Да облечеш Балканите за работа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да облечеш Балканите за работа

Да облечеш Балканите за работа

Пловдивската "Бултекс 99" е сред лидерите по продажби на облекла в България, а стремежът й е да стане такъв и в региона

Десислава Лещарска
4805 прочитания

© Надежда Чипева


Едва ли има индустрия в България, която да не знае и да не е работила с "Бултекс 99" - пловдивска компания за работно облекло и лични предпазни средства. С приходи от близо 62 млн. лв. през 2019 г. фирмата се нареди на седмо място сред най-големите търговци на облекла в страната, оставяйки след себе си много от водещите модни марки, представени на местния пазар.

Тя е основана преди 25 години от едноличния собственик Стефан Башев и днес се бори за лидерско място в сегмента на работните и защитните облекла на целия Балкански полуостров. Компанията внася и произвежда на ишлеме над 5400 артикула, сред които и маски, шлемове, ръкавици, предпазни облекла и др., които в условията на световна пандемия се превърнаха в продукти от първа необходимост. "Смея да твърдя, че много адекватно реагирахме на ситуацията", коментира Стоян Димитров, маркетинг мениджър на "Бултекс 99".

COVID ускорение

"Всички очакваха "Бултекс" да подсигури лични предпазни средства в момент, в който се получи огромна дупка - не само в България, ами в целия свят", посочва Димитров. Компанията, която работи с много производители от Китай, вместо да внася, започва да изнася предпазни средства към партньорите си в Китай още в самото начало на кризата с COVID-19. "След това буквално до последно държахме цените, които можем да защитим. Не сме спекулирали, всичко е било в рамките на разумното. Ние не сме излезли за ден на пазара, както излязоха много други, които на базата на текущите нужди на хората гледаха да извлекат максимума", казва още мениджърът.

През март компанията започва дарителска кампания и предоставя стотици хиляди маски, ръкавици и защитни облекла на 24 болници в 15 различни града, на редица институции, както и на възрастни хора пред супермаркети. "Наистина бяхме на първа линия: всички търговци седяха при клиентите с ръкавици, с маски, с дезинфектанти. От първия до последния момент работихме на смени с цел, ако някъде излезе случай на COVID-19, да можем да покрием периода на карантина", посочва Димитров.

"Продажбите се промениха много в полза на личните предпазни средства. Те се превърнаха в задължителен елемент в много индустрии. Произвеждаме и продължаваме да внасяме. И в момента положението е много трудно, зареждаме буквално седмица за седмица."

Стоян Димитров, маркетинг мениджър на "Бултекс 99"

Макар световната заплаха от коронавирус да изглежда като златна мина за търговците на маски и защитни облекла, това не е точно така. "Кризата попречи. Ние сме тук заради бизнеса - за да работим, трябва и другите да работят. Това, че някоя индустрия е сериозно засегната, че всички са притеснени за следващия месец; не знаем градовете отворени ли ще са, училищата, дали всички ще си стоят затворени вкъщи - тази неяснота рефлектира и върху нас", казва Стоян Димитров. "Иначе продажбите се промениха много в полза на личните предпазни средства, те се превърнаха в задължителен елемент в много индустрии. Произвеждаме и продължаваме да внасяме. И в момента положението е много трудно, зареждаме буквално седмица за седмица", допълва той.

Коронакризата има и няколко положителни ефекта: българското производство получава тласък, а страната ни се превръща в предпочитан партньор заради доброто съотношение между цена и качество. "Цяла Европа закъса и забуксува, почти всеки работеше на вътрешния си пазар, защото границите затвориха. Преоткрихме много български производства, които дотогава не бяха рентабилни спрямо цените, които са могли да предложат", казва Димитров. "Бултекс" успяват да увеличат дела на износа си - през 2020 г. той ще е от порядъка на 25%, което е голям успех и крачка в посока компанията да се наложи като разпознаваем играч на целия европейски пазар.

Новият облик на "Бултекс"

През критичната 2020 г. пловдивската компания успява да реализира още един свой проект - да преобрази мрежата си от магазини, както и централния си офис с шоурум и логистична база на бул. "Карловско шосе" в Пловдив. "Покриваме българския пазар с 20 обекта във всички регионални градове, включително в няколко важни града за бизнеса предвид индустрията там", посочва Димитров. Инвестицията в обновлението е 7 млн. лв.

"Идеята беше всички обекти да имат една хубава, модерна визия. Оставихме логистичния център последен, за да отговаря изцяло на нуждите, които имаме. Наистина се гордеем с обектите", казва още мениджърът. Компанията обмисля да пусне виртуални обиколки в магазините, за да може да ги направи още по-достъпни. Новият интериор е в индустриален стил. "Не искаме да ни разпознават като мол, въпреки че като разнообразие, като материи, като дизайн, като цветове ние вече много се доближаваме до модата. Работните облекла днес не са като от едно време - помните дочените сини костюми. В момента един работник изглежда доста по-модерно, по-функционално, доста по-добре. Но ние не искаме да правим модна линия, а да се вижда че това е работно облекло".

Защита със стил

Новата визия на магазините, дизайнът на дрехите - всичко, което "Бултекс" правят, е с цел да бъде още по-разбираемо и достъпно за хората. "Нещата, които продаваме са важни за бизнеса, но те имат едно послание към хората - тяхната безопасност. Затова искаме да сме по-"приятелско" място, което би се отбил да разгледаш. Много работим в посока това хората да научат за важността на предпазните средства. Статистиките на националните центрове за безопасност при работа най-често регистрират фрапантни случаи, но ежедневието е много по-сериозно. Много хора увреждат слух, зрение и др., защото не са им подсигурени предпазни средства. Те нямат и културата да ги ползват - закачат ги някъде по закачалките. Общо взето нашите усилия са в тази посока - имаме много центрове за безопасност при работа, провеждат се семинари, презентации на тези теми", казва Димитров.

Едва ли има индустрия в България, която да не знае и да не е работила с "Бултекс 99" - пловдивска компания за работно облекло и лични предпазни средства. С приходи от близо 62 млн. лв. през 2019 г. фирмата се нареди на седмо място сред най-големите търговци на облекла в страната, оставяйки след себе си много от водещите модни марки, представени на местния пазар.

Тя е основана преди 25 години от едноличния собственик Стефан Башев и днес се бори за лидерско място в сегмента на работните и защитните облекла на целия Балкански полуостров. Компанията внася и произвежда на ишлеме над 5400 артикула, сред които и маски, шлемове, ръкавици, предпазни облекла и др., които в условията на световна пандемия се превърнаха в продукти от първа необходимост. "Смея да твърдя, че много адекватно реагирахме на ситуацията", коментира Стоян Димитров, маркетинг мениджър на "Бултекс 99".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.