Apple може да спечели в съда, но да изгуби войната с регулаторите

Reuters

Apple може да спечели в съда, но да изгуби войната с регулаторите

Технологичният гигант се съди с Epic Games, създателя на Fortnite

The Economist
3022 прочитания

Reuters

© Reuters


Прилича ли онлайн магазинът за приложения на Apple на частен клуб, в който компанията може да налага правила на всяка цена, дори ако това означава да отстранява хора, които не харесва, и да таксува твърде много останалите? Или по-скоро наподобява градски пазарен площад, където освен друго на всяка компания е позволено да развива бизнес?

Настрана от страшните подробности на антитръстовото законодателство, това е основният въпрос пред съдията в Калифорния по делото, започнало на 3 май. То ще бъде битка между Epic Games, производителя на популярната онлайн игра Fortnite, и най-скъпата технологична компания в света Apple. Epic обвинява гиганта, че е злоупотребил с влияние, когато е изгонил Fortnite от App Store миналата година, след като разработчикът опитал да предложи отделна система за разплащания. Apple възразява, че създателят на играта просто се опитва да избегне плащането на комисиона от 30% и да използва безплатно изобретенията на гиганта.

Ако Epic спечели, то това би преобърнало икономиката на смартфон приложенията. На разработчика и на други компании най-вероятно ще им бъде разрешено да използват собствени системи на разплащания в приложенията за iPhone, както и да предлагат алтернативни пазари за апликации. И двете решения ще окажат натиск върху бизнеса с услуги на Apple, от който магазинът за приложения заема голяма част - според изчисленията маржовете му са доста над 70%.

Очакванията

И все пак експертите очакват Apple да надделее: Epic е изправена пред куп антитръстови прецеденти, а съдията беше скептичен относно позицията на фирмата. Дори ако съдът застане на страната на Apple, победата може да се окаже пречка за фирмата. Тя ще налее масло в огъня на дебатите сред регулаторите по света - колко още да оставят свободни най-големите технологични компании, на които все повече се гледа не само като силни платформи, но и като на "пазачи на информационния вход" за растящи сектори на икономиката.

Пазачите на информационния вход са толкова стари, колкото икономиката. Сред тях са мостовете с тол такси, както и железниците, дори и националните вериги супермаркети като Walmart. Те не са непременно лоши. Без ефективните правила в платформата на Apple бизнесът с приложения би бил много по-малък - потребителите ще трябва да се притесняват много повече от измами и срив на системата. А разрешаването на конкурентни магазини за приложения, което е желанието на Epic, може да засили конкуренцията, но с риск да предизвика проблеми със сигурността.

Ще бъде изненадващо, ако технологичните гиганти не бъдат регулирани, дори това да отнеме повече време.

Дигиталните пазачи на информационния вход имат и недостатъци, казва Томасо Валети от Imperial College в Лондон. Като за начало те, изглежда, не спират да растат, както показват последните финансови резултати, въпреки че предизвиканото от пандемията дигитално търсене изигра голяма роля. Те печелят от силните мрежови ефекти, които означават, че размерът поражда размер. Тъй като икономиката става все по-силно дигитализирана, те могат по-лесно да се преместят на съседни пазари, отколкото аналоговите им братя.

По-големият проблем обаче е, че дигиталните пазачи на информационния вход не са доброжелателните диктатори, за които се представят. За да защити комисиона си от 30%, Apple принуждава разработчиците на приложения да използват собствената й система на разплащания и забранява всякакви линкове към уебсайтове, които биха могли да предложат по-добри оферти. Това е и основната жалба по друго дело срещу нея, подадена от услугата за стрийминг Spotify и разгледана от Европейската комисия на 30 април. Правилникът на Apple става все по-сложен и, изглежда, се налага произволно. "Всеки разработчик може да ви разкаже ужасна история", казва Бенедикт Еванс, който публикува широко четен технологичен бюлетин.

Защитата на Apple

В своя защита Apple твърди, че е напълно в рамките на своите права - създала е App Store, може да налага правила и не е монополист. Ако разработчиците не харесват правилата, то те могат да отидат в Play Store на Android или да създадат приложение, съвместимо с браузър. Критиците на фирмата контрират, че не е така. Всеки програмист, който иска да заработва добри пари, трябва да присъства на пазара в App Store. Що се отнася до потребителите, преминаването от iPhone към устройство със система Android в повечето случаи е сложно и във всеки случай по-трудно от това да отидеш в друг супермаркет - сравнение, което защитниците на Apple често правят. А iPhone доминира на пазара в САЩ, от който заема почти две трети.

Подобни действия по отношение на "съответния пазар" и други политически концепции са в центъра на повечето антитръстови дела. Уилям Ковачич от университета George Washington предвижда, че в делото Epic срещу Apple това ще бъде осветляващо - аргументите трябва да бъдат публично представени в рамките на няколко седмици. Повечето други дела се проточват вечно, а след като се стигне до присъда и се намери решение, то често идва твърде късно, както установява Европейската комисия през последните години. Тя осъди компанията майка на Google Alphabet три пъти, наложи глоби на стойност повече от 8 млрд. евро и изиска налагането на широкообхватни мерки - само за да види, че нещата не са се променили особено. Въпреки че европейските потребители на Android сега трябва да изберат своята търсачка по подразбиране на "екран за избор", то пазарният дял на Google едва ли се е променил.

Различни регулации

По разбираеми причини комисията се опитва да тръгне по друг път. Предложен през декември законодателен акт за цифровите пазари избягва дълги дебати по неща като "съответни пазари", като изрично дефинира пазачите на информационния вход - фирми, които имат годишни приходи в Европейския съюз от поне 6.5 млрд. евро през последните три фискални години, имат поне 45 млн. потребители и оперират поне в три държави членки. Всяка компания, която отговаря на тези критерии, ще трябва да спазва стриктни правила. Наред с много други неща ще бъде забранено да пречи на разработчиците да публикуват линкове към собствени уебсайтове, както ще бъдат забранени и опитите на пазачите да предлагат по-добри оферти (за което Apple е обвинена, че прави с услугата си за стрийминг на музика).

Въпреки че мислят еднакво, регулаторите в други страни не са убедени, че дебела книга с правила ще се справи. Великобритания например е склонна да бъде по-гъвкава и да създаде силен регулаторен орган, наречен Digital Markets Unit (DMU). Федералната търговска комисия на САЩ може да се превърне в подобен регулатор, въпреки че Конгресът може да трансформира нарастващата двупартийна технологична враждебност в реални действия и да приеме законодателство по подобие на DMU.

И все пак ще минат няколко години преди въпросът да бъде напълно изяснен, но би било изненадващо, ако дигиталните пазачи на информационния вход, както много от техните аналогови предшественици, не бъдат регулирани по някакъв начин. Дори ако победи в битката срещу Epic, Apple може да започне да променя някои от политиките си. Известният инвеститор от Силициевата долина Бил Гърли отдавна твърди, че това може да бъде добър бизнес. Увеличаването на комисионата може да има обратен ефект, защото е склонна да отслаби платформата, пише той в свой блог пост преди години. "Има голяма разлика между това, което можете да извлечете, и това, което трябва да извлечете."

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Прилича ли онлайн магазинът за приложения на Apple на частен клуб, в който компанията може да налага правила на всяка цена, дори ако това означава да отстранява хора, които не харесва, и да таксува твърде много останалите? Или по-скоро наподобява градски пазарен площад, където освен друго на всяка компания е позволено да развива бизнес?

Настрана от страшните подробности на антитръстовото законодателство, това е основният въпрос пред съдията в Калифорния по делото, започнало на 3 май. То ще бъде битка между Epic Games, производителя на популярната онлайн игра Fortnite, и най-скъпата технологична компания в света Apple. Epic обвинява гиганта, че е злоупотребил с влияние, когато е изгонил Fortnite от App Store миналата година, след като разработчикът опитал да предложи отделна система за разплащания. Apple възразява, че създателят на играта просто се опитва да избегне плащането на комисиона от 30% и да използва безплатно изобретенията на гиганта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход