Как се справя американският корпоративен свят с инфлацията

Как се справя американският корпоративен свят с инфлацията

Компаниите са изправени пред отдавна забравен проблем

The Economist
5278 прочитания

Застрахователите изготвят полиците си сега, но ще трябва да изплащат дивиденти след година, а това прави печалбите им заложници на инфлация. През последните седмици част от американската икономика започна да се отваря за бизнеса благодарение на намаляващите случаи на ковид-19 и големия брой ваксинирани. Уилям Бъркли наблюдава внимателно цените на строителните материали и всичко, което може да се намери по домовете - от лампи до лаптопи. Заместващата стойност (сумата, която трябва да се плати, за да се замени даден актив към настоящия момент в съответствие с текущата му стойност) на имот в САЩ може да е скочила с 20% на годишна база, смята той. Бъркли никога не е бил свидетел на времена като тези през 2020 г., откакто основава застрахователната си компания WR Berkley преди повече от половин век - дори и по време на инфлацията през 70-те години.

Икономистите спорят дали рязкото покачване на цените, които се повишиха с 5% годишно през май, ще е толкова трайно, колкото преди 50 години. Производствените разходи са се увеличили с 6.2%. На 9 май Китай съобщи, че производствените цени в най-голямата работилница на света са се увеличили с 9% на годишна база през май - това е най-големият ръст от 13 години.

Федералният резерв твърди, че инфлацията ще бъде временна. Ето защо изпълнителните директори на много големи американски компании внимават, когато коментират въпроса публично. По време на отчет за печалбите през май Дариус Адамчик, който оглавява големия индустриален конгломерат Honeywell, сподели, че инфлацията "е тук и вероятно е много по-висока, отколкото хората си мислят", а коментарът му нашумя сред финансистите в интернет.

Период на по-високи разходи

Много от колегите на Адамчик и Бъркли се подготвят за период на по-високи разходи. Някои разходи остават ниски, докато затворените вериги за доставка се подготвят за отваряне на икономиката. В същото време американските потребители, които са пълни с непохарчени спестявания от пандемията и правителствени стимули, търсят все повече стоки. Ето защо фирмите адаптират своите корпоративни тактики, за да се справят с ценовия натиск.

През 1970 г. компаниите реагираха на покачващите се производствени разходи по няколко начина. Първо, те прехвърлиха възможно най-много от тези разходи към клиентите. Когато стратегията се изчерпа, фирмите започнаха да автоматизират процесите или ги преместват на други места в страната и чужбина с ниски разходи за труд.

Много от компаниите в САЩ се подготвят за период на по-високи разходи.

Сега бизнесите преоткриват тази формула и започват да увеличават цените. Coca-Cola сподели пред анализатори през април, че газираните й напитки ще станат по-скъпи, последвана от Whirlpool, че същото ще се случи с пералните й машини и други електроуреди. Procter & Gamble планира да увеличи стойността на някои продукти с "от 4% до 9%" през септември. На 8 юни Chipotle също потвърди, че е повишил цените на менютата в мексиканските си ресторанти с около 4%. Някои компании като Royal Canin, която произвежда храни за домашни любимци, запазиха цените на стоките, но намалиха размера на порциите.

Управителят на мебелната компания Carolina Casting Майкъл Голдман наблюдава как цената на смолата нараства със 75%, стойността на дървесината скача три пъти, а тази на контейнерите за доставка на материали от Азия се повишава от 16 хил. долара до 20 хил. долара. Ето защо той повишава два пъти цените за клиентите си през годината. WR Berkley започна да преоценява застрахователните премии и увеличи цените им миналата година, но ускори това през последните няколко месеца. Застрахователните брокери, които продават полиците на Berkley, не се оплакват. Те също го очакваха, споделя Бъркли.

По-слабото търсене е плюс

Потиснатото търсене позволява на компаниите да наложат по-високи цени. В резултат на това възвращаемостта, която остана непроменена през първото тримесечие на годината, се очаква да запази нивата си и през второто, коментира Джонатън Голъб от инвестиционната банка Credit Suisse. Всъщност нетните маржове на фирмите се увеличават, а това предполага, че инфлацията може да ги е стимулирала да коригират цените на стоките, но не ги е принудила да поемат допълнителните разходи.

Въпреки това много бизнеси се готвят за времена, в които няма да могат да променят цените на стоките си. Сридхар Таюр от Tepper School of Business, който е консултант на три големи компании, твърди, че всяка от тях променя дизайна на продуктите, за да елиминира отпадъците и да модернизира производството. Адамчик обяви през януари, че е създал работна група в Honeywell, която да отговори на инфлацията (въпреки че не е ясно какво точно може да направи тя). Логистичната фирма Lineage, която има 200 склада за студено съхранение в САЩ, също обяви създаването на работни групи. Една от целите е да избегне пречки в доставките за критични строителни обекти, а друга е набирането на работници по време на стегнат пазар.

По-високите заплати са минус

Увеличаващите се разходи за труд са най-голямото главоболие за директорите от неотдавна. Някои компании се опитват да наложат максимален праг на бъдещите увеличения на заплати, използвайки еднократни стимули като начален бонус, за да привлекат нови кандидати. Въпреки това повечето от тях нямат избор, освен да увеличат заплатите на служителите.

Андрю Обин от Bank of America твърди, че американските производители плащат на настоящия персонал с около 4% повече спрямо година по-рано. Но той изчислява, че работниците могат да очакват повишение на заплатата с 13%, ако сменят работното си място. Заплатите на работници, които не са супервайзори, са нараснали със 7% на годишна база между април и май, сочат данни на американското Бюро по трудова статистика.

Въпреки желанието да плащат повече на служителите си много фирми се затрудняват да запълнят свободните работни места. Почти половината от американските компании се оплакват, че не успяват да намерят кандидат за една или друга позиция. "Трудно е да се каже колко точно струва да наемеш някого, защото не можеш да намериш никого", казва Голдман. Неговите реклами от типа "нужна е помощ" често се оказват без отговор, а много от тези, които се отзовават, не идват на интервюто. Предвид нежеланието на американците да се върнат на работното си място - дали заради страх от заразяване, щедри застраховки за безработица или и двете, заплатите може би все пак ще се увеличат.

Ако инфлацията се задържи, някои компании ще обмислят преместване на производството на места с повече персонал и ниско заплащане. И трите фирми, които Таюр консултира, например се чудят дали и къде да се преместят, в страната или извън нея. Други може би искат да се освободят изцяло от човешката работна ръка. Американският корпоративен свят увеличи инвестициите в бизнеса с 15% тази година. Те са вложени не само в производство, но и в автоматизация. Ерик Гордън от Ross School of Business към Университета в Мичиган насочва към веригите ресторанти, някои от които инсталират автоматични скари и създават приложения, които позволяват на клиентите да поръчват от разстояние вместо директно на гишето, което означава, че храната се приготвя и сервира от по-малко персонал. С отварянето на хотелите роботите прахосмукачки стават все по-популярни.

Много от инвестициите, насочени към подобряване на производителността, имат смисъл дори в свят с ниска инфлация. Това е резултатът, на който много директори се надяват, и е нещо, на което много политици разчитат. През 1980 г. Комисията по ценните книжа и фондовите борси изиска от компаниите да публикуват счетоводните си баланси и отчети за приходите както в номинално изражение, така и коригирани при инфлация. Изискването беше променяно през годините. През ноември пазарният регулатор, изглежда, изхвърли и последния остатък от него. Ще бъде иронично, ако решението се окаже прибързано.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Застрахователите изготвят полиците си сега, но ще трябва да изплащат дивиденти след година, а това прави печалбите им заложници на инфлация. През последните седмици част от американската икономика започна да се отваря за бизнеса благодарение на намаляващите случаи на ковид-19 и големия брой ваксинирани. Уилям Бъркли наблюдава внимателно цените на строителните материали и всичко, което може да се намери по домовете - от лампи до лаптопи. Заместващата стойност (сумата, която трябва да се плати, за да се замени даден актив към настоящия момент в съответствие с текущата му стойност) на имот в САЩ може да е скочила с 20% на годишна база, смята той. Бъркли никога не е бил свидетел на времена като тези през 2020 г., откакто основава застрахователната си компания WR Berkley преди повече от половин век - дори и по време на инфлацията през 70-те години.

Икономистите спорят дали рязкото покачване на цените, които се повишиха с 5% годишно през май, ще е толкова трайно, колкото преди 50 години. Производствените разходи са се увеличили с 6.2%. На 9 май Китай съобщи, че производствените цени в най-голямата работилница на света са се увеличили с 9% на годишна база през май - това е най-големият ръст от 13 години.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


1 коментар
  • 1
    ss avatar :-P
    SS

    Kak се справя ли ?
    С още печатане естествено , дет се вика - клин , клин избива ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход