Трудът и мотивацията са съществена част от успеха на "Фрамар"
Рамела Сакъз е търговски директор на "Фрамар Холдинг" АД – компанията, която управлява аптеки "Фрамар" и онлайн портала www.framar.bg


Съдържание от Фрамар

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Как се отрази COVID-19 кризата на аптечния бранш и в частност на аптеки "Фрамар"?
Епидемията COVID-19 бе едно от най-сериозните предизвикателства в историята на компанията. Наложи се за броени часове да изградим план за работа в извънредни условия, който да проработи на всички нива - офлайн, онлайн, с максимална грижа за екипа и отговорност към клиентите ни. Предизвикателствата не бяха никак малко. Няма да се спирам конкретно на всички проблеми, с които се сблъскахме. Когато всички те са вече зад гърба ни, отчитаме само хубавите неща, които ни се случиха - в процеса на разрешаването на трудните казуси ние със сигурност станахме по-мъдри и по-силни.
Ще си позволя да коментирам някои от основните акценти на изминалата година и половина.
Огромен ръст на онлайн аптеката, който успя да надмине и най-смелите ни прогнози. Имахме дни с по над 3000 заявки за цяла България. В условията на локдаун пазаруването онлайн е едно от логичните решения за всеки клиент без алтернатива. Успяваме да запазим част от този ръст и в следващите месеци и да вкараме нарастването в рамки, които позволяват регулиране на обслужването и доставките. Свикнахме да работим на високи обороти, защото обстоятелствата го изискваха.

Ситуацията във физическите аптеки не беше по-различна, всички помним опашките от стресирани хора. Пациенти имаха нужда не само от конкретни продукти, а също и от съвет, подкрепа. Реално предизвикателство за фармацевтите на "Фрамар", които трябваше да работят в напрегната обстановка.
Кои са промените, които се наложи да направите в компанията? Кои от тях ще се окажат трайни?
В условията на създалите се форсмажорни обстоятелства се наложи много бързо да се реорганизираме и да мобилизираме целия екип на "Фрамар". Срещнахме абсолютно разбиране и съдействие от страна на нашите колеги. Без тях нямаше да се справим. Реформирахме логистичната верига по всички направления, за да отговори на по-високите обеми. Изградихме гъвкава структура, в която да осигурим съдействие за най-засегнатите сектори от работния процес. Целият процес съвпадна с интеграцията на наша собствена ERP система. Получи се интересна комбинация от събития.Трайна ще се окаже насоката към все по-високотехнологични решения, които заместват или улесняват човешкия труд. Това е и едно от нашите направления на развитие - в търсене на пресечната точка на електронната търговия, AI технологиите и изискванията на динамично развиващия се онлайн и физически фармацевтичен сектор.
Какви са тенденциите за развитие и посоки на фармацевтичния бранш в България?
Както се отнася за всяка друга сфера, така и при фармацевтичния бранш най-важни са иновациите и дигиталните решения в посока на бърз и лесен достъп на пациента до лекарствени средства и специализирана помощ. Ще се опитам да предвидя някои от глобалните тенденции, които скоро ще видим и в България.Регулирана онлайн търговия с лекарства по лекарско предписание - така хората от райони без физическа аптека ще имат достъп до необходимите за здравето им лекарствени средства. Възможно най-простото решение за районите без аптека. Но за да се случи, е необходима не само законодателна промяна, но и ново ниво на грамотност и отговорност на потребители и доставчици. Работим в тази посока с желание нещата да се случат в полза за пациентите от цялата страна.
Електронно здравеопазване и край на хартията - последните години доказаха нуждата от компетентни решения в тази област, които са подкрепени от съвременни технологии за размяна и съхранение на информация. Можем да бъдем smart и да е лесно - последните месеци го доказаха - електроннитe рецепта и досие най-накрая са факт.
Все по-осезаемо окрупняване на аптеките в България - ще получат своя ръст участници с концепция за развитие и потенциал да кажат нещо ново и да предложат иновативни услуги. Хората подкрепят марките с послание и ясна идентичност - стандарти, на които във "Фрамар" държим.

Човешкият фактор и нуждата от млади специалисти. Проактивно съдействаме на Медицински колеж - Стара Загора, в обучението на помощник-фармацевти. Аптеките ни в цялата страна са готови да приемат млади специалисти на стаж, а идеята ни е да задържим поне част от тях при нас. По-възрастните колеги са щастливи да споделят своя опит и познания и да създадат приемственост. Образованието и практиката винаги трябва да вървят ръка за ръка.
Във "Фрамар" работим с огромно портфолио от продукти - лекарства, козметика, хранителни добавки, здравословни храни и напитки, медицински изделия и иновативни продукти. България тепърва ще става равноправен участник в световния пазар на здравни продукти и услуги. Очаквам влизането на нови участници на пазара, българският потребител трябва да има правото да избира от широк асортимент от качествени и наложени продукти с послание и визия.