В процеса на своята трансформация към бъдеще без дим сме инвестирали над 8 милиарда долара

Джордж Маргонис, генерален мениджър на Филип Морис България

Джордж Маргонис е генерален мениджър на Филип Морис България. Стартира кариерата си в Гърция, като сменя различни позиции в областта на комуникациите, маркетинга и продажбите в няколко големи компании там. През 2001 г. се присъединява към Филип Морис Папастратос - гръцкия филиал на Филип Морис Интернешънъл, като расте и се развива в компанията на разнообразни позиции, свързани с продажби, маркетинг и потребителско преживяване. Осем години по-късно става част от екипа на централата на Филип Морис Интернешънъл в Швейцария, където оглавява отдел "Стратегии на продажбите" за региона на Европейския съюз. След това поема позицията ръководител "Продажби" за Гърция, Кипър и Малта. През 2016 г. оглавява офиса на Филип Морис България в София. Оттогава е и активен член на местната бизнес общност и участник в различни бизнес форуми и медийни събития. Джордж има магистратура по бизнес администрация от университета "Кингстън" в Лондон, Великобритания, но вярва в ученето през целия живот и продължителното усъвършенстване и е участвал в редица квалификационни програми, насочени към развитието на лидерските му умения.

Филип Морис Интернешънъл е мултинационална компания с над 170-годишна история, която наскоро осъществи радикална промяна, като преобърна изцяло собствения си бизнес в изпълнение на визията си за бъдеще без дим. Кое е най-голямото предизвикателство в този процес?

В процеса на своята трансформация към бъдеще без дим сме инвестирали над 8 милиарда долара в разработката, научната оценка и търговската комерсиализация на бездимни алтернативи, които имат потенциал да намалят вредата от тютюнопушенето. В научноизследователския ни център в Ньошател, Швейцария, работят над 400 учени и експерти, а науката и технологиите са в ядрото на трансформацията на нашия бизнес. Важно е да се отбележи, обаче, че бездимните платформи не са без риск и са предназначени само за онези пълнолетни пушачи, които иначе биха продължили да пушат.

Най-голямото предизвикателство пред нас е да се постигне по-координиран подход между правителствата и здравните власти, така че всички послания, отправени към пълнолетните пушачи, които иначе биха продължили да пушат, да са ясни и последователни, и да не ги объркват. Вярваме, че изпълнението на мисията ни за изграждане на бъдеще без дим е постижима и може да бъде постигната по-бързо, ако правителствата и здравните власти по света изразят по-ясни позиции относно потенциала на бездимните алтернативи за намаляване на вредата от тютюнопушенето и подобряване на общественото здраве.

Как пандемията с COVID-19 промени компанията ви и цялата индустрия?

За ФМИ, а според мен и за много други компании, тази криза ускори процеси, които при нормални условия биха отнели много години - дистанционна работа и хибриден начин на работа, дистанционно обслужване на клиенти - и същевременно тя подсили сътрудничеството между мениджърите и екипите в работен подход с фокус върху изпълнението на проекти. Тя засили дистанционното обслужване - днес информацията, необходима на клиентите, се предоставя основно онлайн, което от своя страна води до възход на електронната търговия, въпреки че промените в поведението на потребителите не се дължат единствено на пандемията. Всъщност много от тези тенденции вече бяха стартирали - ние във ФМИ например бяхме започнали дигиталната си трансформация още преди COVID-19. Днес потребителите са много по-склонни да осъществяват дигитална връзка с компаниите. Бъдещето ще налага компаниите да могат все по-добре да откликват на потребностите на потребителите и колкото по-скоро те осъзнаят това, толкова по-добри ще са техните резултати, а оттам и резултатите за цялата икономика.

Какви ценности и качества трябва да притежава съвременният лидер, особено в кризисни времена?

Ние във ФМИ сме абсолютно убедени, че когато обществата се сблъскват с криза от такъв мащаб, бизнесът и бизнес лидерите трябва да бъдат близо до обществото и да оказват необходимата подкрепа за справяне със ситуацията, да помагат в преходния период и да сътрудничат с правителствата за намирането на решения на проблемите. Компаниите трябва да реагират бързо и да подкрепят своите служители, клиенти, партньори и техните общности. Още по-добри резултати за цялата икономика могат да бъдат постигнати, когато компаниите и правителствата обединят усилията си в преследване на споделени цели за общото благо.

Винаги съм се възхищавал на лидери, хора и екипи, които се стремят да подобряват нещата, независимо дали в нормална или кризисна ситуация. Постоянното усъвършенстване движи света напред и води до напредък. За да постигаш все по-добри резултати, е необходимо да вдъхновяваш хората и екипите си. Да им осигуриш контекст, ясна посока и измерими цели. Важно е да създадеш среда, в която хората се чувстват зачитани, подкрепяни и приобщени, така че да могат да се развиват и да дават най-доброто от себе си. През изминалата година научих, че е необходимо постоянно да предвиждаме промените и да сме готови да се адаптираме към тях бързо и гъвкаво. Не на последно място, бизнес лидерите не трябва да губят връзката си с обществото и да предоставят нужната помощ, като действат отговорно и без отлагане, но и като в същото време излъчват солидарност, загриженост и преди всичко човечност.

Какъв бе приносът за обществото на Филип Морис България през последните години?

Филип Морис България подкрепя местните общности в тютюнопроизводителните региони чрез своя дългогодишен партньор Фондация "БИКОУЗ в помощ на благотворителността". Програмата за корпоративна социална отговорност "Забавно лято, грижовна есен" стартира през 2015 г. с летни образователни академии "Забавно лято" за децата от тези региони, чрез които те получиха възможност да учат, да се развиват и да подобряват уменията си, така че да имат успех в живота. Прилагането на нови методи на обучение в тази програма бе подсилено от създадената няколко години по късно "Академия за учители", чиято цел е да се отговори на образователните потребности в тези региони.

През последните 6 години в програмата са участвали над 2300 деца, 250 екипа от млади предприемачи и 54 учители от 25 малки населени места в 11 общини от тютюнопроизводителните региони на България. До момента са дарени близо 1 милион лева за изпълнението на програмата.

Материалът се публикува с подкрепата на Филип Морис България.