Американските компании покачват цените заради инфлационния натиск

Финансовите пазари сигнализират за по-висока инфлация още от началото на годината

Потребителите по целия свят могат да очакват по-високи цени на широк набор от стоки, след като редица компании обявиха такива решения заради инфлационния натиск в глобалната икономика. Повишаването на цените се очертава като доминираща тема в сезона на корпоративните отчети, който започна в САЩ, съобщава Financial Times.

Изпълнителните директори на Coca-Cola, веригата ресторанти Chipotle и производителят на уреди Whirlpool, а също и на домакинските брандове Procter&Gamble и Kimberly-Clark съобщиха в разговори с анализаторите миналата седмица, че се готвят да повишат цените, за да компенсират нарастващите разходи за производство, особено тези за суровини.

Андре Шултен, главен финансов директор на P&G, заяви, че нарастването на разходите за суровини за компанията е едно от най-големите, които е виждал в кариерата си и очаква натискът да се увеличи още повече. Бизнесите на P&G в САЩ, свързани с грижа за бебета и жени, вече обяви повишения на цените със "средно до високо едноцифрено число". Новите цени ще влязат в сила през септември, заяви Шултен и допълни, че "оценяват необходимостта от допълнителни ценови промени".

Увереността на мениджърите, че ще могат да си позволят повишаване на цените, отчасти отразява силата на възстановяването от пандемията и стабилните потребителски разходи. Главният финансов директор на Coca-Cola Джон Мърфи твърди, че компанията има изпитана практика за формиране на ценообразуването в съответствие с инфлацията. Компанията е под натиск заради нарастващите разходи за ключови стоки като сироп от царевица с висока фруктоза и опаковъчни материали.

Джон Хартунг, главен финансов директор в Chipotle, които отчитат нарастващите разходи за труд като потенциален риск за печалбата, прогнозира, че всички в ресторантьорската индустрия ще трябва да прехвърлят тези разходи на клиента.

От Whirlpool заявиха, че планират покачване на цените между 5% и 12%, за да компенсират удара на стойност 1 млрд. долара, който очакват да понесат тази година заради по-високите производствени разходи. Pentair, производителят на филтри и оборудване за пречистване на вода, вече повиши цените на своите продукти.

Сигнали за по-висока инфлация

Финансовите пазари сигнализират за по-висока инфлация още от началото на годината. През март индексът на потребителските цени в САЩ скочи с 0.6% спрямо февруари - най-бързият темп от почти десетилетие насам.

За приблизително 25% от компаниите в индекса S&P 500, които вече са отчели резултатите си за първото тримесечие, покачването на цените на суровините се е превърнало в един от най-цитираните пречки за това, което иначе се очертава да бъде силен сезон за печалбите. Печалбата на акция е на път да се повиши с 33.8% в сравнение с първото тримесечие на миналата година, което прави най-големия годишен ръст от десетилетие, според данни на FactSet.

Миналата седмица дървеният материал достигна най-високата си цена досега, цените на медта, алуминия и петрола сорт брент са нараснали рязко от януари. В проучване от миналия месец Националната асоциация на производителите установи, че 76% от нейните членове смятат увеличените разходи за суровини като най-голямото си предизвикателство за 2021 г.