Събитийната индустрия се завръща към нормалния си темп

Адриана Ангелова, директор "Продажби и маркетинг" на BT Development Services

Визитка

Адриана Ангелова започва пътешествието си в туризма едновременно в УНСС, специалност "Туризъм", и в туристическа агенция "Орбита". През 2001 започва работа в отдел продажби на хотел "Хилтън София", а 10 години по-късно става директор "Продажби". Оглавявала е и отдел "Продажби" в Athenee Place Hilton в Букурещ. През 2017 г. се присъединява към екипа на BT Hotels Collection и към момента е директор "Продажби и маркетинг" на BT Development Services - управляващото дружество на BT Hotels Collection. Веригата включва 7 утвърдени хотела в България ("Рила" в кк Боровец, "Интернационал хотел и казино", кк Златни пясъци, комплекс "Гранд Хотел Варна" в Св. св. Константин и Елена и хотел "Арбанаси Палас").

Миналата година беше шокова за туристическия и събитийния бранш. До каква степен наблюдавате възстановяване през 2021 г.?

Въпреки че имаше раздвижване в определени периоди, 2020 действително беше много предизвикателна година за нашия бранш. Сега обаче се радвам да споделя, че 2021 г. определено се различава и събитийната индустрия се завръща към нормалния си темп. Дългият престой у дома, работата в дистанционен режим, нуждата да се навакса пропуснатото, повишеният апетит на хората за силни емоции и социализация дават основание да вярваме, че има истинско завръщане към събитията тази година.

Кой тип събития са се възстановили в най-голяма степен и кой - в най-малка?

- Възстановяването на конгресния туризъм започна поетапно, с малки събития от 20 до 50 души. Основно малки фирмени срещи в комбинация с тиймбилдинг на открито. Смятам, че голяма роля изиграха и асоциациите и сдруженията от медицинския и фармацевтичния сектор. Организирайки първи техните по-големи конгреси, дадоха добрия пример и доказаха, че въпреки противоепидемичната обстановка с отговорно отношение събитията могат да се случват.

С разхлабването на противоепидемичните мерки и в навлизането на по-топлите месеци конгресите станаха по-мащабни. За щастие хотел "Рила" разполага с голям конгресен център и това ни позволява да посрещаме събития с до 350 - 400 души, съобразявайки се с наложените рестрикции от Министерството на здравеопазването. Въпреки събуждането на сектора организаторите остават предпазливи - налагат се нови концепции за провеждане на събитията като организирането им изцяло на открито. Наблюдаваме и повишен интерес към хибридните мероприятия.

Какви са очакванията ви за пазара на бизнес събития и конгреси до края на годината?

- В момента наблюдаваме изключително високи нива на търсене на локации, които да разполагат с големи зали, ресторанти и външни площи. Ако трябва да направим сравнение, изминалият месец юни за хотел "Рила" приключи с по-високи финансови резултати спрямо тези от 2019 г. Тази година се случват както новопланирани, така и отложените фирмени срещи, презентации на нови продукти, срещи на фармацевтичния и лекарския бранш, тиймбилдинги, обучения и лични събития като сватби и годишнини. Прави впечатление обаче, че 80% от търсенето е за дати на провеждане до края на октомври. Част от организаторите споделят, че се притесняват от евентуално ново затваряне и предпочитат да изчакат.

Разбира се, има и такива, които се възползват от по-големия избор на свободни дати в края на годината и правят предварителни резервации. Две компании с изцяло ваксинирани екипи дори са заявили вече дати за коледните си фирмени партита.

По какъв начин ковид кризата промени събитийния туризъм? Какви конкретни промени и иновации наблюдавате?

- Смятам, че ковид кризата направи всички ни доста по-креативни и гъвкави както при предлагането на пакети и услуги, така и в обслужването. Изчезнаха всички предлагани пакети от типа non-refundable, сроковете за безплатна анулация на резервациите се съкратиха и прехвърлянето на депозити до пролетта за бъдещи дати бяха почти ежедневие.
"Новото нормално" доведе до още по-съкратени периоди, в които се заявяват и потвърждават събитията, което остава голямо предизвикателство за нашите екипи. Повечето хора не предполагат колко допълнителна организация стои на оперативно ниво в хотела, която е задължителна за успеха на всяко събитие. Но освен предизвикателства смятам, че ковид кризата донесе и позитиви. Този период наложи пренареждане на приоритетите и издърпа на преден план внедряването на всички онези технологии, за които все не остава време или бюджет. Освен възможност за онлайн регистрация ползване на QR кодове, чрез които да се получава информация за менюта и/или услуги, внедрихме и технология, с която предоставяме и възможност за организиране на смесени, или т.нар. хибридни, събития, които комбинират присъствие на живо в зала и онлайн стрийминг на лекциите в стаите за гости. За допълнително улеснение създадохме и мобилна апликация, чрез която гостите на BT Hotels (хотели "Рила", Боровец, и "Интернационал хотел и казино", Златни пясъци) могат да заявят настаняване и услуги самостоятелно и дистанционно. Все по-голям брой от партньорите ни споделят, че са избрали хотел "Рила" за техен домакин заради наличието на програма за превенция на COVID-19 "Бъдете здрави - бъдете активни".

Не на последно място искам да спомена и обединяване на сектор туризъм по време на ковид кризата, което отчитам като още един позитив. Както Българското конгресно бюро, така и всички други секторни организации работиха заедно помежду си, заедно с бизнеса и заедно с държавните институции. Отговорното отношение на всички в сектора и непрестанната работа направиха възможно рестартирането на събитийната индустрия.

Кои са новите стандарти и практики, с които секторът гарантира комфорта и спокойствието на посетителите?

- Както споменах, първото, което направихме, беше да разработим програма за превенция на COVID-19 с цел опазване на здравето на нашите гости и служители. Преразгледахме всички вътрешни правила и процедури и създадохме план за действие, който непрестанно актуализираме и координираме с водещия епидемиолог на нашия партньор и консултант "Аджибадем Сити клиник Болница Токуда". На разположение на всички гости на място в хотела има представител на Guest Relations, който е член на Щаба по превенция на COVID-19 и е запознат с всички процедури, въведени за спокойствието и сигурността на нашите гости.

Какви са предимствата на дестинация за събитиен и конгресен туризъм като Боровец в условията на "новата нормалност"?

- Хотел "Рила" се намира в центъра на кк Боровец - първият курорт на Балканите, и е само на час път от столицата. Хотелът е един от малкото обекти в страната, който предлага 8 мултифункционални зали, подходящи за събития от 20 до 700 души (общ капацитет до 1500 делегати), и настаняване под същия покрив. Емблематичният 4-звезден хотел претърпя цялостен ремонт и от две години посрещаме гостите си в модерен алпийски стил. Освен залите на разположение на гостите са модерните ни Signature и Superior стаи, Deluxe апартаменти и Signature мезонети, 2 бюфет и един а ла карт ресторанти, лоби бар, нощен клуб After Eleven, The Terrace lounge, СПА център с термо- и релакс зона, плувен басейн (25 м), фитнес паркинг, високоскоростен интернет и не на последно място обучен екип, който съдейства за безпроблемно протичане на събитията. Освен добрата обратна връзка от нашите гости тази година хотел "Рила" получи и номинация от World Travel Awards за 2021 Best MICE Hotel in Bulgaria, като се нарежда в конкуренция за тази награда с 5-звездни хотели, част от международни вериги.

Какви са наблюденията ви за международния събитиен туризъм? В какъв хоризонт очаквате възстановяването на този бранш?

- Към момента събитията са изцяло организирани от фирми с представителства в страната. Тези с международно участие очакваме да се завърнат догодина или след като се установят постоянни и унифицирани правила за пътувания. Убедена съм, че този момент не е далеч, и знам, че всички чакат с нетърпение да могат отново да откриват нови дестинации и да създават нови контакти и запознанства на живо.