"Домейн Бойар" очаква силна година след кризисната 2020 г.

Freepik.com

"Домейн Бойар" очаква силна година след кризисната 2020 г.

Компанията отчита 6% ръст на приходите през първото тримесечие след спада от миналата година

3180 прочитания

Freepik.com

© Freepik.com


След трудната 2020 г., в която пандемията сви част от продажбите на винената индустрия - особено към хорека сектора, и до известна степен затрудни износа, настоящата година носи значителен оптимизъм за бранша. Ръст на приходите от продажби с около 6% през първото тримесечие отчита един от най-големите винопроизводители в България - "Домейн Бойар". Миналата година приходите са намалели със 7% до 19.2 млн. лв. През първото тримесечие на т.г. дружеството отчита постъпления от 4.6 млн. лв. при 4.3 млн. лв. за същия период миналата година.

Пред "Капитал" изпълнителният директор на компанията Евгени Харамлийски заяви, че за май отчитат повишение на постъпленията не само спрямо същия месец на 2020 г. (14%), но и спрямо предкризисната 2019 г. (3%). По думите му от март насам виненият пазар усеща "сериозно развитие". Продажбите на компанията за април също са значително по-високи - те се увеличават с 30% спрямо същия месец 2020 г., а спрямо 2019 г. ръстът е 6%.

Корона кризата промени микса на продажбите на много от винопроизводителите. Ако през миналата година "Домейн Бойар" реализира голяма част от продукцията си в страни като Великобритания и Белгия, то през последните три месеца се усеща засилване на вътрешния пазар.

Харамлийски споделя, че заради локдауна през май 2020 г. продажбите на вино във Великобритания са нараснали с 50%. Островът продължава да е най-големият пазар за компанията, като вината й присъстват в големите търговски вериги като Sainsbury's и Morrisons. Разглеждайки предпочитанията от "винения лист" на "Домейн Бойар", най-търсените във Великобритания са белите вина в ценовия сегмент 5 - 7 паунда. В Белгия пък по-предпочитани са червените и розето.

Приходите от износ на компанията за цялата 2020 г. са 5.5 млн. лв. Като обем делът на износа в сравнение с вътрешния пазар е 48% - около 2.8 млн. бутилки за експорт срещу 3.3 млн. за вътрешния пазар, но в стойност делът му е под 30%. Причината е по-ниската цена за износ.

Инвестиции и търсене

Тази година компанията ще инвестира 1.3 млн. лв., от които 600 хил. лв. са за оборудване на производствения център "Сините скали" в Сливен, а 700 хил. лв. ще отидат за сградния фонд на бутиковата изба в с. Кортен. За 2022 г. планира инвестиция от още 1 млн. лв.

"В световен мащаб в момента има война на пазара за совиньон блан. За жалост шардоне остана на втора позиция", коментира Дойчин Андреев, директор "Производство" в "Сините скали". Според него тенденцията на отпадане на останалите сортове не е добра, тъй като времето, което изисква определен сорт да започне да дава качествено грозде, може да бъде изпреварено от новите тенденции на пазара.

Харамлийски допълва, че около 4-5% от продажбите на компанията са от розе, а останали два вида осъществяват приблизително еднакви продажби.

Амбициите на Харамлийски са до края на тази година "Домейн Бойар" да заеме първото място на винопроизводителите у нас, като според последни годишни финансови резултати първа е "Винекс Славянци", която отчита оборот 24.7 млн. лв. за 2019 г. Преди нея е само "Сис Индустрийс", но нейното основно производство са спиртни напитки - вината имат по-малък относителен дял. "Домейн Бойар" иска да запълни нишата на винения туризъм, която все още липсва у нас.



Графити художникът Станислав Трифонов-Насимо обрисува 11-те винификатора с площ 1 декар на изба "Сините скали" по повод 30-ата годишнина на компанията. Художествената композиция е най-големият стенопис графит в Източна Европа.
Любопитни факти:

  • Всеки от 11-те винификатора (индустриални съдове за съхранение на вино) тежи 240 тона и е изработен от инокс.
  • Теглото на бутилките е намалено с над 30% заради европейска директива, която изисква максимум от 430 г.
  • Бутилките се произвеждат в два завода: "Дружба стъкларски заводи" в Пловдив и завод "Стинд" в София. Те са собственост на португалската BA Glass, един от най-големите производители на стъкло в света и най-големият единичен производител на стъкло в България.
  • Една дъбова бъчва, която се използва за отлежаване на някои вина, струва над 490 евро.


След трудната 2020 г., в която пандемията сви част от продажбите на винената индустрия - особено към хорека сектора, и до известна степен затрудни износа, настоящата година носи значителен оптимизъм за бранша. Ръст на приходите от продажби с около 6% през първото тримесечие отчита един от най-големите винопроизводители в България - "Домейн Бойар". Миналата година приходите са намалели със 7% до 19.2 млн. лв. През първото тримесечие на т.г. дружеството отчита постъпления от 4.6 млн. лв. при 4.3 млн. лв. за същия период миналата година.

Пред "Капитал" изпълнителният директор на компанията Евгени Харамлийски заяви, че за май отчитат повишение на постъпленията не само спрямо същия месец на 2020 г. (14%), но и спрямо предкризисната 2019 г. (3%). По думите му от март насам виненият пазар усеща "сериозно развитие". Продажбите на компанията за април също са значително по-високи - те се увеличават с 30% спрямо същия месец 2020 г., а спрямо 2019 г. ръстът е 6%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал