Interactive Brokers планира да засили позициите си в Централна и Източна Европа

Новите регистрации средно на ден от България са между 10 и 15

Един от най-големите и стари онлайн брокери в света - Interactive Brokers, ще засили позициите в Централна и Източна Европа. Това ще стане чрез нови инвестиции в хора, маркетинг и привличане на нови клиенти, обявиха от компанията. Платформата вече стана и член на фондовата борса в Унгария, а стратегията на американската компания, създадена от унгареца Томас Петерфи, е резултат от Брекзит. Доскоро основният клон на брокера в Европа се намираше във Великобритания, но освен унгарското дружество се учредиха и още две - в Ирландия и Люксембург. След откриването на новия клон в Унгария се очаква IB да засили инвестициите си в региона на ЦИЕ.

Бумът на пазарите през поселдната година малко се пренесе и върху самите брокери, които увеличиха драстично потребителите си по време на пандемията. Данните от отчета на IB за първото тримесечие показват, че компанията разполага над 1.35 млн. потребители в края на тримесечието в сравнение с 0.56 млн. през март 2020 г. Над една четвърт от сметките в Interactive Brokers са от Европа и Африка според данни на брокера. Платформта се счита за една от първите, които осигури по-лесен достъп до пазарите на дребни инвеститори. От България става директна регистрация в нея, предлага се и през ИП "Карол", като дава достъп до широк набор от всякакви финансови инструменти.

"От началото на годината 20 хил. нови клиенти са отворили сметки при нас и успешно сме прехвърлили инвестициите на над 40 хил. съществуващи клиенти от Централна и Източна Европа с активи на стойност около 3 млрд. долара към IB Central Europe", каза пред Капитал Миклош Ханти, главен изпълнителен директор на Interactive Brokers Central Europe. В това число са и сметките на българските потребители с директна регистрация, които вече са в унгрското дружество.

Изпълнителният директор на компанията Томас Петерфи който основава брокера преди 43 години, след като емигрира от Унгария в САЩ, потвърди плановете на компанията. "Преструктурираме европейските си операции, за да адресираме регионалните пазари на Централна и Източна и Югоизточна Европа след Брекзит, за да поставим акцент върху растежа в този регион", добави Петерфи.

Според изпълнителния директор на IB новите регистрации в платформата от България са средно между 10 и 15 за ден, като обемът е същият и за Румъния. Към настоящия момент най-голям растеж има в балтийските страни, като Петерфри посочи Естония като държавата с най-голям брой клиенти от региона към настоящ момент.

Томас Петерфи сподели и планове за откриване на работни места в региона, които да обслужват нарастващия брой от клиенти. "Планираме първоначално да наемем около 100 души персонал, който да подкрепя и обслужва нашите регионални клиенти и да разширява операциите ни за Централна Европа.", добави пред Капитал Петерфи, но не уточни в кои държави от региона.

Плановете за увеличаване на инвестициите в региона Томас Петерфи съобщи още през април пред инвеститорите на компанията след отчета за първото тримесечие. "Ще наемаме повече хора и ще инвестираме повече в регионален маркетинг по целия свят."

Скрита цел

Освен от комисионни Interactive Brokers печели и от продажба на данните за търговията и поведението на своите инвеститори. Става въпрос за Dark pool платофмата, в която се качват данните за поръчките и позициите на индивидуалните инвеститори, която IB след това продава на институционални инвеститори. Впоследствие използват информацията, за да застанат на противоположната страна. Това правят и други платформи, като според тях крайният ефект е намаляване на таксите. Именно това е причината за епизода с Gamestop отначалото на годината. Тогава хедж фондовете заеха къси позиции, но загубиха заради обратната реакция на дребните инвеститори, които започнаха да купуват. Това доведе до огромен ръст в цената на акциите на Gamestop и загуби за фондовете.

"След като обработваме вече средно по около 3.3 млн. сделки на ден, нашият дарк пуул се превръща в изключително доходоносен бизнес", сподели през април при представяне на отчета пред инвеститорите Петерфи. Колкото повече сделки обработва дневно брокерът, толкова повече печели от институционалните инвеститори, които плащат за достъп до данните за активността на дребните инвеститори. Това обяснява защо компанията заделя между 40 и 50 млн. за маркетингови дейности през годината и залага на индивидуалните клиенти като основна задвижваща сила.

Още от Капитал