Куриери с електронни портфейли

"Еконт" инвестира 5 млн. лв., за да цифровизира всички плащания, свързани с услугите си

   ©  Цветелина Белутова
   ©  Цветелина Белутова

Когато си една от най-динамично развиващите се компании в страната, при това в бумтящ заради пандемията бранш, да говориш за "ускоряване на бизнеса" на пръв поглед може да звучи странно. Точно това обаче е амбицията на куриерската "Еконт", чиито приходи през последните 11 години растат неизменно с двуцифрени темпове (виж карето). В началото на юни наскоро създаденото от основателя на групата Николай Събев дружество "Еконт финансови услуги" получи от БНБ лиценз за извършване на дейност като дружество за електронни пари. А по думите на предприемача целта е именно да се направи следващата крачка по пътя към дигиталната трансформация на дейността, което пък да даде и допълнителен тласък на оборотите.

За целта компанията вече разработва електронен портфейл, който до месеци ще бъде пуснат на пазара и който ще предложи алтернатива на плащанията в брой или с карти при ползването на услугите на "Еконт".

В услуга на основния бизнес

Този ход изглежда добре насочен - какво по-естествено от това куриерската компания да се насочи към дигитално ориентираните потребители, които стават все повече, тъй като ръстовете в сектора се движат от набиращата все по-голяма скорост електронна търговия. В пандемичната 2020 г. компанията е доставила над 36 млн. пратки, което е с 20% повече спрямо 2019 г., става ясно от годишния й финансов отчет.

"Смятаме да използваме финансови инструменти, които да подобрят онлайн търговията и логистиката, така че да ускорим повече и оборотите", обяснява Николай Събев. "Основно искаме да подобрим нашите услуги, като към частта с доставки да добавим една по-интелигентна, по-лесна и по-разбираема част за плащане", посочва той. По думите му, инвестицията в проекта до момента е за около 5 млн. лв.

Разработването на електронния портфейл, който групата ще предложи, вече е в ход. Партньор в начинанието е "Софтуер груп БГ", която има дългогодишен опит в предлагането на технологични решения и софтуер за финансови институции, съобщава от своя страна управителят на "Еконт финансови услуги" Мартин Заимов. На практика става дума за ново мобилно приложение, различно от съществуващото в момента такова на "Еконт", с което клиентите на групата могат да управляват пратките си. "Стремежът ни е да са напълно безпрепятствени преминаванията", пояснява мениджърът. "Към момента още не сме интегрирали разплащанията в текущото телефонно приложение на "Еконт", но това е следващата стъпка - да бъдат едно цяло", допълва той.

Събев пък уточнява, че в момента вече тече процесът на интеграцията на новото мобилно приложение с ERP системата на "Еконт". "Надявам се, че късна есен ще имаме вече първите резултати. А официално от март догодина ще почне да функционира всичко както трябва", разказва собственикът.

"Стремежът е да се постигне качество и по-голяма ефективност, без това да значи по-висока цена за клиентите", отбелязва от своя страна Мартин Заимов. "За да може потребителите да желаят да ползват този тип функции и механизъм за разплащане през мобилни телефони, това трябва да им бъде по-удобно, по-бързо и по-привлекателно. Тъй че това ни е стремежът - да покажем, че разплащанията с електронен портфейл могат да бъдат по-атрактивни и по-удобни дори от наличните пари", обяснява той.

Лиценз за лесно плащане

Засега плановете са изцяло в посока на това електронният портфейл да се използва само за плащания, които са свързаните с основната дейност на "Еконт" - логистични и куриерски услуги, пощенски парични преводи и т.н. Лицензът на БНБ на практика позволява на компанията да предложи и по-широк кръг финансови решения, но за момента това не стои на дневен ред, макар да не е изключено на някакъв бъдещ етап.

"Искаме сега да се фокусираме върху това да ускорим бизнеса, подпомагайки основната дейност на "Еконт". Разбира се, след година, когато вече нещата са по-ясни и видим къде ни е потенциалът и възможностите, тогава вече може да преценим и нещо друго. Но в момента фокусът ни е куриерските и логистичните услуги да станат още по-достъпни - не само като доставка, но и с платежни инструменти - това да стане много по-лесно и достъпно и бързо", обяснява Събев.

Очакванията на предприемача са в следващите години дигиталната трансформация да продължи да набира скорост. "Тенденцията е максимално сделките да се извършват онлайн. Това спестява доста време. Просто пандемията ускори този процес, който така или иначе трябваше да се случи", казва той.

В този смисъл и повечето нови услуги, които групата предлага, са свързани именно с дигиталната й трансформация, подчертава Събев. И дава за пример представената преди седмица възможност клиентите, които имат нужда от обратна разписка след изпращане на пратка, да я получават в електронен вид.

Растящ бизнес

През 2020 г. приходите на "Еконт експрес", което е основното дружество в групата, достигат 232.5 млн. лв., като растат с 15.9% спрямо година по-рано, става ясно от данните, предоставени от компанията за класацията "Капитал 100". Печалбата пък се увеличава с 25.3% до 30.7 млн. лв. Към края на 2020 г. в групата работят 505 души спрямо 586 година по-рано.

Дейността на групата е насочена основно към физически лица, като към момента те са около 70% общо 3 млн. клиенти, които редовно ползват услугите на "Еконт", съобщава Събев.