Телевизията е мъртва, да живее телевизията

Зрителите променят навиците си за тв потребление, а бъдещето е и в интернет платформите

EON откроява може би най-голямото предимство на модерната телевизия – по- голямата свобода
EON откроява може би най-голямото предимство на модерната телевизия – по- голямата свобода
EON откроява може би най-голямото предимство на модерната телевизия – по- голямата свобода
EON откроява може би най-голямото предимство на модерната телевизия – по- голямата свобода

Пазарът на доставка на телевизионно съдържание преживява драматични промени, които все повече ускоряват темповете си. Делът на традиционната линейна телевизия намалява постоянно, а тя започва да възприема интернет като своето ново място и като източник на зрители и приходи. Интернет доставчиците също имат нужда от нови услуги, с които да привличат клиенти. Това важи с особена сила и за телекомите, които са в процес на трансформация от мобилни оператори в компании за разнообразни дигитални услуги.

Пандемията само ускори тези тенденции. Да, заради коронавируса и престоя на повечето хора у дома потреблението на телевизия и всякакво видео, музикално или текстово съдържание в цял свят е нараснало, показват различни проучвания като тези на Axios и eMarketer. Но в същото време делът на платените телевизионни услуги (тоест тези, доставяни през кабелен или сателитен оператор) намалява. Което не означава, че идва краят ѝ, а по-скоро, че промените в потреблението ще доведат до нови, различни услуги, комбиниращи отделни компоненти като телевизия с видеострийминг, филмови каталози, YouTube, дори игри. Зрителят иска да гледа, но иска да го прави не в определен час, а когато може и иска. Така доставчиците променят и услугите си към изцяло нови интернет платформи. Едно е сигурно: свърши ерата, когато телевизиите диктуваха какво къде и как да гледаме.

Изцяло нов тип услуги

Хората свързват Android с мобилните устройства и най-вече смартфоните. Целта на Android обаче винаги е била доста по-амбициозна. Това трябва да бъде универсална платформа за най-различни устройства - от смартфони, през таблети до умни джаджи, телевизори и дори автомобили. Така преди време се ражда Android TV - платформа, която да преобрази телевизорите.

Android TV се предлага в доста устройства, като целта е те да получат доста от функциите, познати от смартфоните. Сред тях е достъп до много приложения, онлайн услуги, Google Assistant и др. Достъпът до Google Play Store осигурява и игри, разнообразно съдържание и др. Всичко това става от дистанционното на телевизора.

През годините Google постепенно започна да разширява Android TV и към самите оператори, а не само към производителите на устройства. Чрез нея компаниите могат да предложат на клиентите си още по-голямо разнообразие от услуги и функции на едно място, като надграждат собствените си услуги върху базата Android TV.

Така се ражда и новата платформа EON на Vivacom. Услугата е разработена от собственика на телекома - United Group, като се предлага в няколко държави.Тя вече е достъпна и в България, като предлага голям набор от функции с Android TV, както и собствени възможности. Сред тях е поддръжка на архив за над 200 канала, който позволява гледане до седем дни назад. Има и видеотека с над 10 000 заглавия на български, различни пакети канали и др. На разположение е функция за запазване на съдържание, напомняне за предаване и др. Има режим за деца, както и доста други опции.

EON откроява и друго предимство на модерната телевизия - по-голямата свобода. Потребителите могат да използват EON приемник, който поддържа 4K видео, Bluetooth, гласово търсене на български, Chromecast и др. Чрез него всеки телевизор практически става смарт и получава тези функции.

Освен това има и приложение за голям брой съвместими смарт телевизори, чрез което телевизията може да се гледа и без приемник. Пълният списък се намира на сайта на телеком. EON разполага и с приложение за мобилни телефони, таблети и компютри. Така потребителят може да използва услугите и през своя EON профил, включително с персонализирано съдържание, на няколко различни устройства. Предлага се дори и опция за започване на гледане на съдържание от видеотеката от едно устройство и продължаването на друго.

Подобна функционалност е много важна, защото позволява на потребителя да използва услугата по-дълго време и по-пълноценно. А това от своя страна увеличава и възвращаемостта за доставчика. Тя е съобразена и с факта, че модерните потребители използват няколко устройства у дома и в движение и биха искали да разполагат с услугите, които плащат, навсякъде.

Интернет като основа на всичко Друга важна характеристика на този тип телевизия е нуждата от интернет. EON комбинира всички свои функции и с високоскоростен интернет. Vivacom предлага услугата и в пакет с оптичен домашен интернет със скорости до 1Gpbs през 10 GIGA мрежата на телекома. С подобни скорости потребителят няма да се притеснява за качеството на връзката. Стриймингът на 4K видео от приемника няма да е проблем. Оптичната мрежа осигурява и много ниско времезакъснение, което е важно за качествен стрийминг, стабилна работа на приложенията и особено за гейминг в мрежа.

Тъй като използва интернет, платформата е достъпна и в движение. Клиентът може да използва друг интернет, да гледа телевизия, докато е навън, през телефона си с мобилното приложение на EON и др. Има възможност за гледане на телевизия от браузър и други устройства, като Nvidia Shield например.

За всеки по нещо

Персонализираните услуги вече са важен елемент от ежедневието на всеки. В повечето случаи хората дори не осъзнават, че съдържанието, което им предлага дадена услуга, е подбрано за тях. Персонализацията е характерен елемент и за платформи като EON. Общо петима потребители от един абонамент могат да имат свой профил. Чрез него системата опознава интересите на потребителя и му препоръчва съдържание не само от видеотеката, но и от телевизионните канали.

Алгоритъмът ще напомня на потребителя да гледа и любими предавания, като може да се възползва от функцията за архив до 7 дни назад. Специално за децата има и виртуален детски кът с подбрано съдържание в безопасна среда. Платформата може да съобразява препоръките в детската зона отново според интересите на децата и има възможност за използване на специално детско дистанционно. Детските профили имат опцията за защита с пин код, за да се гарантира, че детето няма да излезе от защитената среда.

Бъдеще или настояще

Всички тези функционалности може и да звучат авангардно, защото за много хора телевизионната услуга все още е изцяло линейна, т.е. гледат основно това, което се предава и нямат много други взаимодействия, освен да сменят канала. От доста време някои оператори предлагат функция за пауза и връщане назад на живи предавания, но и това пак не променя много възприятието на хората за телевизията.

Услугите като EON променят фокуса. Гледането на телевизия не е основната задача. Вместо това приоритет е изживяването. То трябва да е динамично, атрактивно, персонализирано. Самата телевизионна услуга трябва да е комбинирана с редица други функции, услуги и възможности. И всичко трябва да е разбираемо, интуитивно и лесно достъпно.

Когато всичко това е факт, е налице повратна точка. Чрез нея всички променят очакванията и възприятията си. Разбира се, най-важни са потребителите. Именно те трябва да приемат новите възможности и услуги, да ги харесат и да искат да ги използват, защото в противен случай и най-иновативната идея би потънала в забрава.

По всичко изглежда обаче, че това няма да е съдбата на платформи като EON. Те са разработени така, че да отговарят на реални потребности и да предлагат решения на съществуващи проблеми. Освен това могат лесно да се обновяват и доразвиват според променящите се тенденции и интереси на хората.

Добро за бизнеса и за потребителите

Не липсват и въпросителни. Например има ли смисъл от толкова много функции и възможности? Колко потребители реално биха използвали тези интерактивни функции? Струва ли си инвестицията и за самите компании? Според немалко експерти интерес не липсва и този тип услуги носят ползи за всички. "Играта се промени, когато Google предложи възможност за операторите да модифицират, персонализират и брандират Android TV", казва продуктовият директор на 3SS Пиер Донат пред IBC.

Расте интересът на хората към по-гъвкава телевизия и услуги, които са достъпни от различни устройства, а не само през телевизор. Подобно развитие мотивира не само операторите, но и самите телевизии и доставчиците на платени канали и стрийминг услуги.

Платформите като EON са едновременно и бъдеще, и настояще. Изглежда неизбежно, че постепенно ще се превърнат в норма за всички потребители на телевизионни и други сходни дигитални услуги. Границите между телевизията, стрийминга на съдържание и гейминга се размиват и обединяват на едно място. Въпреки дългогодишната съпротива на телевизиите интернет проме- ня коренно поредния сектор.

Още от Капитал

Данни отложено гледане

Данни отложено гледане