NFT — що е то?

NFT — що е то?

Жоро Йорданов, който ръководи дизайн екипа на Nexo, разказва за NFT - липсващото парче от пъзела на дигиталното изкуство, което се справя с няколко ключови проблема в контекста на дигиталния свят - концепцията за собственост, стойност и уникалност

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.
6243 прочитания

Жоро Йорданов е интерактивен дизайнер и съосновател на "Облик Студио", компания с международно портфолио и 7-годишен опит в дизайна и разработване на дигитални продукти. Завършва системно програмиране в ТУЕС, където по-късно преподава уебдизайн, а от 2017 г. ръководи дизайн екипа на Nexo - българска компания, която е сред водещите институции за управление на дигитални активи в света.

Изкуството полудя по новата дигитална технология NFT. Какво представлява тя и откъде се появи?

През последната година има експлозия на крипто новини, а "Какво е NFT" е един от най-честите въпроси сред приятели и медии. Все ме питат какво е общото между Grimes, Twitter и дигитални котки и всичко се събира в тази нашумяла абревиатура.

Обяснението - NFT (non-fungible token) е незаменяем токен, базиран на блокчейн мрежата на Етериум. Всяко NFT е уникално, защото никой не може да го репликира, да промени собствеността му или да направи същото такова. Всичко се корени в думата "незаменяем". Например доларът, златото и биткойн са заменяеми - търгувате един биткойн за друг и получавате абсолютно същото. Същото важи и за останалите (крипто) валути. Съвсем друго е, когато имате единична бройка на бейзболна карта или първия брой на някое култово издание - те не могат да се заменят, тъй като нямат еквивалент. Системата е доста проста - когато един дигитален обект се запише в блокчейн мрежата, той получава своя уникален "сертификат" и купувачът му може да е сигурен, че притежава единствен по рода си оригинал. Точно така се решава един от най-старите проблеми в арт сферата - казусът с автентичността на една творба.

Накратко, технологията представлява дигитален сертификат за интелектуална собственост, дигитален нотариален акт на единствена по рода си творба, записана в блокчейн мрежата.

Истината е, че технологията съществува отдавна, а не се появява през 2020 г. покрай масовия крипто подем. Първото ѝ проявление е още през 2017 г. в блокчейн играта cryptokitties - платформа, в която хората отглеждат, купуват и продават дигитални котки. Нещо като тамагочитата преди години, но за разлика от тях cryptokitties провокира такъв огромен интерес, че цялата Етериум мрежа се претоварва и достига пик на трансакциите. Оттук тръгват множеството възможности на NFT, които наблюдаваме днес.

Последната година определено е времето на NFT. Какво ли не видяхме - Cristies направиха първите NFT търгове, Beeple продаде своята компилация за впечатляващите $69 млн., основателят на Twitter превърна свой туит в NFT, а сега има бум на такива галерии. Може би най-хубавото е, че технологията върна изкуството там, където му е мястото - под светлината на прожекторите и в заглавията на водещите медии. Самата технология е всеобхватна - NFT може да бъде и бейзболна картичка или друг тип колекционерска визия, корица на Times или музикален албум, дори апартамент. Тепърва ще виждаме всички ѝ позитиви.

Според някои експерти историята на NFT ще завърши трагично като треската по холандските лалета през XVII век. Съгласен ли сте с тях?

Историята познава редица феномени и търсенето на даден актив не може да бъде предсказано с кристална топка. По-скоро трябва да се замислим за причините подобен феномен да се появи и за възможностите, които предоставя, както и за значимостта на технологичната иновация, след като мине манията по нея.

NFT е липсващото парче от пъзела на дигиталното изкуство, защото се справя с няколко ключови проблема в контекста на дигиталния свят, които в същността си са философски - концепцията за собственост, стойност и уникалност. От зората на интернет тези понятия са размити и артистите страдат от това. Благодарение на умните договори, с които се записват в блокчейн мрежата на Етериум, незаменяемите токени позволят да бъдеш реален собственик на едно произведение, докато косвено решават казуса с автентичността на творбата. Оттук и редовният въпрос "каква е тогава разликата между това да си купиш незаменяем токен и да кликнеш с мишката, за да си свалиш същата визия, видео или песен". Отговорът - NFT е предназначено да даде на собственика си нещо уникално, което не може да бъде копирано. Това е собственост върху произведението - физически всеки може да си купи принт на Ван Гог, но само един човек може да притежава оригинала на съответната творба.

Щом се заговори за стойност, цитираните суми са шокиращи за някои, тъй като сме забравили концепцията за стойност на дигиталното изкуство. Някак сме свикнали да очакваме грандиозните суми да са запазена марка на класическите творби по големите западни търгове. Но видяхме как аукционни къщи като Cristie's и Sotheby's направиха търгове с NFT и колекция на Beeple се продаде за $15 млн. повече от картина на Моне. Разбира се, стойността не идва от някаква еднодневна мода или просто дигитална игра на горещ картоф, където купуваш нещо на ниска стойност и се надяваш да го продадеш за далеч повече на по-късен етап. Стойността в контекста на изкуството се валидира най-вече от това дали ви харесва и дали искате да подкрепите артиста и да притежавате оригинал. Оттук вече можем да говорим и за технологичната еволюция на колекционерство, меценатството и ред други реалии, които също сме забравили.

Крипто екосистемата е много динамично пространство и хората трябва да са внимателни, особено ако не познават NFT и се доверяват само на заглавията в медиите. Да, може да видиш NFT, продадено за милиони, и да си кажеш, че това може да си ти, но фактът, че една творба е продадена за голяма сума, не означава, че и следващата ще има същата съдба.

Жоро Йорданов е интерактивен дизайнер и съосновател на "Облик Студио", компания с международно портфолио и 7-годишен опит в дизайна и разработване на дигитални продукти. Завършва системно програмиране в ТУЕС, където по-късно преподава уебдизайн, а от 2017 г. ръководи дизайн екипа на Nexo - българска компания, която е сред водещите институции за управление на дигитални активи в света.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.