Кината се надяват, че блокбастърите ще спуснат завесата на COVID кризата

Това лято собствениците на киносалони бяха разтревожени от "едновременното пускане" на филми в кината и на стрийминг платформи.

Кината се надяват, че блокбастърите ще спуснат завесата на COVID кризата

Премиерата на No Time to Die в Лондон ще се състои на 28 септември, както е по план

2568 прочитания

Това лято собствениците на киносалони бяха разтревожени от "едновременното пускане" на филми в кината и на стрийминг платформи.

© Reuters


Борещите се за оцеляване собственици на киносалони възлагат надежди за възстановяване от кризата, предизвикана от забавените заради COVID блокбастъри. Кината се надяват, че филми като "Смъртта може да почака" (No Time to Die), най-новия от поредицата за Джеймс Бонд, ще върнат хората в салоните, дори когато Delta вариантът държи много от феновете привързани към стрийминг услугите.

Съобщението на MGM и Universal в петък, че премиерата на No Time to Die в Лондон ще се състои на 28 септември, както е по план, беше добра новина за световните кинокомпании, които се събират в Лас Вегас за годишната си конференция тази седмица, пише Financial Times.

Премиерата на 25-ия филм за Бонд, в който са вложени 250 млн. долара, е отлагана три пъти от първоначалната си дата през 2020 г. Не е ясно обаче дали други заглавия, сред които "Ловци на духове: Наследство" (Ghostbusters: Afterlife) на Sony или "Топ Гън 2" (Top Gun: Maverick) на Paramount ще бъдат пуснати по план тази есен, или ще бъдат отложени. Но когато и да бъде премиерата им, малцина вярват, че тези заглавия ще могат да се доближат до глобалните приходи от билети, които биха донесли преди пандемията.

CinemaCon, най-голямата конференция в индустрията на киносалоните, обикновено е събитие за изразяване на топли чувства между студията и киноверигите. Но тазгодишното събитие ще се проведе във време, в което собствениците на кина са изправени пред безпрецедентни трудности заради COVID-19. Освен това напрежението между филмовите дистрибутори и студията заради стрийминга също расте.

"Последните 18 месеца бяха най-голямото екзистенциално предизвикателство пред киното", твърди Джон Фитиан, президент на американската Национална асоциация на собствениците на киносалони (NATO) - домакини на конференцията. Но той е уверен, че индустрията може да се върне към рекордно високите си нива от 2019 г., когато продажбите на билети достигнаха 43 млрд. долара и че зрителите ще се върнат в кината, за да видят някои "страхотни филми тази есен и тази зима".

Промяна на бизнеса

Други обаче не са толкова сигурни. Някои твърдят, че приходите за 2019 г. може да са достигнали абсолютния максимум на фона на епична промяна във филмовия бизнес. Дори и успешен боксофис тази есен - който в никакъв случай не е сигурно нещо - може да не облекчи усещането за криза в индустрия, чийто бизнес модел се преобръща, благодарение на стрийминга.

Това лято собствениците на киносалони бяха разтревожени от "едновременното пускане" на филми в кината и на стрийминг платформи. Мнозина смятат, че това представлява неизбежна промяна в икономиката на техния бизнес.

Disney и Warner Bros шокираха собствениците на киносалони и някои актьори, като пуснаха летните филми "Черната вдовица" (Black Widow) и "Годзила срещу Конг" (Godzilla vs. Kong) в своите стрийминг услуги едновременно с кинопремиерата им, изяждайки потенциални приходи от билети. Това е повод за притеснение за големите кино вериги, водени в САЩ от AMC и Cinemark.

"Кината наистина се борят за съществуването си", казва Джеф Бок, старши медиен анализатор в Exhibitor Relations. "Започваме да се чудим дали хората някога ще се върнат към [гледането на филми] по начина, по който са го правили преди."

Агресивните стрийминг ходове на Disney и Warner Bros предизвикаха яростна реакция, като лобистката група на собствениците на кина изрази неодобрение относно решението. Актрисата Скарлет Йохансон пък заведе дело срещу Disney за нарушаване на договора. От Disney заявиха, че делото е "без основание".

Но Уолстрийт подкрепи закъснелия ход на студията да последват Netflix в стрийминга, като инвеститорите наддават за акции на платформите с много абонаменти HBO Max на Warner Bros и Disney +. "Стимулите за студията не са за рентабилност или как да получите най-добра възвръщаемост от филм, а за стимулиране на броя абонаменти", казва Фитиан. Приоритизирането на броя абонати пред печалбите не е устойчиво, допълва той, което прави разклащането сред стрийминг услугите неизбежно. Кината може да не се радват на доминирането, което имаха преди пандемията, "но също така няма да бъдат същите като по време на пандемията".

Засега собствениците на киносалони се надяват, че нарастващите нива на ваксинации ще дадат на феновете на киното увереност да се върнат в залите. В началото на летния филмов сезон в САЩ проучванията показват, че 80% от зрителите са сигурни, че ще се завърнат в салона. С разпространението на Delta варианта напоследък обаче тези числа спаднаха до 67%.

"Все още няма достатъчно доверие в потребителите", каза Фитиан. "Но големият екран очевидно се завръща."

Борещите се за оцеляване собственици на киносалони възлагат надежди за възстановяване от кризата, предизвикана от забавените заради COVID блокбастъри. Кината се надяват, че филми като "Смъртта може да почака" (No Time to Die), най-новия от поредицата за Джеймс Бонд, ще върнат хората в салоните, дори когато Delta вариантът държи много от феновете привързани към стрийминг услугите.

Съобщението на MGM и Universal в петък, че премиерата на No Time to Die в Лондон ще се състои на 28 септември, както е по план, беше добра новина за световните кинокомпании, които се събират в Лас Вегас за годишната си конференция тази седмица, пише Financial Times.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал