Пригответе се за ефекта на Amazon върху спортните предавания на живо
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пригответе се за ефекта на Amazon върху спортните предавания на живо

Amazon предложи 11 млрд. долара за ексклузивните права да излъчва в четвъртък вечер двубоите от НФЛ в Amazon Prime.

Пригответе се за ефекта на Amazon върху спортните предавания на живо

Традиционният модел на платените телевизии може да срещне затруднения

The Economist
2660 прочитания

Amazon предложи 11 млрд. долара за ексклузивните права да излъчва в четвъртък вечер двубоите от НФЛ в Amazon Prime.

© Reuters


През 1993 г. притежаваният от Рупърт Мърдок нов кабелен оператор FOX плаща цяло състояние, за да придобие правата за излъчване на Националната футболна лига (НФЛ) от телевизионния оператор CBS. Това предизвиква трус в телевизионната история. Както един репортер на CBS го описва, "Националната футболна лига е вкоренена в стените на CBS като Едуард Мъроу и Уолтър Кронкит". Цената на спортните права се повишава. Както и "дойната крава" на модерната телевизия - "пакетът" от спорт и други неща, повечето от които са едва гледаеми. По време на пика през 2012 г. 90% от американските домакинства са били абонирани за един или друг пакет платена телевизия.

Днес този дял е намалял до около 65%. Това прави футболната лига дори по-важна за богатството на телевизионните мрежи, включително и Fox, и CBS (която се сля с Viacom). Американският футбол е най-гледаният спорт на живо в страната, а спортът побеждава почти всичко по рейтинг и приходи от реклама. Във време, в което забавлението е достъпно само за част от цената на Netflix и други стрийминг платформи, спортът на живо е единственият останал продукт, който принуждава зрителите да дават много пари за телевизия.

Катаклизъм за индустрията

Сега индустрията е изправена пред друг катаклизъм. Миналия месец онлайн гигантът Amazon предложи 11 млрд. долара за ексклузивните права да излъчва в четвъртък вечер двубоите от НФЛ в Amazon Prime. Това ще направи абонаментната услуга дом на една от най-гледаните програми в САЩ. И не е повторение на историята от 1993 г. Ходът на Amazon е насочен по-скоро към привличане на абонати на Prime и към промотиране на електронната търговия, отколкото към това да сложи край на платената телевизия такава, каквато я познаваме. И все пак компанията навлиза в спорта на живо и това става на три фронта. Първият е Prime. Вторият е платформата за онлайн игри Twitch. Третият е дивизията за облачни изчисления Amazon Web Services (AWS). Взети заедно те могат да накарат телевизиите да изглеждат скучни.

Да започнем с Prime. За разлика от телевизиите Amazon не купува спортни права, за да пробутва скъпи абонаменти и реклами. Вместо това тя ги използва, за да привлече нови абонати на Prime и да задържи съществуващите, така че те да продължат да пазаруват. Според консултантската компания Omdia 150-те милиона глобални абонати на Prime харчат два пъти повече в Amazon в сравнение с обикновените потребители. Това прави услугата основна част от търговския й бизнес. За да получи най-добра възвръщаемост от спортните инвестиции, гигантът не предлага само предавания, които да запълват време, но и избрани спортове, които да привлекат възможно най-много клиенти, включително английската Висша лига по футбол (която обикновено има много мачове във времето около коледното пазаруване). Услугата е насочена само към най-горещите пазари на Amazon и компанията купи права за излъчване на футбол в Германия и на крикет в Индия. Но компанията не харчи безобразно само защото като технологичен гигант, оценяван на 1.7 трлн. долара, може да си го позволи. Вместо това благодарение на спада при платената телевизия тя придобива права за спортни събития, защото цените им се понижават.

Някои абонати на Prime може да подозират, че използването на спортове за примамка е недобросъвестна реклама. Щом те се запленят от безплатната доставка, Amazon може да изостави мачовете. Но десетгодишната сделка с НФЛ предполага друго. А Amazon има други начини да обедини спортния фен и шопинг маниака. Това включва персонализирани реклами; онлайн спортове, комбинирани с богатството от клиентски данни на онлайн гиганта, които са мечта за рекламодателите. Другият е самата онлайн търговия. Prime вече включва опция за "купуване" при някои спортни събития - зрителите, например, могат да си купят куп принадлежности на НФЛ. Бизнесът е малък, но потенциалът е очевиден.

Освен Prime Amazon предлага паралелен начин да привлече млади, дигитални зрители, до които спортните първенства отчаяно се опитват да достигнат. Платформата за електронни спортове Twitch, чиито фенове гледат и обсъждат първенства по електронни спортове, също излъчва мачове от НФЛ. Шумът около тях предполага бъдеще, в което спортните програмисти могат да създадат общество от бърборещи любители вместо от зрители на дивана.

AWS и облачните услуги също могат да разклатят нещата. За начало облакът помага на Amazon да покаже, че има техническата възможност да излъчва пред масова аудитория без проблеми. Това е съществено важно както за лигата, така и за отборите. Облакът може да улесни двете страни да излъчват директно до потребителите и да заобиколят телевизионните оператори. Това ще помогне да се компенсират някои от притесненията им за края на телевизионните права.

Други конкуренти

Amazon не е единственият стрийминг въстаник. Друга платформа - DAZN, се е прицелила предимно в Европа и Япония. Тя е подкрепена от родения в Украйна музикален магнат сър Лен Блаватник. Миналия месец тя предложи по-висока цена от утвърдения лидер в европейския спорт Sky за придобиване на права да излъчва футболни мачове от Италия. Въпреки че губи много пари, за да си осигури растеж, нейният главен изпълнителен директор Джеймс Ръштън твърди, че приходите от реклама, гъвкавите абонаменти и ниските тарифи евентуално ще й позволят да постигне баланс. Тя изследва Twitch, за да установи взаимодействието между спорта и игрите. Един ден може дори да представи и спортни залагания.

Масовите американски телевизионни оператори в момента се държат така, сякаш все още имат вяра в стария модел. Техните общи залози за 110 млрд. долара за НФЛ изглеждаха нищожни пред този на Amazon. Fox не си направи труда да стартира услуга за стрийминг на спортни събития. Големият развлекателен конгломерат Disney изглежда няма да позволи на доходоносния си спортен канал ESPN да бъде погълнат от услугата му за стрийминг ESPN+. Двамата все още вярват, че телевизионната мускулна памет ще надделее пред тази на интернет.

Но както търговците добре знаят, Amazon не подрива индустриите само с нови технологии. Прави го и с непрестанното обслужване на клиенти. Както написа веднъж спортният уебсайт Ringer, Fox продаде правата за НФЛ през 1993 г. отчасти защото си мислеше, че, както казва един изпълнителен директор, футболът е станал "ужасно скучен". Днес скуката не е толкова голям проблем, колкото са огромните цени, които телевизионните оператори предлагат на своите абонати. Нищо чудно, че младите любители на спорта нямат интерес. Не са изненада и изключените телевизори.

През 1993 г. притежаваният от Рупърт Мърдок нов кабелен оператор FOX плаща цяло състояние, за да придобие правата за излъчване на Националната футболна лига (НФЛ) от телевизионния оператор CBS. Това предизвиква трус в телевизионната история. Както един репортер на CBS го описва, "Националната футболна лига е вкоренена в стените на CBS като Едуард Мъроу и Уолтър Кронкит". Цената на спортните права се повишава. Както и "дойната крава" на модерната телевизия - "пакетът" от спорт и други неща, повечето от които са едва гледаеми. По време на пика през 2012 г. 90% от американските домакинства са били абонирани за един или друг пакет платена телевизия.

Днес този дял е намалял до около 65%. Това прави футболната лига дори по-важна за богатството на телевизионните мрежи, включително и Fox, и CBS (която се сля с Viacom). Американският футбол е най-гледаният спорт на живо в страната, а спортът побеждава почти всичко по рейтинг и приходи от реклама. Във време, в което забавлението е достъпно само за част от цената на Netflix и други стрийминг платформи, спортът на живо е единственият останал продукт, който принуждава зрителите да дават много пари за телевизия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.