Колите свършиха

Перфектната автобуря

Перфектната автобуря

Кризата с недостига на чипове заплашва продажбите на автогигантите и променя бизнеса им

Константин Николов
11107 прочитания

Темата накратко
  • Кризата с недостига на чипове заплашва продажбите на автогигантите.
  • Клиенти в цял свят чакат повече за кола, цените също растат - както на новите, така и на употребяваните автомобили.
  • Недостигът може да принуди производителите да направят немислими преди промени в бизнеса си и веригата на доставки.

Сухото определeние за перфектна буря на Oxford Languages гласи "лоша ситуация, причинена от комбинация от неблагоприятни фактори". За нещастие на автомобилните производители нещо подобно се случва с бизнеса им през последните месеци - поредица от естествени и човешки действия, включително и пандемията, доведе до сериозен недостиг на полупроводници за колите им. Кризата заплашва цялата финансова 2021 г. на гигантите, може да продължи и през 2022 г., и ги принуждава да правят невиждани промени в бизнеса и бъдещето си. Има директно отражение и върху крайните клиенти, които в цял свят може да чакат по-дълго за предпочитаната кола и да платят повече за нея.

Точно когато секторът мислеше, че е поел глътка въздух след спрелите за няколко месеца продажби през миналата година заради пандемията, настъпи нова криза. Недостигът на чипове по света се отрази по цялата верига на доставки, забави производство на коли, съответно доведе и до затворени заводи. Всъщност перфектната буря постепенно се засили от края на миналата година заради няколко първоначално несвързани помежду си процеса. Първо ковид-19 забави значително продажбите на автомобили през пролетта на миналата година, съответно производителите намалиха поръчките си на всички компоненти и материали, в това число и на полупроводниците. А в една модерна кола има средно 1300 чипа, използвани във всичко: от сензора за дъжд, през дисплея до датчика за вредните газове. Второ - с възстановяването на продажбите през третото и четвъртото тримесечие на миналата година автогигантите започнаха да поръчват масово наново. Но тогава пък производителите на полупроводници вече трябваше да изпълняват доставки за други сектори като електроника и IT, които са по-големи клиенти и предлагат по-големи маржове. И трето - производителите на коли обикновено държат само малки запаси от авточасти заради свръхефективната си (поне досега) верига на доставки. Така се стигна до първата фаза от недостига на чипове. Последва и пожар в голям завод в Япония, който в комбинация с лошите метеорологични условия в началото на тази година само влоши ситуацията. Не помогна и изостреното геополитическо напрежение между САЩ и Китай. Перфектната буря вече беше факт. В момента директорите за доставките в големите компании се надпреварват помежду си за всяка свободна поръчка.

"Независимо колко е скъпо, те ще купят до каквото могат да се доберат", заяви източник от автоиндустрията пред Nikkei Asia. Отделно заради глобалния недостиг на контейнери, цените на доставките са скочили в пъти, което също оскъпява допълнително поръчките. Другият транспорт - авиационният, също няма нужния капацитет да отговори на повишеното търсене. Според IHS Markit времето за доставка на готовия продукт е нараснало от предишните 12 до 26 седмици и дори за някои продукти може да достигне година - от поръчването до достигането в завода.

Много от големите автопроизводители обявиха, че намаляват производство или дори спират някои заводи за определено време. Така се получи абсурдната на пръв поглед ситуация няколко чипа за два долара да блокират производството на кола за 50 000 долара. Според анализаторите загубите за индустрията през тази година ще са значителни. Доклад на консултантската компания AlexPartners твърди, че кризата ще струва 110 млрд. долара приходи в сектора през 2021 г. Недостигът на компоненти ще намали производството през тази година с около 3.9 млн. автомобила, далеч повече от първоначалните очаквания за 2.2 млн. машини. Друг доклад - на KPMG, твърди, че загубените приходи в сектора ще са около 100 млрд. долара от общия очакван пазар през тази година от 2.1 трлн. долара.

