Емил Минев: Ученето ще стане част от работния процес
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Емил Минев: Ученето ще стане част от работния процес

Емил Минев: Ученето ще стане част от работния процес

Експертът от Paysafe за новите форми и бъдещето на обученията

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.
4410 прочитания

Визитка

Eмил Минев - Senior L&D Consultant & Programme Manager, се присъединява към Paysafe Group през 2015 г., поемайки развитието на глобални лидерски и мениджмънт програми. В момента управлява разнообразни програми на глобално и локално ниво, както и цялостния процес на обучение в компанията. През своя кариерен път Емил е отговарял за разработване, въвеждане и провеждане на разнообразни тренинг програми в Европа, Близкия Изток и Азия, които са допринасяли за развитието на мениджмънта, лидерството и меките умения (soft skills) в глобални организации.

Коронакризата изправи компаниите пред нови предизвикателства по отношение на обучението на служителите. Как Covid-19 се отрази на начина, по който Paysafe обучава служителите си?

Началото на кризата промени много от плановете ни. Бяхме планирали обучения, които за кратко време трябваше да трансформираме в онлайн тренинги. Това се случи и благодарение на бързата реакция на нашите доставчици, заради която не се наложи да променяме нищо в първоначалните си планове за изпълнение. Като цяло в Paysafe имаме много голямо разнообразиe от обучителни програми - както по тематика, така и по продължителност и сложност, сред които въвеждащи курсове, технологични обучения, курсове за лидерство и мениджмънт, стажантска програма, която е с продължителност 6 месеца, езикови обучения, обучения по бизнес умения и други. През първото полугодие след началото на кризата успяхме да трансферираме всички програми в онлайн формат. При част от тях сменихме само начина на доставка, но други трябваше да бъдат преработени и реорганизирани, както и да се смени цялостният им дизайн. Благодарение на партньорствата, които имаме, това се случи изключително бързо за всички програми, които бяхме планирали. Самата онлайн форма на обучение ни даде възможност много по-лесно да се справяме с различни логистични проблеми. В допълнение към това успяхме да оптимизираме часовете, които участниците прекарват в една програма - ако преди се налагаше да изкарваме служителите от работния процес за 2-3 дни, сега, с по-голяма продължителност в седмици, но с по-малко часове на ден, успяваме да дадем голяма гъвкавост на обучаващите се. Това допринася и за по-добрия баланс между работни задължения и обучение.

Обучителните програми на Paysafe станаха по-гъвкави. Наблюдавахме повишение на удовлетвореността на хората от самите обучения - учащите ги възприемат много по-добре, отколкото когато се провеждаха в присъствена форма. Наблюдавахме и друг ефект, който не очаквахме. В първите месеци на пандемията обученията имаха и социален ефект, който разнообразяваше ежедневието на служителите - за тях курсовете бяха възможност да споделят и да общуват с други хора от компанията.

От друга страна, кризата повлия не само на начина на доставка на обучения, но и оказа влияние върху приоритетите ни. Още в първите два месеца след началото на пандемията се наложи да преразгледаме стратегията си за останалата част от годината и да изместим фокуса повече върху програми, които пряко или косвено са свързани със ситуацията в момента. В този период започнахме да правим ежеседмични проучвания и да получаваме обратна връзка от колегите ни за това как се чувстват, работейки от вкъщи. Това ни даде изключително много информация и ни позволи да реагираме бързо на различните нужди на служителите. Още тогава пуснахме различни програми, които бяха обвързани с тяхното благосъстояние - курсове, които се фокусират върху това как да бъдеш по-ефективен, когато работиш от вкъщи, както и други програми с акцент върху личностното развитие. Също така търсехме начини да подкрепим лидерите и да им дадем ресурси, които да им помогнат да управляват успешно екипите си по време на криза.

Кои бяха най-големите трудности за обучението през изминалата година и как се справихте с тях?

- Една от най-големите трудностите, с които се срещнахме, беше да създадем онлайн вариант на представяне за всички обучителни програми. Голяма част от тях, предимно технически, лесно могат да бъдат провеждани така. Има обаче и по-комплексни, включително стажантската ни програма и курсът за обучение на бъдещи лидери, които са с продължителност от съответно 6 и 9 месеца, и които включват симулации, комбинации от присъствени и онлайн обучения, практически задания, център за развитие. Те изискваха повече време, за да бъдат преработени, така че да са успешни в онлайн среда.

Друга основна трудност беше свързана със смяната на приоритетите. За много кратко време трябваше да преразгледаме цялостната си стратегия и да решим каква да бъде насочеността й. Нямаше никаква яснота как ще се развиват нещата и затова не бяхме способни да планираме дългосрочно. Плановете ни бяха месец за месец, което в нашата сфера на дейност е доста голямо предизвикателство. Оттам идва и следващата трудност, която е свързана с гъвкавостта и бързината на реакция. Наложи ни се да сме в пъти по-гъвкави, отколкото обикновено, и много по-бързо да реагираме на това какво се случва както в световен мащаб, така и вътре в компанията на базата на обратната връзка, която получавахме от служителите.

Кои са най-важните фактори, на които трябва да се обърне внимание, за да бъдат ефективни обученията във виртуална среда?

- Важно е да се уточни, че предоставянето на онлайн обучения не е ново и не възникна вследствие на кризата, а е нещо, което съществува като формат повече от 10 години. Онлайн обученията не могат да бъдат подценявани. Имаше много големи диспути по темата и много компании се колебаеха дали да преминат към онлайн форма на провеждане на обученията. В Paysafe смятаме, че онлайн обученията са точно толкова ефективни, колкото и присъствените. Има много фактори, които влияят на това - програмите трябва да бъдат изцяло преразгледани и адаптирани към този начин на представяне. Факторите, които влияят на това една програма да бъде успешна и ефективна, предоставена под онлайн форма, са най-вече доброто поставяне на цели. Това е така, независимо дали говорим за едночасов уебинар или за по-продължително обучение от 5-6 месеца. Трябва да имаме ясни цели и ясна представа какво искаме да видим като резултат от конкретната програма. Тренингът е инструмент, който ни помага да постигнем някаква промяна в организацията или да се справим с конкретен проблем, и е един от множеството инструменти, които могат да бъдат използвани в такива ситуации. На база на целите можем да преценим дали той е най-подходящият способ и впоследствие да преценим как да постъпим така, че дадена програма да бъде максимално ефективна. На база на поставените цели може да се прецени съдържанието, активностите и упражненията, продължителността, допълнителни задания, така че да бъдат максимално ефективни.

Същевременно продължителността на самото обучение е от ключово значение. В присъствена форма можем да отделим няколко дни, в които служителите да бъдат в зала и да извършват интерактивни занимания и упражнения. Това е по-скоро неприложимо във виртуална среда. Обучаващите се могат да бъдат фокусирани за значително по-кратко време, когато са пред компютър, и това трябва да е съобразено с начина, по който е структурирана програмaта. Открихме, че оптималната продължителност на онлайн сесия за обучение е около два часа. Тя позволява и постигането на баланс с останалите служебни задължения. За щастие онлайн форматът позволява да бъдем много гъвкави - една двудневна програма може да бъде разделена на кратки сесии от по 2 часа в продължение на няколко седмици. Това предоставя и допълнителна възможност за практикуване на наученото между сесиите и по-добро пренасяне на опита към работа.

Друго, което се възприема добре от служителите, са по-кратките сесии - от по час-час и половина. Тогава обаче възниква проблемът с това какво може да постигнеш, от обучителна гледна точка, с определена група в рамките на един час. Това е и една от най-големите тънкости при планирането - да се прецени кое е най-подходящото часово разпределение за съответната програма спрямо целите, които сме си поставили.

В същото време най-големите недостатъци на обученията във виртуална среда са постоянното седящо положение, както и фактът, че служителите са пред компютър, където могат лесно да бъдат разсеяни. За да е ефективно едно обучение, служителите трябва да са напълно фокусирани и да се отдадат на обучителния процес. За да се случи това, е важна самодисциплината на участниците и структурата на самата програма - тя трябва да е достатъчно ангажираща и достатъчно интерактивна, така че да задържа интереса на служителите.

Какво се промени в индустрията за обучение и развитие през изминалата година в следствие на коронакризата?

- Масовото преминаване към онлайн обучения значително промени тази индустрия. Онлайн форматът сваля ограниченията по отношение на часови зони, локации, пътувания. Това даде възможност обучителни програми, които са били предоставяни локално, например само в България, да се предоставят на глобално ниво. От друга страна, наблюдаваме много голям пик в развитието на технологиите на обученията. Започнаха да се появяват много нови инструменти, които правят сесиите и виртуалните обучения по-интерактивни, както и такива, които позволяват група от хора да работят виртуално заедно върху един проект или казус. Наблюдава се и пик в използването на т. нар. learning experience платформи. В миналото говорихме за платформи за мениджмънт на ученето, които помагат на компании като нашата с около 3000 служители и множество обучения ежедневно да менажират тези процеси по-лесно. Сега говорим за платформи за подобряване на преживяването, които целят да предоставят съдържание, информация и обучения спрямо индивидуалните нужди на човек. Целта е всичко да е леснодостъпно, в стил "обучение по поискване", и подходящата информация, съдържание и теми да пристигат до учащия в подходящия момент. Подобни платформи съществуваха и преди пандемията, но в момента, с налагането на виртуалната работа, се наблюдава значителен ръст. Възникват и доста допълнителни инструменти, които са насочени и към така нареченото "адаптивно учене".

Начинът, по който технологиите се развиха през последните години, определено отваря нови врати и възможности за всеки обучител и професионалист в областта. Благодарение на новите технологии вече могат да се правят по-гъвкави глобални програми и инициативи, по-кратки и практични обучения, ангажиращи програми с множество интерактивни и практични елементи. Програми, които са адаптирани към индивидуалните нужди, вместо решения от типа "еднакво за всички". Бъдещето в обученията е точно в тази насока - съобразяване с индивидуалните нужди, получаване на правилното съдържание в подходящия момент, максимална интегрираност в работния процес.

Как би изглеждало обучението в бъдещата работна среда? Каква е настоящата стратегия на Paysafe по отношение на новите условия за обучение на служителите?

- Има няколко глобални фактора, които оказват влияние върху това как се случва ученето в една организация. Единият от тях е, че сме затрупани от информация - има съдържание навсякъде, което е леснодостъпно, и всичко е на един клик разстояние. Проблемът е, че човек не може да се ориентира в това изобилие и става все по-трудно да се подбере полезното. В допълнение към това хората все повече търсят бързи решения на настоящите си проблеми. Това се наблюдава дори и в обучителните програми, които Paysafe предоставя - често служителите очакват, че ще намерят конкретно решение на даден проблем вместо да подходят по-цялостно към развитието и решаването на някаква нужда. Това е напълно естествен процес.

Другото, което оказва влияние на бъдещето на обученията, е така нареченото "социално учене" или ученето, когато служителите се срещнат в офиса и обменят опит в реална среда. Във виртуална среда това почти не се случва. Този факт предполага по-голяма нужда от платформи, които успяват да използват изкуствен интелект, и други технологии, за да предоставят съдържание и обучения, насочени към нуждите на конкретния служител в определен момент.

В допълнение към това очаквам ученето да бъде все по-важна част от процеса на работа. Ако досега основният начин на учене е бил чрез обучения извън офиса, в бъдеще все повече ще се търсят технологии и решения, които да не отделят екипите от работния процес и ученето да се случва на място, по време на работата. Във връзка със социалния аспект очаквам да видя все повече платформи, които предоставят възможности на хора, работещи отдалечено, да обменят знания и опит.

През изминалата година в Paysafe направихме доста задълбочено проучване по отношение на това как хората си представят бъдещето на работата и ученето. Повече от 68% от служителите ни споделиха, че учат най-вече чрез обмяна на опит с колеги, а 42% от запитаните смятаха, че ученето се случва най-добре по време на работа. Това не ни изненада. Тренингът като начин на обучение беше по средата измежду всички опции, които бяхме изброили. Този резултат насочи вниманието ни към това как да променим стратегията си в бъдеще, както и към създаването на програми с повече елементи на социално учене.

Установихме също, че за служителите ни е важно кариерното им развитие. Те споделиха, че виждат доста възможности за обучение в компанията, но им се иска да имат повече начини за кариерно израстване. Това определя и настоящата ни стратегия. През тази година ще се съсредоточим върху изграждането на кариерни пътеки, които да бъдат по-структурирани и по-лесно разбираеми за хората. Миналата година стартирахме менторска програма с допълнителна платформа, позволяващи да правим това в голям мащаб и виртуално, което също много пасва на начините, по които служителите ни споделят, че искат да учат. През тази година ще се опитаме да работим върху това ученето да стане част от работния процес. Това ще се случи чрез по-кратки обучения, провеждащи се по-често, които са значително по-достъпни, по-интерактивни и по-практични и с фокус върху социалния елемент.

Визитка

Eмил Минев - Senior L&D Consultant & Programme Manager, се присъединява към Paysafe Group през 2015 г., поемайки развитието на глобални лидерски и мениджмънт програми. В момента управлява разнообразни програми на глобално и локално ниво, както и цялостния процес на обучение в компанията. През своя кариерен път Емил е отговарял за разработване, въвеждане и провеждане на разнообразни тренинг програми в Европа, Близкия Изток и Азия, които са допринасяли за развитието на мениджмънта, лидерството и меките умения (soft skills) в глобални организации.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.