Събитийната индустрия се завръща към нормалния си темп
Адриана Ангелова, директор "Продажби и маркетинг" на BT Development Services


Съдържание от BT Development Services

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Визитка
Адриана Ангелова започва пътешествието си в туризма едновременно в УНСС, специалност "Туризъм", и в туристическа агенция "Орбита". През 2001 започва работа в отдел продажби на хотел "Хилтън София", а 10 години по-късно става директор "Продажби". Оглавявала е и отдел "Продажби" в Athenee Place Hilton в Букурещ. През 2017 г. се присъединява към екипа на BT Hotels Collection и към момента е директор "Продажби и маркетинг" на BT Development Services - управляващото дружество на BT Hotels Collection. Веригата включва 7 утвърдени хотела в България ("Рила" в кк Боровец, "Интернационал хотел и казино", кк Златни пясъци, комплекс "Гранд Хотел Варна" в Св. св. Константин и Елена и хотел "Арбанаси Палас").Миналата година беше шокова за туристическия и събитийния бранш. До каква степен наблюдавате възстановяване през 2021 г.?
Въпреки че имаше раздвижване в определени периоди, 2020 действително беше много предизвикателна година за нашия бранш. Сега обаче се радвам да споделя, че 2021 г. определено се различава и събитийната индустрия се завръща към нормалния си темп. Дългият престой у дома, работата в дистанционен режим, нуждата да се навакса пропуснатото, повишеният апетит на хората за силни емоции и социализация дават основание да вярваме, че има истинско завръщане към събитията тази година.
Кой тип събития са се възстановили в най-голяма степен и кой - в най-малка?
- Възстановяването на конгресния туризъм започна поетапно, с малки събития от 20 до 50 души. Основно малки фирмени срещи в комбинация с тиймбилдинг на открито. Смятам, че голяма роля изиграха и асоциациите и сдруженията от медицинския и фармацевтичния сектор. Организирайки първи техните по-големи конгреси, дадоха добрия пример и доказаха, че въпреки противоепидемичната обстановка с отговорно отношение събитията могат да се случват.С разхлабването на противоепидемичните мерки и в навлизането на по-топлите месеци конгресите станаха по-мащабни. За щастие хотел "Рила" разполага с голям конгресен център и това ни позволява да посрещаме събития с до 350 - 400 души, съобразявайки се с наложените рестрикции от Министерството на здравеопазването. Въпреки събуждането на сектора организаторите остават предпазливи - налагат се нови концепции за провеждане на събитията като организирането им изцяло на открито. Наблюдаваме и повишен интерес към хибридните мероприятия.
Какви са очакванията ви за пазара на бизнес събития и конгреси до края на годината?
- В момента наблюдаваме изключително високи нива на търсене на локации, които да разполагат с големи зали, ресторанти и външни площи. Ако трябва да направим сравнение, изминалият месец юни за хотел "Рила" приключи с по-високи финансови резултати спрямо тези от 2019 г. Тази година се случват както новопланирани, така и отложените фирмени срещи, презентации на нови продукти, срещи на фармацевтичния и лекарския бранш, тиймбилдинги, обучения и лични събития като сватби и годишнини. Прави впечатление обаче, че 80% от търсенето е за дати на провеждане до края на октомври. Част от организаторите споделят, че се притесняват от евентуално ново затваряне и предпочитат да изчакат.Разбира се, има и такива, които се възползват от по-големия избор на свободни дати в края на годината и правят предварителни резервации. Две компании с изцяло ваксинирани екипи дори са заявили вече дати за коледните си фирмени партита.
По какъв начин ковид кризата промени събитийния туризъм? Какви конкретни промени и иновации наблюдавате?
- Смятам, че ковид кризата направи всички ни доста по-креативни и гъвкави както при предлагането на пакети и услуги, така и в обслужването. Изчезнаха всички предлагани пакети от типа non-refundable, сроковете за безплатна анулация на резервациите се съкратиха и прехвърлянето на депозити до пролетта за бъдещи дати бяха почти ежедневие.Не на последно място искам да спомена и обединяване на сектор туризъм по време на ковид кризата, което отчитам като още един позитив. Както Българското конгресно бюро, така и всички други секторни организации работиха заедно помежду си, заедно с бизнеса и заедно с държавните институции. Отговорното отношение на всички в сектора и непрестанната работа направиха възможно рестартирането на събитийната индустрия.
Кои са новите стандарти и практики, с които секторът гарантира комфорта и спокойствието на посетителите?
- Както споменах, първото, което направихме, беше да разработим програма за превенция на COVID-19 с цел опазване на здравето на нашите гости и служители. Преразгледахме всички вътрешни правила и процедури и създадохме план за действие, който непрестанно актуализираме и координираме с водещия епидемиолог на нашия партньор и консултант "Аджибадем Сити клиник Болница Токуда". На разположение на всички гости на място в хотела има представител на Guest Relations, който е член на Щаба по превенция на COVID-19 и е запознат с всички процедури, въведени за спокойствието и сигурността на нашите гости.
Какви са предимствата на дестинация за събитиен и конгресен туризъм като Боровец в условията на "новата нормалност"?
- Хотел "Рила" се намира в центъра на кк Боровец - първият курорт на Балканите, и е само на час път от столицата. Хотелът е един от малкото обекти в страната, който предлага 8 мултифункционални зали, подходящи за събития от 20 до 700 души (общ капацитет до 1500 делегати), и настаняване под същия покрив. Емблематичният 4-звезден хотел претърпя цялостен ремонт и от две години посрещаме гостите си в модерен алпийски стил. Освен залите на разположение на гостите са модерните ни Signature и Superior стаи, Deluxe апартаменти и Signature мезонети, 2 бюфет и един а ла карт ресторанти, лоби бар, нощен клуб After Eleven, The Terrace lounge, СПА център с термо- и релакс зона, плувен басейн (25 м), фитнес паркинг, високоскоростен интернет и не на последно място обучен екип, който съдейства за безпроблемно протичане на събитията. Освен добрата обратна връзка от нашите гости тази година хотел "Рила" получи и номинация от World Travel Awards за 2021 Best MICE Hotel in Bulgaria, като се нарежда в конкуренция за тази награда с 5-звездни хотели, част от международни вериги.
Какви са наблюденията ви за международния събитиен туризъм? В какъв хоризонт очаквате възстановяването на този бранш?
- Към момента събитията са изцяло организирани от фирми с представителства в страната. Тези с международно участие очакваме да се завърнат догодина или след като се установят постоянни и унифицирани правила за пътувания. Убедена съм, че този момент не е далеч, и знам, че всички чакат с нетърпение да могат отново да откриват нови дестинации и да създават нови контакти и запознанства на живо.