По-малко и по-скъпи модели

Производствените разходи растат, очакваните загуби - също. Ето защо автопроизводителите пренасочват мощностите си към по-печелившите си модели и намаляват екстрите, за да отговорят колкото могат на търсенето. Промените в потребителските нагласи също не помагат - търсят се електрифицирани автомобили, които пък имат най-много електроника и съответно чипове. Производители като Ford и Volkswagen съобщиха, че през второто тримесечие производството ще е още по-затруднено. От Ford обявиха, че излезлите от заводите коли ще са наполовина по-малко от първоначално предвидените. Изпълнителният директор на Volkswagen Херберт Дийс пък заяви, че компанията му се намира в кризисен режим.

Намаленото производство на нови коли при повишено търсене вече води до по-високи цени и по-дълго чакане в цял свят. В началото на юни изпълнителният директор на Tesla Motors Илън Мъск обяви, че моделите на компанията ще станат по-скъпи заради "недостиг на компоненти". Според специализирания сайт Electrek цените на Model 3 и Model Y в САЩ са нараснали отново през май, което е петото им поредно увеличение в последните няколко месеца. Последното е с 2000 долара при Model 3 до 39 990 долара на базовата версия и с 5000 долара до 51 900 долара на Model Y.

Дилърствата и производителите в цял свят твърдят, че ще продават повече, стига да разполагат с нужните коли (за България виж текста тук). Дори и при сегашните по-високи цени търсенето надхвърля предлагането. Според данни на анализаторската компания Edmunds автомобилите на склад, готови за продажби, в САЩ са с 48% по-малко от същия период на миналата година (когато вече беше настъпила пандемията). А 13% от сделките пък са на цени над обявената каталожна цена на колата (обикновено има отстъпки), което е най-високият им дял от 2002 г. насам. Преди седмица General Motors обяви, че SUV моделите на компанията струват с 20% повече от миналата година. Ford пък съобщи, че цените на новите продадени са с 1900 долара над средното покачване в индустрията през 2019 г.

По-малкото предлагани нови коли се отразява и върху пазара втора ръка. Продажбите на употребявани автомобили в САЩ и Европа са нараснали, цените им - също. Специализираната компания Cap Hpi следи този сегмент от години. Преди тази година най-високото месечно увеличение на цените на втората ръка е било 1% през 2018 г., докато за май 2021 г. е достигнало 6.7%. "Обикновено употребяваните модели се обезценяват с времето, докато в момента са инвестиция", заяви пред Financial Times Дарън Мартин от Cap Hpi. Изданието цитира германските автодилъри AutoScout24, според които продажбените стойности през април са се увеличили благодарение на по-ограниченото предлагане. FT посочва цената на едногодишно Audi A3 във Великобритания, което в момента струва със 7% повече спрямо същия модел и конфигурация година по-рано.

Какво следва

Въпреки надеждите в автосектора за възстановяване на доставките на чипове през четвъртото тримесечие, последните прогнози всъщност са по-песимистични. Технологичният гигант Intel заяви, че индустрията може да отговори на предизвикателствата в краткосрочен план, но ще са нужни няколко години преди да може да запълнят напълно липсващите количества компоненти. Базираният в Сингапур производител на електронни модули Flex, който има 100 завода в 30 държави, пък обяви, че недостигът ще продължи още най-малко година. Компанията работи с много доставчици на чипове, а доставя за гиганти като Ford, Dyson и HP. Всички производители инвестират в нови мощности, но ще са нужни около две години преди те да започнат работа.

Заради все по-водещата роля на електрониката в колите и случилото се през последната година производителите на полупроводници заемат все по-силна позиция в преговорите си с автогигантите. Отделно последните въобще не са най-големите клиенти на тези продукти - те са едва на пето място по стойност на поръчките, като компютърната индустрия е далеч напред (виж графиката).

Кризата показва и недостатъците в сочената за перфектна верига за доставки в автомобилния сектор. Индустрията отдавна използва лийн система за покупка на авто компоненти, която включва само необходимите им към определен момент части. Тъй нареченото just-in-time manufacturing позволява по-ефективно производство и намалява разходите за държане на големи количества авточасти на склад. Но именно то в случая се оказа и препъникамъкът пред сектора. Автогигантите се забавиха с поръчването на още чипове и така отстъпиха пред далеч по-гъвкавите производители на електроника и компютри, които пък имат по-дългосрочни отношения с доставчиците на полупроводници. Така автосекторът излезе големият губещ: пак по оценки на KPMG той отговаря за едва 10% от глобалните покупки на полупроводници, но ще понесе 80% от загубите заради недостига. Сега компаниите за полупроводници искат от автосектора гарантирани поръчки за години напред.

"Клиентите трябва да се променят. Доставките начаса просто вече не работят. Защо да инвестирам и един долар, когато клиентът ми може да анулира поръчката си за 30 дни, а са ми нужни две години, за да изградя допълнителен капацитет", заяви пред Bloomberg Хасан ел-Хури, изпълнителен директор на ON Semiconductor Corp., който доставя над 30% от продукцията си на автомобилния сектор.

Производителите на автомобили ясно осъзнават заплахата за бизнеса си и вече търсят начини да променят дългогодишната си верига за доставки (виж текста тук). Вече се говори за създаване на съвместни предприятия с компаниите за полупроводници, които директно да им осигуряват нужните компоненти. Това пък ще означава да "заобиколят" традиционните си доставчици като Continental и Robert Bosch, които държат отношенията с подизпълнителите, коментира Bloomberg. Самите те също разбират задаващите се промени - неотдавна Bosch обяви, че отваря нов завод за чипове в Дрезден, който ще е един от няколко подобни за автоиндустрията. Перфектната буря може и да отмине след време, но останалите след нея поражения ще се помнят.

Темата накратко
  • Кризата с недостига на чипове заплашва продажбите на автогигантите.
  • Клиенти в цял свят чакат повече за кола, цените също растат - както на новите, така и на употребяваните автомобили.
  • Недостигът може да принуди производителите да направят немислими преди промени в бизнеса си и веригата на доставки.

Сухото определeние за перфектна буря на Oxford Languages гласи "лоша ситуация, причинена от комбинация от неблагоприятни фактори". За нещастие на автомобилните производители нещо подобно се случва с бизнеса им през последните месеци - поредица от естествени и човешки действия, включително и пандемията, доведе до сериозен недостиг на полупроводници за колите им. Кризата заплашва цялата финансова 2021 г. на гигантите, може да продължи и през 2022 г., и ги принуждава да правят невиждани промени в бизнеса и бъдещето си. Има директно отражение и върху крайните клиенти, които в цял свят може да чакат по-дълго за предпочитаната кола и да платят повече за нея.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


4 коментара
  • 1
    hou1510481221539200 avatar :-|
    Stoyan Dimitrov

    Много добре. Надутите камби на няколко авто-мениджъри особено в Германия съвсем ще спаднат. След големите бъркотии обикновено идва ново време. А автоиндустрията беше изпаднала в самодоволна летаргия от десетилетия.

  • 2
    uys1511761111541407 avatar :-?
    Emil Dimov

    Перфектната автобуря!
    Кризата с недостига на чипове заплашва продажбите на автогигантите и променя бизнеса им?!

    Производителите на автомобили ясно осъзнават заплахата за бизнеса си и вече търсят начини да променят дългогодишната си верига за доставки като вече се говори за създаване на съвместни предприятия с компаниите за полупроводници, които директно да им осигуряват нужните компоненти. (като това вече е направено!) Това пък ще означава да се "заобиколят" традиционните доставчици като Continental и Robert Bosch. Самите те също разбират задаващите се промени като неотдавна Bosch обяви, че отваря нов завод за чипове в Дрезден, който ще е един от няколко подобни за автоиндустрията.

    Интересно е, че автора на статията Константин Николов явно не е запознат, че в България също се произвеждат чипове за автоидустрията и това са заводите на "Sensata" technologies в София с филиали в Ботевград и Пловдив! И разбира се революцията в автомобилостроенето предстои като колите на бензин и дизел предстои да бъдат "пенсионирани", но електрическите и хибридните автомобили също не са бъдещето в автомобилостроене като бъдещето ще бъде на "летящите" коли, но много си мислят, че това ще бъде някакъв хибрид между кола и дрон, но нещата са съвсем различни, защото там трябва да навлезнат "антигравитационните" технологии, за които малко се говори, защото те са под контрола на военните, които се опасяват, че подобно на мобилните комуникации отвори ли се кутията на пандора може да има голями изненади?!!!

  • 3
    knb avatar :-(
    Кнб

    Перфектното самоубийство по заповед на подписаното в Париж споразумение за самоубийство започва. Не се самоубиват само арабите и израелците, китайците, руснаците и малко африкаски страни. И естествено не се самоубиват САЩ, които есествено и напълно логично обявиха парижкия акт за капитулация за противоконституционален, какъвто си е.

    Европа, с политици с интерес в Китай, както фамилията фон Лейнен, или в САЩ, като повечето управници, е първа измежду самоубийците.

    Да си спомним какво направиха Германия и скандинавските държави, когато нямаха бензин през войната за колите: ами много поросто, разработха технология за произвдство на бензини и керосин от това, което имаха. Даже от дървесина. Вярно, скъпо и не толкова ефективно, но то ефективността зависи от цената на следващия, който предлага. Тя всичката енергия идва от слънцето и почти всичкия въглерод за фотосинтеза идва от въздъха, който издишва всичко живо, та енергийният и въглеродния баланс не може да се наруши ако горим само дърва, пък били то и правейки ги на бензин.

    Сега се предлага нещо ново: истинска перестройка при автомобилите. Да ги унищожим всички съществуващи (освен танковете може би) и да ги направим наново. За да сме пестяли енергия??? С литиеви батерии, чийто ресурси са в Китай. С зареждане на акумулатори с термодинамична ефективност на зареждането около 30% (вижте колко ток хабите за да заредите телефона си, ако не вярвате). Да не говорим че мръсотията на електромобила само се пренася от едно место на друго. От града към централата, която гори, в слънчевите панели, които отнемат почвата, горите или селскостопанска земя ия тровят, да не говорим че трябва да се мият редовно с детергент. С вятърните мелници, които правят невъзможно използването на земята за урбанизация и за използване на селскостопанска авиация, дрони и подобни. И казват чиновниците че давайки пари на политиците могат да оправят положението и икономиката, налагайки ограничения. Но всъщност превръщайки ни в по-бедни, по разкъсани и по-зависими от "стратегически суровини". Господа богати: мислите ли че бедните от китай ще отидат на фронта да пазят вашето богатство? Защото богатите от неподписалите самоубийственото споразумение ще "подкупят" бедните в европа даже обещавайки им че ще могат да ходят по улицата без СМС и че ще могат да дишат чист въздух без закон за маските. Да не говорим ако им обещаят веднъж в седмицата истинско месо, а не насекоми по нови технологии и белтъци на прах.

    Изобщо, когато се загуби свободата и политиците започнат да командват как трябва да си печем хляба, да си сеем нивите и дали дишаме въздуха или че трябва да затворим болниците за да опазим здравето на хората, при това политиците от други страни, ще липсават не само чипове за колите, ами и халюцогени за останалите, за да могат някакси да преживеят.

  • 4
    LIon avatar :-|
    LIon

    До коментар [#] от "":

    гола вода си, глупост до глупост си изписал.
    за да не съм съвсем голословен давам един пример:
    "...30% термодинамична ефективност при заряд..."


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход