Козметика от черноморска луга с 20-годишна история

Козметика от черноморска луга с 20-годишна история

Лаборатория към БАН произвежда над 200 продукта с марките Sea Stars и Solilug

Десислава Лещарска
3547 прочитания

© Надежда Чипева


Лечебните свойства на черноморската луга са изследвани за пръв път през 60-те години на миналия век от бележития лекар фармаколог Симеон Г. Бачев. Той създава легендарната паста за зъби от времето на соца "Поморин", обезболяващото "Беналгин", както и няколко други препарати на основата на луга. Днес тя намира широко приложение в грижата за устната хигиена, козметиката и масажните гелове. Една от утвърдените марки на пазара е Sea Stars, която съществува от над 20 години. Любопитното в случая е, че тя не се произвежда от търговско дружество, а от лаборатория към БАН, която се самофинансира от продажбите на козметиката. Това е един от малкото примери за успешна спин-ин компания към научен институт у нас.

"Ние не сме точно спин-ин фирма, но сме аналог и сме една от първите лястовички на този подход. В България той се прилага в още няколко единични случая, но на Запад е широко разпространен при финансирането на научни организации", казва доц. Стефка Тепавичарова, ръководител на екипа, разработил козметиката Sea Stars. "Ние сме Лаборатория по солеви системи и природни ресурси към Институт по обща и неорганична химия на БАН. В рамките на тази лаборатория преди години - вече повече от 20, сформирахме един иновационен колектив от учени и специалисти, които започнаха да се занимават точно с тази тема - уникалността на черноморската луга."

Екипът се събира заради международен проект за оползотворяване на морските ресурси. Той приключва успешно и доц. Тепавичарова и колегите й решават, че ще е жалко, ако работата им спре в този момент. "Около 2000 г. БАН и науката като цяло не се финансираха особено. Решихме, че има възможност да разширим тази тема: да обърнем внимание на богатството на черноморската луга и да помогнем на зараждащия се в България СПА и уелнес туризъм", разказва доц. Тепавичарова. По онова време у нас трескаво се строят хотели и апарткомплекси по морето. Тази хотелска база трудно може да се запълни, без да предлага допълнителни услуги на посетителите. "Имаше инвазия на продукти от Мъртво море. Решихме, че трябва да правим СПА и уелнес туризъм в България с български продукти, терапии с уникални черноморски суровини. Срещнахме разбиране от тогавашното ръководство на института и оттук нататък трябваше да се научим да плуваме в нови води. Занимаваме се с научна и научно-приложна дейност: да направим иновация, да тестваме технологията, да създадем базата за развитие и дотук. Оттам нататък би трябвало бизнесът да поеме. Ние обаче решихме да приемем предизвикателството и да направим другата крачка - да затворим цикъла. Решихме да се свържем с лекарите, практикуващи в тези нови СПА центрове, и съвместно с тях да разработим това, което би било търсено и полезно в тяхната практика. Минахме през идеята за продуктите, лабораторни, полупромишлени, промишлени тествания и регистрация на марката", споделя ученият. За производството на козметичните продукти се ползва луга от бургаските солници.

Продуктите

Черноморската луга е с много богат състав, съдържа високо количество микроелементи и най-вече магнезий. "Той е ценният биогенен елемент, който искахме да предложим в тази натурална форма, за прием през кожата. Започнахме с разтвори на чиста луга за вани. След това ги комбинирахме с етерични масла и билкови екстракти, за да има синергичен ефект между етеричното масло и минералния състав на лугата. Нищо ново под слънцето, ние изтупаме прахта от забравената луга. Въпросът беше да създадем съвременни продукти, в съвременна форма, годни за употреба далеч от морето. Втората група бяха продукти за апликации, за да може да се прилагат на различни части на тялото. Имаме мокри кърпи за локално приложение, които не са онези напоени парцали от едно време", казва един от създателите на марката.

Следващата група продукти са масажните гелове на основата на луга, които са полезни при ставни, костни и мускулни заболявания. Те са приложими и при кожни проблеми, включително псориазис, тъй като в изключително богатия състав на лугата има и биологичен компонент - микроорганизми, които почистват кожата и я оставят нежна и хидратирана. Геловете - масажни и ексфолиращи, са сред бестселърите на Sea Stars. За да имат ефект, те трябва да се прилагат всеки ден минимум две седмици, уточнява доц. Тепавичарова. След това идва бялата козметика, която също се радва на голям интерес, особено лифтинг серията за зряла кожа. "Работим по поръчка, искат от нас да разработим някакъв продукт - правим го, удовлетворяваме търсенето на някаква таргет група. В момента правим около 200 продукта", казва още тя.

Козметиката с луга се предлага под три търговски марки: Black Sea Stars, която е и международна, и две национални - Sea Stars и Solilug. "Не вярвахме, че ще излезем от България, но с разширяването на дейността ни започна и търсене отвън. Затова регистрирахме и международна марка", посочва доц. Тепавичарова: "Извън България продаваме в няколко държави: Латвия, Украйна, Англия, Словакия. Имаме около 12 дистрибутора в чужбина. Сега имаме нов, който ще отвори офиси в Германия." Според нея дейността на лабораторията се развива плавно и всяка година повишава производителността си с 10 до 20% в зависимост от силата на годината. "За съжаление ковид спря и нас, защото ние работим, когато работят и останалите сектори, нямаме ръст през 2020 г., но не сме падали под нивата от предишни години." Екипът в София, който прави разработките, е около 20 души. Самото производство е в Бургас, където Институтът по обща и неорганична химия към БАН има оборудвана база.

Лечебните свойства на черноморската луга са изследвани за пръв път през 60-те години на миналия век от бележития лекар фармаколог Симеон Г. Бачев. Той създава легендарната паста за зъби от времето на соца "Поморин", обезболяващото "Беналгин", както и няколко други препарати на основата на луга. Днес тя намира широко приложение в грижата за устната хигиена, козметиката и масажните гелове. Една от утвърдените марки на пазара е Sea Stars, която съществува от над 20 години. Любопитното в случая е, че тя не се произвежда от търговско дружество, а от лаборатория към БАН, която се самофинансира от продажбите на козметиката. Това е един от малкото примери за успешна спин-ин компания към научен институт у нас.

"Ние не сме точно спин-ин фирма, но сме аналог и сме една от първите лястовички на този подход. В България той се прилага в още няколко единични случая, но на Запад е широко разпространен при финансирането на научни организации", казва доц. Стефка Тепавичарова, ръководител на екипа, разработил козметиката Sea Stars. "Ние сме Лаборатория по солеви системи и природни ресурси към Институт по обща и неорганична химия на БАН. В рамките на тази лаборатория преди години - вече повече от 20, сформирахме един иновационен колектив от учени и специалисти, които започнаха да се занимават точно с тази тема - уникалността на черноморската луга."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход