Онлайн търговията не е непременно антипод на моловете

Иван Табаков, мениджър на Bulgaria Mall, за бизнеса в предизвикателни времена

Иван Табаков е доказан специалист с над 15 години опит в сферите на продажбите и управлението на имоти. От 2012 г. насам е мениджър на Bulgaria Mall и Bulgaria Towers. Завършил е Университета за национално и световно стопанство, специалност "Публична администрация", и има магистърска степен в областта на международните икономически отношения.

Светът е в ситуация на пандемия вече над година, а моловете и търговските центрове са сред най-негативно засегнатите сектори. Как вашият бизнес успя да оцелее в тези предизвикателни времена?

Може да звучи като клише, но ключовият компонент беше "партньорство". Нашата позиция винаги е била, че чрез взаимни усилия, разбиране и сътрудничество с нашите наематели ние можем да преминем през всички проблеми. Чрез преговори с клиентите и бизнес контрагенти, успяхме да осигурим стабилност на операциите и същевременно да запазим дългогодишните си партньорски взаимоотношения.

Колко време ще отнеме пълното възстановяване на моловете след COVID-19?

Докато пълното възстановяване зависи от голям брой външни фактори, през първото тримесечие на годината вече видяхме увеличено търсене и предлагане. Скорошен доклад на Cushman&Wakefield свидетелства за повишена активност през тримесечието в центрове с площ над 8200 кв.м из цялата страна. Нови формати и локации са част от глобалните стратегии на някои брандове, като удобството и близостта са сред най-приоритетните фактори за клиентите. Вярваме, че тази тенденция ще се усили през 2022 г. и ще помогне за трансформацията на пазара, който ще бъде напълно различен след няколко години.

Какво е бъдещето на моловете в такъв случай?

Електронната търговия не е непременно антипод на моловете. Вярваме, че двете могат да се допълват по много продуктивен начин, съчетавайки съвременния начин на живот с новите видове клиентско преживяване. В крайна сметка моловете не са само дестинация за пазаруване. Докато преминаваме през този период на адаптация, развлеченията, заведенията и други социални дейности в комбинация с дигитални решения ще играят ключова роля в развитието на търговските центрове.

Предприехте ли някаква нова стратегия, за да подобрите представянето на Bulgaria Mall?

Със сигурност предвиждаме нови различни стратегии, за да отговорим на търсенето на клиентите ни. Уверени сме, че веднъж въведени, те ще гарантират по-доброто преживяване на посетителите ни. През първата година на пандемията въведохме редица мерки за безопасност за нашите клиенти и служители. Системата ни за паркинг без билети, която позволява на посетителите да влизат и излизат абсолютно безконтактно, е такъв пример. Сега търсим дигитални решения, с които да подсигурим допълнително спокойствие и лесен достъп на клиентите ни. Освен това, въпреки всички трудности, преговаряхме с редица брандове през последните 12 месеца и приветствахме 3 нови наемателя, част от които могат да бъдат открити на ниво -2.

Повлия ли пандемията на бизнеса с офис площи, след като много компании преминаха към работа от вкъщи?

Пандемията оказа влияние върху всички индустрии и офис площите не успяха да избегнат нейните последици. Въпреки това ние успяхме да задържим офисните ни пространства отворени и продължихме да отговаряме на нуждите на наемателите ни, което беше едновременно предизвикателно и успокояващо. Горди сме да обявим, че North Tower, която оперира от 2020 г., е почти изцяло заета. По наше мнение, това демонстрира силата на пазара за офис пространства в София въпреки пандемията. Това показва още и успешната симбиоза между офис и търговски площи, усъвършенствана от Squircle Capital, независима международна компания за управление на инвестиции, която менажира Bulgaria Mall и Bulgaria Towers. Този синхрон е едно от основните ни предимства, което ни поддържа стабилни и през най-трудните месеци.