Индустрията на Хасково: от текстил към авточасти

В региона стартират производство няколко големи производителя на части за автомобилната индустрия. Сред тях е "Язаки"

Индустрията на Хасково: от текстил към авточасти

Промяната е резултат от привличането на нови инвеститори, а сред силните страни на региона са растящата работна сила, новата инфраструктура и относително ниските заплати в други производства

В региона стартират производство няколко големи производителя на части за автомобилната индустрия. Сред тях е "Язаки"

© Капитал


Материалът е част от специалното издание от поредицата "Капитал Градове", посветено на Стара Загора и Хасково. То излезе в печатен вариант в края на април 2021 г.

В основата на европейската индустрия стоят средно- и високотехнологични производства, които носят над средната за промишлеността добавена стойност на едно работно място и са концентрирани предимно в сферата на мехатрониката и автомобилопроизводството. На другия полюс е по-ниско производителният текстилен сектор, който заема малък дял в развитите индустриални икономики и продължава да намалява под натиска на по-евтини конкурентни дестинации.

Въпреки че през последните години текстилният сектор в България се свива, той все още заема значителен дял с близо 1/5 от работните места в промишлеността. На регионално ниво се открояват обаче няколко области, в които протичат по-ярко изразени процеси на индустриална трансформация. Те очертават пътя, през който трябва да премине българската промишленост в търсене на своята нова индустриална идентичност.

Един от тези региони, които преминават през ускорена индустриална трансформация, е този на Хасково. На пръв поглед по подобие на редица други области в страната промишлеността се характеризира с преобладаващо присъствие на текстилни предприятия. Близо 1/3 от работните места в индустрията в област Хасково са концентрирани в производствата на облекла и текстил. Този сектор обаче се свива значително, като за период от пет години губи 13 процентни пункта дял в индустриалната заетост.

Смаляването на текстилния сектор в Хасково върви ръка за ръка с ръста в друг производствен сектор и до голяма степен с подобна промяна в дяловете, но с противоположен знак. В мехатроника и аутомотив Хасково е първенец в страната след Пловдив, успявайки да добави 2400 нови работни места за последните пет години, за които има налични данни. Подемът на сектора набра скорост след 2017 г., когато в региона между Хасково и Димитровград стартират производство няколко големи производителя на части за автомобилната индустрия. И преди това заетостта в текстилната индустрия в Хасково се свива, но новите инвеститори ускориха този процес. Това потвърждава ръстът на разходите за труд в текстилната индустрия от около 10% средногодишно както преди, така и след 2017 г.

Хасково е атрактивен регион за инвеститорите в мехатроника и аутомотив по няколко основни причини. С близо 104 000 души работна сила пазарът на труда в област Хасково е един от средно големите по размер в България, като през последните години работната сила дори отбелязва ръст. В допълнение подобряването на железопътната инфраструктура и завършването на автомагистрала "Марица" увеличиха възможностите за всекидневно придвижване на трудов ресурс от сравнително по-отдалечени географски населени места.

Компаниите в мехатроника и аутомотив в Хасково успяват да привлекат работна ръка от други промишлени сектори, където заплатите са много по-ниски. Това важи в пълна степен за текстилния сектор, където има значителен по размер трудов ресурс, а заплатите и производителността са с над 40% по-ниски. Заплатите в мехатрониката нарастват с 8.3% средногодишно за последните 5 години, като този ръст е особено осезаем след навлизането на големите инвеститори през 2017 г.

В сравнение с другите големи и средни региони в сферата на аутомотив и мехатрониката Хасково все още изостава по отношение на разходите за труд. Това в дългосрочен план може да се окаже проблем за региона, когато неговото развитие ще е свързано и с привличането на трудов ресурс от други области в страната. За целта обаче ще са необходими нови инвестиции и подобрения в производителността на труда, която към момента расте с под 1% средногодишно. Заедно с област Кърджали, която преминава през сходен процес на трансформация, Хасково формира своеобразен клъстер от доставчици в мехатрониката и аутомотив секторите.

Материалът е част от специалното издание от поредицата "Капитал Градове", посветено на Стара Загора и Хасково. То излезе в печатен вариант в края на април 2021 г.

В основата на европейската индустрия стоят средно- и високотехнологични производства, които носят над средната за промишлеността добавена стойност на едно работно място и са концентрирани предимно в сферата на мехатрониката и автомобилопроизводството. На другия полюс е по-ниско производителният текстилен сектор, който заема малък дял в развитите индустриални икономики и продължава да намалява под натиска на по-евтини конкурентни дестинации.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


1 коментар
  • 1
    mib1611451955701783 avatar :-|
    Mitko Daskalov

    Поне сложете снимка на инсталациите които са в Хасково, а не каквато ви дойде.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал