прибавяме SPACs към златото и биткойна. Изключително спекулативни са и няма как да се направи реален финансов анализ на актива.",коментира пред CNBC Майкъл Макклари, главен инвестиционен директор във ValMark Financial Group.

Очаквайте скоро

Крайният срок за колективните инвестиционни схеми (SPAC) да закупят частна компания и да я пуснат на пазара е 24 месеца. Към настоящ момент твърде малка част от SPAC-овете са завършили със сделка. Над 100 млрд. капитал все още стои набран и чака, като според някои анализатори няма достатъчно добри компании на пазара в момента, поради което се получава наддаване за най-добрите фирми и от там завишаването на пазарните оценки. Въпреки това сделките продължават да валят. За последния месец освен еToro намерение заяви стартъпът за електромобили, Lucid Motors. Той прие оферта от SPAC за 6 млрд. долара и се очаква да излезе на пазара до края на годината. Сделките за компанията за финансови разплащания, PaySafe, (5 млрд. долара) и фирмата за квантови компютри IonQ (1 млрд. долара), също се следят изкъсо от инвеститорите.

Повечето от инвестиционните схеми все още не са намерили подходяща компания за сделка или не са отправили оферта, поради което голяма част от капитала инвестиран в SPACs се съхранява в банкови депозити и краткосрочни облигации (по закон 95% от капитала се инвестира по този начин). Ако до две години инвестиционната схема не успее да извърши сделка, капитала се връща обратно на инвеститорите плюс лихвите. Една от най-големите по събран капитал инвестиционни схеми, тази на Бил Акман, популярен активист инвеститор и мениджър на хедж фонда Pershing Square Tontine Holdings, е набрала над 5 млрд. долара и все още няма набелязана компания. Social Capital Hedosophia е друг SPAC с над 1 млрд. долара капитал, който също не е ясно, за сега, коя компания ще закупи. С IPO или SPACs пазарът на предлагания се оказва да бъде горещ през тази година.

Разликата между публична и частна компания

Управлението на частна компания има по-голям контрол върху операции, но набирането на средства е по-трудно. За да стигнат до индивидуалните инвеститори, т.е. широката публика, фирмите стават публични, като предлагат акции на определена цена. В резултат публичните компании често имат повече достъп до капитал от частните компании. Въпреки това публично търгуваните компании се изправени пред по-строги изисквания за регулация и достъп до информация.

Публична компания чрез SPAC

Когато частна компания се съгласи на предложение за закупуване от специална инвестиционна схема (SPAC), след осъществяването на сделката новото дружество пуска акциите си на пазара като част от компанията получават инвеститорите в SPAC-a. По принцип SPAC-овете струват около 10 долара за акция преди да бъде изпълнена сделката и разполагат с 2 години да намерят подходяща фирма за сливане.

Още от Капитал