Американската мечта на българската Remix

Калифорнийският търговец на дрехи втора употреба thredUP купува българския "Ремикс глобъл"

През 2017 г. пожар унищожи склада на Remix в Казичене, но компанията се съвзе бързо и изгради нов по пътя след "Врана"
През 2017 г. пожар унищожи склада на Remix в Казичене, но компанията се съвзе бързо и изгради нов по пътя след "Врана"    ©  Надежда Чипева
През 2017 г. пожар унищожи склада на Remix в Казичене, но компанията се съвзе бързо и изгради нов по пътя след "Врана"
През 2017 г. пожар унищожи склада на Remix в Казичене, но компанията се съвзе бързо и изгради нов по пътя след "Врана"    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • - Калифорнийският търговец на дрехи втора употреба thredUP купува българския "Ремикс глобъл".
  • - Сделката оценява българското дружество на 28.5 млн. долара и отваря европейския пазар за купувача.
  • - Българският бранд ще бъде запазен, а бизнесът ще се разширява към Италия и Франция и нов дистрибуционен център в Полша.

Сан Франциско, 2009 г. Завършващият Harvard Джеймс Рейнхарт като повечето студенти разполага с килер, пълен с дрехи от известни марки, които никога не е обличал. Продажбата на ризите Banana Republic и J.Crew с помощта на местния магазин се оказва невъзможно начинание. Джеймс осъзнава, че най-вероятно не е сам с този проблем. Комбинацията от зелена идея и ресурс под формата на изобилие от преливащи от неизползвани дрехи гардероби в почти всеки американски дом ражда thredUP. Тя бързо се превръща в огромна онлайн платформа за препродажба на дамски и детски дрехи и аксесоари.

София, 2012 г. Собствениците на магазин за дрехи втора употреба Надежда Ганчева и Любомир Кленов решават да продават и стока и през интернет. Желанието за създаването и на онлайн магазин ги запознава с Геновева Петрова, занимаваща се с дигитални проекти, и Илиан Грозев. Началото е поставено на 1 октомври с около 1000 качени дрехи на сайта remix.bg и 5000 регистрирани клиенти само за първия работен ден. Осем години и половина по-късно "Ремикс глобъл" работи на 9 пазара в Европа, а приходите за 2020 г. са 61 млн. лв.

Нещо повече - българската компания е напът съвсем скоро да постигне американската си мечта, като стане официално 100% собственост на ThredUP. Сделката дава оценка от приблизително 28.5 млн. долара (реално цената ще бъде намалена с дълга на "Ремикс", който е от порядъка на 20 млн. лв.). Отделно основателите на компанията и още 8 мениджъри се очаква да получат до четири години 6.5 млн. долара в ограничени дялови единици (основната част времево базирани, а останалите 1 млн. долара - на база представяне на компанията).

Сделката дава възможност на американския купувач да ускори плановете си за растеж в Европа, където пазарът втора ръка се оценява на 21 млрд. долара през 2020 г. и се очаква да нарасне до 39 млрд. долара до 2025 г.

"Здравей, Европа!"

До сделката се е стигнало много бързо, разказват пред "Капитал" Любомир Кленов и Геновева Петрова. Тя е и човекът, свързал се преди три месеца с Джеймс Рейнхарт с въпроса дали има интерес да ги купи, като успешната продажба на бизнеса е логична развръзка за предприемачите. Всички условия по сделката вече са уточнени, но все още не е затворена, като има редица процедури, като например евентуално разрешение от българската КЗК. Собствеността в българската компания е разпределена между четиримата създатели Надежда Ганчева (22.55%), Любомир Кленов (39.69%), Геновева Петрова (4.51%) и Илиан Грозев (23.45%), като под 10% има и холандското AMC, управляващо се от фонд.

"Беше най-логично да се обърнем към американска компания, с която си партнираме от години", обясняват създателите. В Европа няма открояващ се лидер на този пазар към момента, като има две по-големи платформи, където хората търгуват директно помежду си. thredUP пък е сочен за лидер зад океана, като компанията е обработила над 125 млн. стоки втора ръка от 35 000 марки в 100 категории през RaaS (Resale-as-a-Service) платформата си.

Отделно тази пролет thredUP се листва и на борсата, като при първоначалното публично предлагане на ThredUP през март компанията събира 168 млн. долара и постигна оценка около 1.3 млрд. долара. Или новината за покупката на Remix идва вследствие на силен вътрешен растеж на thredUP. И макар акциите леко да падат след анонса за "Ремикс", пазарната капитализация е над 2.26 млрд. долара към 28 юли.

"С това придобиване thredUP добавя оперативна инфраструктура и опитен мениджърски екип като трамплин за разширяването си в Европа", пишат от самата компания. thredUP планира да инвестира в продуктовите предложения на Remix, процесинг инфраструктура и стратегията за излизане на пазари, за да ускори растежа.

Remix остава да работи като независима бизнес единица под шапката на thredUP с изпълнителен директор Любомир Кленов, който ще ръководи европейските усилия за разширяване на thredUP. В компанията остава и Надежда Ганчева като директор на процесинга.

Брандът Remix засега ще бъде запазен. А основната разлика между българската и американската компания е в модела на набиране на дрехите, като американската компания купува само от индивидуални лица, докато Remix повече на едро.

Remix в растеж

От момента на създаването й на 1 октомври 2012 г. до продажбата й българската Remix се развива силно въпреки различните препятствия по пътя.

Още в началото всичко се концентрира в онлайн продажбите, като физическите магазини скоро са затворени. Дрехите втора ръка идват основно от Западна Европа и САЩ. Това са облекла или от контейнерите за разделно събиране, или дарени на благотворителни организации. Те по веригата достигат до рециклиращите компании, които ги разделят на категории. Най-високият клас после се продава в магазините за дрехи втора ръка в Европа.

Нова проверка на качеството следва в Remix. За да се качи нещо на сайта, трябва или да е почти като ново, или с минимални следи от употреба, които се описват. Дрехите минават през ценообразуване, гладят се, снимат се и се качват на сайта. Там се продават на принципа на "падащите цени" - всеки ден с по 5% до определено ниво.

Моделът се оказва успешен. Експанзията навън започва бързо. През 2014 отварят магазините в Гърция и Румъния, а 2015 г. - в Полша. Към момента на България и Румъния се дължат 68% от продажбите, а на трето място е Полша.

В средата на 2016 г. акционерното "Ремикс глобъл" получава 10 млн. евро финансиране от Mezzanine Management. Целта на финансирането е още разширяване на бизнеса. А складът на компанията в Казичене, който е под наем, става отправна точка за облеклата, поръчвани от клиенти от вече седемте държави: България Гърция, Румъния, Полша, Чехия, Словакия и Унгария.

Пожари и нови складове

Всичко върви по план до 15 юли 2017 г., когато пожар поради неизправност в електрическата инсталация унищожава склада и стоката на компанията. От компанията тогава изчислиха щетите на 16 млн. лв. А инвестицията на инвеститора буквално изгаря.

Скоро след пожара бизнесът обаче продължава с нови сили и в нов склад до София по пътя след "Врана". Замислен още преди пожара, който ускорява процесите по заработването му, той влиза в употреба три седмици след разсейването на пушеците в Казичене и постоянно се ъпгрейдва. Инвестицията е 1.5 млн. евро. Площта е 2000 кв.м, а капацитетът - над 1.2 млн. продукта.

След пожара дрехите вече пристигат освен от доставчици на едро и от физически лица чрез проекта "Продайте на Remix", като за него имаше широка маркетингова кампания и клиенти започнаха да поръчват Remix Bag, за да изпратят ненужните си запазени дрехи на компанията, които да продадат през платформата.

Ковид кризата е имала само лек стъписващ ефект в началото по отношение на логистиката и по-скоро се е отразила благотворно, като в средата на 2021 г. "Ремикс глобал" вече оперира на 9 пазара. Последните от които са Австрия и Германия. Всички се обслужват от склада до София. Приходите за 2020 г. са 61 млн. лв., а броят на служителите 470.

Към гардеробите в Италия и Франция

Погледите сега на Стария континент са насочени към гардеробите в Италия и Франция, като добри сорсинг пазари и ще бъдат таргетирани. Цел е и изграждането на нов дистрибуционен център в Полша. По-голямата цел е превръщането на компанията в лидер не само в Източна, но и в Западна Европа.

В ЕС пазарът втора ръка се очаква да нарасне до 39 млрд. долара до 2025 г. В САЩ пък бизнесът с облекло и аксесоари втора употреба се очаква да се удвои през следващите пет години до 77 млрд. долара, нараствайки 11 пъти по-бързо от по-широкия сектор на търговията на дребно до 2025 г. според доклад на ThredUP от 2021 г.

Според ThreadUP растежът се дължи на това, че повече продавачи пускат повече продукти за продажба. А 76% от купувачите за първи път при препродажба планират да похарчат повече за втора ръка през следващите пет години. Или зеленият цвят става все по-популярен при дрехите и носи бизнес.