30 години "ЗОРА": Изграждаме нов логистичен парк

Константин Бонев, директор "Бизнес развитие" в "Зора-М.М.С." ООД

Визитка

Константин Бонев е възпитаник на Софийската математическа гимназия и е магистър по мениджмънт от УНСС. От 2005 г. до 2016 г. изгражда кариерата си във веригата магазини "Техномаркет", като заема различни постове - от продуктов мениджър до търговски директор и член на борда на директорите в компанията. От 2016 г. до 2018 г. е търговски директор на eMAG за България. От 2018 г. досега е директор "Развитие на бизнеса" в търговска верига "ЗОРА".

Какво конкретно промени пандемията във вашата компания и в сектора, в който работите? Коя беше най-голямата трудност и как я преодоляхте?

- Пандемията, опасността от зараза наложиха промяна в досегашните ни начини и стереотипи на живот и действия. Здравето и животът на хората излязоха като първостепенна наша грижа. Нужни бяха време и постоянство за въвеждането и възприемането им от служителите. Променящият се интензитет на заболеваемост налагаше промяна в организацията ни на работа. Като резултат успяхме да се опазим, не допуснахме висока заболеваемост и сериозни случаи. Заедно с това трябваше да се грижим за запазване на работните места, да поддържаме икономическа активност. Противоепидемичните мерки внесоха голяма несигурност в приходите от търговските операции. Планирането и форкастирането на дейностите можеше да се извършва само в краткосрочен период. Кризата в световен мащаб доведе до забавяне или прекъсване на веригите за доставки, затваряне на фабрики, намалено производство поради заболеваемост или карантиниране на персонал.
Получи се ситуация, в която имахме нередовни и забавени доставки и повишено търсене на определени групи стоки. Ситуацията доведе до недостиг, който не бяхме виждали от години. За съжаление проблемите не се решават, а дори се задълбочават поради недостиг на отделни компоненти и забавянето в доставките.

Разбира се, ние се стремим да осигурим стокови запаси.

Кои от промените, наложени заради пандемията, ще запазите и защо?

- Мерките силно ограничиха активността във физическите ни магазини за сметка на онлайн продажбите. Ние направихме сериозни подобрения и инвестиции в тази насока.

Сменихме изцяло дизайна на уебсайта, увеличихме персонала, ангажиран с обслужването на онлайн поръчки, добавихме нови начини на доставка и плащане. Сега - при липса на рестрикции, с отворени физически магазини, онлайн продажбите ни нарастват над нивата от 2020, което показва, че сме на прав път.

Корона кризата оказа ли влияние върху инвестиционните планове на компанията? Предвиждате ли нови инвестиции?

- Стартираме изграждането на логистичен парк, включващ логистичен център с административна сграда в Индустриален парк "София - Божурище" върху терен 80 000 кв.м. Проектът ще бъде реализиран в два етапа. Етап 1 стартира през август и включва застроена площ 23 198 кв.м, съставляваща 4 модула по 4625 кв.м, които могат да функционират самостоятелно или обединени с височината на складиране 11.30 м. Складовете са проектирани със зони за високо стелажно складиране и съвременна техника за обработка. Освен това са проектирани с вентилация и климатизация, която позволява поддържането на определен температурен режим. Логистичният център ще разчита на зелена енергия посредством собствена фотоволтаична инсталация. Има предвидена зарядна станция за електрически автомобили. Общата стойност на инвестицията за Етап 1 е над 30 милиона лева, като се очаква той да бъде завършен до края на 2022 г. От друга страна, Етап 2 ще бъде реализиран на по-късен етап и ще включва още 4 модула с 21 198кв.м складови площи.

С реализирането на проекта очакваме значително да увеличим капацитета и подобрим ефективността при обработка на стоките, както и разширяване на техния асортимент.

Каква година очаквате да е 2021 за вашата компания като приходи, финансов резултат? А каква е прогнозата ви за следващите 2-3 години?

- 2021 година е юбилейна за компанията - отбелязваме 30 години на пазара. Извървяхме дълъг път от магазин с площ 19 кв.м, до съвременна търговска верига с над 30 000 кв.м търговска площ и екип от висококвалифицирани кадри. Очакваме оптимизациите, които направихме по време на кризата, да подобрят качеството и ефективността на работа. 2021 ще бъде по-добра и успешна от предкризисната 2019.

Още от Капитал