Шефът на Pfizer смята, че COVID-19 ще промени сектора към по-добро
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Шефът на Pfizer смята, че COVID-19 ще промени сектора към по-добро

Reuters

Шефът на Pfizer смята, че COVID-19 ще промени сектора към по-добро

Фалмацевтичната индустрия става по-пъргава и по-иновативна

The Economist
2363 прочитания

Reuters

© Reuters


"Невъзможното може много пъти да стане възможно", казва главният изпълнителен директор на Pfizer Алберт Бурла. Той говори за бързото разработване на ваксина срещу коронавируса на американския гигант (с германската BioNTech). Настроението му се отнася и за обрата в съдбата на фармацевтичната индустрия.

Преди пандемията големите фармацевтични компании имха проблеми. Те бяха широко критикувани за това, че инвестират повече в маркетинг, отколкото в проучвания, в производство на вече съществуващи лекарства пред разработването на нови и за предполагаемо изкуствено завишаване на цените. Когато компанията за социологически проучвания Gallup помоли американците през 2019 г. да подредят две дузини индустрии по предпочитание, лекарственият бизнес се нареди на последно място. Тогава шефовете бяха извикани на разпити в Конгреса, който ги заплаши с контрол върху цените. Притесненията относно намаляващата печалба и възвращаемост от изследователската дейност се отразиха върху цените на акциите на фармацевтичните компании.

В началото пандемията изглеждаше като поредния удар. Веригите за доставка на жизненоважните прекурсори бяха нарушени. Тъй като болниците се фокусираха върху коронавируса, доходоносните планови операции бяха отложени. Както и клиничните проучвания за нови лекарства, от които зависят бъдещите приходи. След това нещо се случи. С постепенното отваряне на икономиките миналата година започнаха да се възстановяват и продажбите на лекарства. Някои фирми, като Pfizer например, излязоха с ефективни ваксини срещу коронавируса. Pfizer признава, че продажбите на нейния препарат ще надхвърлят 15 млрд. долара през 2021 г. Компанията споделя, че може да добави повече от 4 млрд. долара към коригираните си печалби преди данъци. Инвеститорите в сектора са обнадеждени.

Оптимизъм отвъд ваксините

Причините за оптимизма се простират отвъд ваксината. Наскоро друг фармацевтичен шеф обяви пред частна аудитория, че пандемията е "значителна точка на инфлексия за индустрията". За разлика от преди година от злополуката възниква нов, по-пъргав и иновативен бизнес.

Напрегнатата надпревара срещу коронавируса накара компаниите да "нарушат всички правила", твърди Тим ван Бийзен от консултантската фирма Bain. Това накара изпълнителните директори да попитат защо досега не са били по-бързи в ежедневните им задължения. Ръководителят на научноизследователската дейност в Sanofi Джон Рийд казва, че пандемията е избутала вземането на решения по-надолу в корпоративната стълбичка и е принудила фирмата му да действа в спешен порядък. "Събирахме концепции за клинични проучвания за три или четири дни, които в миналото ни отнемаха три-четири месеца", възхищава се той.

Сам Глик от консултантската компания Oliver Wyman отбелязва, че броят на участниците в клинични изпитвания, който намаля с 80% по време на пандемията, се възстанови, тъй като фирмите въведоха цифрови инструменти като наблюдение от разстояние, електронен скрининг на пациенти и телеконсултации. Дейвид Рикс, шефът на друг американски фармацевтичен гигант, казва, че виртуалните клинични изпитвания могат да се окажат по-бързи и по-добри, както и да привлекат труднодостъпно население като това в селата. Андрю Бадли от водещата болнична верига MayoClinic твърди, че за пръв път специалистите на фармацевтичните компании използват добре неструктурирани данни като записките на клиницистите. Дигитализацията позволи на Pfizer да следи всички свои проучвания през 2020 г. "Не бихме се осмелили да тестваме тези неща преди пандемията, но те минаха успешно", споделя Бурла. Те са тук, за да останат.

Преминаването към онлайн продажби може да повиши производителността в сектора с 25%.

Фармацевтичните търговски представители, които пандемията лиши от възможността да посещават лекарските кабинети, също преминават онлайн. Шефът на фармацевтичната Eli Lilly Дейвид Рийд изчислява, че виртуалните контакти на компанията са се увеличили с повече от десет пъти през 2020 г. в сравнение с година по-рано. Той признава, че те ще се запазят и дори могат да позволят на фирмата да "достигне до тези лекари, които не искат да се срещнат с нашите представители". Бурла е съгласен и признава, че "на докторите им харесва". Мозъчният тръст McKinsey Global Institute изчислява, че преминаването към онлайн продажби може да повиши производителността в цялата индустрия с 25%, тъй като това ще означава по-малко персонал и по-ниски бюджети за маркетинг и реклама, които представляват близо 40% от оперативните разходи на производителите на лекарства.

Иновации с отворен код

Моделът на иновации на фармацевтичната индустрия също е разклатен. В миналото фирмите са имали "много по-малко цели", които да преследват, казва Бурла, така че e имало смисъл да залагат на няколко успешни продукта. Той наблюдава, че сега компаниите трябва да избират сред стотици възможности. Тази "експлозия от нови платформи и лекарства ще доведе до много повече сътрудничество" от сорта Pfizer-BioNTech, предвижда Дейвид Ризингър от инвестиционната банка Morgan Stanley. Производителите на лекарства са обсебени от това да пазят интелектуалната си собственост, но много набюдатели на индустрията, включително ван Бийзен от Bain, отдавна твърдят, че трябва да приемат иновации с отворен код. Скорошният бум от сътрудничества предполага, че те най-сетне ще се вслушат.

Може би най-изненадващата причина за оптимизма относно перспективите на индустрията произтича от нейния лъскав имидж. Много американци никога не бяха чували за Pfizer, а тези, които са, най-вероятно са си мислели, че е обсебена от парите. Сега компанията е обявена от обикновените хора за животоспасяващ иноватор. "Голямата наука е добра, а фармацевтичната индустрия вече има здраво място на масата и шанс отново да бъде "добра"", твърди Дейвид Фрей от консултантската KPMG. Скорошно проучване на Harris Poll показва, че общественото одобрение на фармацевтичния бизнес се е увеличило от около 30% през изминалата година до 60%.

Дали фармацевтичните компании ще се възползват от момента? Бурла твърди, че Pfizer не подкрепя статуквото на цените на лекарствата в САЩ. Те са високи заради световните стандарти и допринасят за голяма част от печалбите на глобалния лекарствен бизнес. Той настоява, че Pfizer иска да "допринесе финансово" за реформи, които дават "достъп на всички", стига да се включат застрахователите и правителството. Ако успее да убеди колегите си фармацевти да подкрепят този нов социален договор, това може да бъде дори по-голям подвиг от тези невероятни ваксини срещу COVID-19.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

"Невъзможното може много пъти да стане възможно", казва главният изпълнителен директор на Pfizer Алберт Бурла. Той говори за бързото разработване на ваксина срещу коронавируса на американския гигант (с германската BioNTech). Настроението му се отнася и за обрата в съдбата на фармацевтичната индустрия.

Преди пандемията големите фармацевтични компании имха проблеми. Те бяха широко критикувани за това, че инвестират повече в маркетинг, отколкото в проучвания, в производство на вече съществуващи лекарства пред разработването на нови и за предполагаемо изкуствено завишаване на цените. Когато компанията за социологически проучвания Gallup помоли американците през 2019 г. да подредят две дузини индустрии по предпочитание, лекарственият бизнес се нареди на последно място. Тогава шефовете бяха извикани на разпити в Конгреса, който ги заплаши с контрол върху цените. Притесненията относно намаляващата печалба и възвращаемост от изследователската дейност се отразиха върху цените на акциите на фармацевтичните компании.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.