"Бултекс 99": Уловена възможност

"Бултекс 99": Уловена възможност

Пловдивската компания за работно облекло и лични предпазни средства е сред най-бързо растящите през 2020 г.

7710 прочитания

© Надежда Чипева


Статията е част от класацията на "Капитал" "К100: Най-големите компании в България". Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.
Темата накратко
  • Пловдивската компания за работно облекло и лични предпазни средства расте бурно с търсенето на маски, респиратори и подобни стоки в пандемията.
  • Фирмената история започва с фамилен цех за платове в Златоград, който се разраства и с шиене на работно облекло.
  • Компанията планира да разшири дейността си към Европа и да изнася не само ковид продукти.

Коронавирусът постави на колене цялата глобална икономика и нямаше бранш, който да не изпита трудности по един или друг начин през миналата година. Но някои фирми и сектори бяха позиционирани така, че на финала спечелиха от кризата. Пловдивската "Бултекс 99" е една от тях. Компанията за работно и защитно облекло и лични предпазни средства отчита ръст на приходите с 42.5% през 2020 г. до общо 88 млн. лв., като улавя възможността да увеличи производството и продава маски, респиратори и други средства за защита в пандемията. Доброто представяне води до план за разширяване на дейността към европейските пазари. Но реално тази година дружеството не очаква да достигне рекордните суми, отчетени през необикновената 2020 г.

Началото в Златоград

Историята на "Бултекс 99" започва от Златоград през 1993 г., когато Стефан Башев и вуйчо му Александър Митушев решават да се възползват от пазарна ниша в отговор на случаен въпрос от клиент къде може да намери багрен плат. Дотогава Митушев има малък цех за производство на трикотажни стоки, а Башев му помага с логистиката, докато се занимава с търговия с цигари и алкохол.

Първоначално Башев и Митушев започват да работят с платове. "Купувахме ги сурови от едни предприятия, багрехме ги в други и продавахме на фирми, произвеждащи работно облекло", коментира пред "Капитал" собственикът на "Бултекс 99" Стефан Башев.

Малко по-късно - към края на 90-те, започват да купуват суров памук от Гърция, който преработват до прежди и суров плат, а скоро след това създават и цех за производство на работно облекло в Златоград, като така затварят производствения цикъл - памук, прежда, плат, облекло. В момента двете страни на бизнеса са формално разделени - "Бултекс 99" е изключителен търговски представител и ексклузивен дистрибутор на произвежданите от "Бултекс" - Златоград (със собственик Александър Митушев), работни облекла.

Производствената база в Златоград се намира в промишлената зона в града и е разположена на обща площ 6000 кв.м с обособени технологичен отдел, кроялно отделение, шивашки цех, складове и други.

Първите работни облекла "Бултекс 99" насочва предимно за износ, но в началото на новото хилядолетие се ориентират към вътрешния пазар, като постепенно портфолиото на компанията се разраства и започват да предлагат и екипировки и лични предпазни средства. "С годините се утвърдихме като един от основните играчи на пазара за работно облекло и предпазни средства", коментира Стефан Башев.

Първият фирмен магазин за платове и работно облекло отваря в Пловдив, а скоро следват обекти и в други големи градове в страната. През последните десет години приходите на "Бултекс 99" нарастват от 28 млн. лв. на 88 млн., като инвестициите в разширението на бизнеса от дружеството финансират с банкови заеми.

Навсякъде в индустрията

Към края на 2020 г. "Бултекс 99" е работил с над 19 хил. корпоративни клиента, предлага повече от 5400 артикула работно облекло и лични предпазни средства за различни индустрии, които могат да бъдат намерени онлайн и в 22 търговски обекта в страната - в София, Пловдив, Стара Загора, Шумен, Девня, Плевен, Русе, Варна и други.

Производствената база е в Златоград, а основната административна, търговска и логистична база на дружеството е в Пловдив, като обектът е реновиран през 2020 г. Веригата за доставки е оптимизирана с въвеждането на специализирана система за обработване на поръчки и 10 хил. палетоместа, предвидени да обслужват онлайн търговията на компанията. Разширението на търговската площ е значително - от 6500 кв.м на 15 хил. кв.м. В изграждането на комплекса са инвестирани 7 млн. лв. Търговската площ е 10 хил. кв.м, като част от центъра представлява склад под митнически контрол, чрез който "Бултекс 99" оптимизира разходите си за мита, такси и ДДС при реекспорт.

Сред клиентите на компанията са големи и разпознаваеми фирми в България като "АЕЦ Козлодуй", КЦМ, "Билла България", "Карлсберг България", "Агрополихим" и други. През последните години "Бултекс 99" участва и в обществени поръчки за доставка на работно и защитно облекло в държавни дружества като НКЖИ и ТЕЦ "Марица-изток 2", като по тази линия общо в компанията са постъпили около 0.6 млн. лв. през последните две години, съдейки по справка в регистъра на обществените поръчки.

През годините от компанията налагат в България редица марки - лидери на международните пазари. Сред партньорите на дружеството са производители на работно и защитно облекло и артикули от световно ниво като италианските производители на работно облекло и обувки Cofra и Panda, полската Cerva, дистрибуторът на ръкавици Showa за Европа. Работят и с редица други брандове като Dunlop, Utility Diadora, Univet, Ansell, Puma Safety, Goldenfit, Giblor.

Освен че внася и дистрибутира външни марки за работно и защитно облекло за всички сектори в икономиката, "Бултекс 99" произвежда и собствени ръкавици под брандовете B Hold и B Safe, Keep an eye за очила.

"Създадената от фирмата ни търговска марка за облекло и обувки Stenso е добре позната на българския пазар", казва Башев. Зад Stenso стоят продукти за цялостна екипировка и лични предпазни средства. Това е и името, използвано за онлайн магазина на фирмата. "Бултекс 99" внася и търгува с маски и респиратори и преди пандемията, но логистичните проблеми в началото на кризата затрудняват много импорта и в резултат в портфолиото от собствени брандове влизат и маски и респиратори. Медицинските маски Sani Evo например са тествани в лаборатории в Италия и Испания (Eurofins) и се предлагат в Европа с Декларация за съответствие от "Бултекс99". Под бранда Stenso пък се произвеждат респиратори трета категория, които се сертифицират от AITEX, Испания, който е сред одобрените органи в ЕС да издава сертификати за лични предпазни средства.

"В момента работното облекло като визия и функционалност няма нищо общо с това, което беше преди 20 - 30 години. Сега по-скоро говорим за мода в този вид облекло, като в Б99 сме горди, че сме фирмата, диктуваща тази мода в България", казва Башев. "Все повече български работодатели осъзнават, че добре защитеният работник е по-производителен и спокоен в работата си, а това, че изглежда добре, носи допълнителен имидж за самото предприятие", допълва още той.

По отношение на суровините компанията внася стоки от Далечния изток, сред които Китай, Индия, Бангладеш и Пакистан. "Работим от години с надеждни доставчици, като качеството на изделията често е по-добро от това на европейски доставчици", отбелязва Башев.

Година, изпълнена с обрати

Изминалата година не минава леко за никоя фирма в България, но на финала резултатите в много браншове са относително добри. В "Бултекс 99" те са повече от добри - спецификата на бизнеса извежда компанията от кризата с 42.5% ръст на приходите спрямо 2019 г. до почти 88 млн. лв. в края на 2020 г., от които 15% постъпват от продажби на собствени брандове.

Но не всичко започва толкова леко. Затварянето на хотели и ресторанти заради наложените пандемични ограничения замразява продажбите на работно и защитно облекло, предназначено за този сектор. "Това ни накара да търсим нови възможности за развитие и се насочихме към производството на маски, респиратори и нови стоки, с които да излезем на европейския пазар", казва Стефан Башев.

Най-голям дял в структурата на продажбите на "Бултекс 99" заема работното и защитното облекло с 50%, казват от фирмата. На второ място с по една четвърт са защитните обувки и личните предпазни средства, където влизат ръкавици, височинна защита, дихателна защита, защита за глава и подобни. И докато някои продуктови категории остават на нивата от предходната година, продажбите на стоки като маски, респиратори, гащеризони за еднократна употреба (използвани в медицински заведения например) скачат със засиленото търсене и на практика извеждат фирмата благополучно от кризата. Продукцията е ориентирана предимно към износ, основно за европейските пазари.

"Клиенти от Европа продължават да ни търсят, защото разбраха, че в такива условия не могат да разчитат на страните от Азия заради предизвикателствата в транспорта и логистиката", отбелязва Башев пред "Капитал". Тази година стремежът на фирмата е да използва новосъздадените си контакти в чужбина за дистрибуцията на стоки, вече извън ковид гамата.

Диверсификацията и силната 2020 дават увереност на екипа, че могат да разширят дейността си извън страната. "С колегите ми считаме, че сме готови за по-големи предизвикателства в тази посока", казва Стефан Башев. Заложената средносрочна цел сега е до 5 години износът да заема около 50% от оборота. Сега той е около 10-15% от общия обем на продажбите на "Бултекс 99". Подобно разширение предполага и продължаващо развитие на още продукти.

Q&A

Стефан Башев от "Бултекс 99": Трудно се намират работници



Според експерти през следващите години веригите за доставки ще се местят по-близо до пазарите си заради логистичните предизвикателства, които пандемията разкри. Това създава ли възможности за държави като България?

Пандемията постави на колене цяла Европа. Липсата на доставки на стоки от първа необходимост, нужни при епидемия, даде сигнал, че вече не можем да разчитаме стоките ни масово да са от Китай и други далечни икономики. Има предпоставки за създаването на нови предприятия в България и други европейски страни с по-нископлатена работна ръка, които да елиминират зависимостта на Европа от Далечния изток. Лошото е, че работници вече трудно се намират в България, защото хората ги няма - търсят по-добри доходи в други страни.

Числеността на персонала ви расте устойчиво през годините. Предизвикателство ли е намирането на кадри?

Работната ръка като цяло е проблем за страната ни - трудно можеш да мотивираш младите в пазарните условия, в които се намираме. Работа има, но какво да отговориш на кандидат, който те пита колко пари ще взима, преди да те пита какво ще работи?

Виждате ли решения на национално ниво на проблема с недостига на умения?

Дуалното обучение помогна много, когато се оказа, че средните специалисти намаляват. Липсата им обаче започна да повишава заплащането в сектора и пазарът става по-интересен там. Много фирми биха се възползвали от внос на работници отвън. Редно е режимът да се облекчи, ако нямаме специалисти в страната.
Статията е част от класацията на "Капитал" "К100: Най-големите компании в България". Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.
Темата накратко
  • Пловдивската компания за работно облекло и лични предпазни средства расте бурно с търсенето на маски, респиратори и подобни стоки в пандемията.
  • Фирмената история започва с фамилен цех за платове в Златоград, който се разраства и с шиене на работно облекло.
  • Компанията планира да разшири дейността си към Европа и да изнася не само ковид продукти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


1 коментар
  • 1
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    Абсолютно логично, резонно, нормално, естествено е един човек да се вълнува от заплатата си повече от служебните задължения. За чест и слава не се работи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал