Тихият гигант "Булмаркет"

Производителят и търговец на горива очаква над 3 млрд. лв. приходи и има дълъг списък от проекти, включително и за IPO

Групата оперира на 30 производствени площадки и капацитетът е 300 хил. тона биодизел годишно. От компанията очакват през 2021 да се въведат мощности за още 60 хил. тона
Групата оперира на 30 производствени площадки и капацитетът е 300 хил. тона биодизел годишно. От компанията очакват през 2021 да се въведат мощности за още 60 хил. тона    ©  Капи
Групата оперира на 30 производствени площадки и капацитетът е 300 хил. тона биодизел годишно. От компанията очакват през 2021 да се въведат мощности за още 60 хил. тона
Групата оперира на 30 производствени площадки и капацитетът е 300 хил. тона биодизел годишно. От компанията очакват през 2021 да се въведат мощности за още 60 хил. тона    ©  Капи
Статията е част от класацията на "Капитал" "К100: Най-големите компании в България". Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.
Темата накратко
  • Производителят и търговец на горива очаква над 3 млрд. лв. приходи и има дълъг списък от проекти, включително и за IPO.
  • Русенската компания на Станко Станков е в топ 5 по продажби на биодизел в ЕС.
  • Групата се разширява и с пристанище, жп и сухопътен превозвач, предприятие за ремонт на вагони.

Петролна база с 61 резервоара и 30 млн. литра вместимост. Светли горива, котелни горива, битум. Заводи за растителни масла и биодизел. Пристанище. LNG терминал. Жп компания. Това е само част от бизнеса на търговеца на горива "Булмаркет ДМ", разположил основната част от дейността си на брега на Дунава на площадката на бившия комбинат на тежко машиностроене в Русе, сега петролна база "Тегра", и в Сливо поле.

През годините компанията рядко афишира себе си и не е позната за широката публика. Тя влезе в светлината на прожекторите покрай трагедията в Хитрино. А малко по-късно собственикът Станко Станков, за да спре някои критики, реши да рефинансира кредитите си към ПИБ и някои от компаниите от групата скъсаха с непрозрачната си кипърска собственост.

Въпреки моментната криза компанията продължи устойчиво да расте. Оборотът на групата в последните години е по около 2 млрд. лв., като по този показател компанията е номер 1 в Русенска област и в топ 10 за страната. А очакванията за 2021 г. са за над 3 млрд. лв. приходи. От групата казват, че са в топ 5 по продажби на биодизел в ЕС и доставят до 15 страни в ЕС. В групата вече работят над 1100 души, а намеренията на основателя Станко Станков са скоро да не се занимава с оперативна дейност, като активно в управлението са синовете му Младен и Деян.

Основи и посоки

Бизнесът на групата е ориентиран към алтернативните горива и транспорта и логистиката, която обслужва дейността на компанията - жп, воден и камиони на газ.

В групата има над 20 компании в две основни направления. "Булмаркет груп" е шапката на всички дружества, занимаващи се с търговията с минерални горива и логистичните дейности, като "Булмаркет ДМ", "Булмаркет рейл карго", "Булмаркет автотранспорт", "Порт Булмаркет" и т.н.

Второто направление се занимава с производството, с покупките и продажбата на зърно, производство на биодизел, фармацевтичен глицерин и остатъчните продукти. Това са първият завод за биодизел в Сливо поле "Астра биоплант", заводът за сурови растителни масла и шрот "Олео протеин" и вторият завод за биодизел и фармацевтичен глицерин "Оберьостерайхише биодизел България". Както и наетият завод "Хай протеин" в Провадия. Предстои регистрирането на нова компания за преработката на употребявани мазнини и наемането на склад в Китай за събиране на въпросните пържени масла и други суровини подходящи за производството.

Към момента групата оперира на 30 производствени площадки и капацитетът е 300 хил. тона биодизел годишно. От компанията очакват през 2021 да се въведат мощности за още 60 хил. тона. Или 360 хил. тона капацитет на биодизел общо. Инвестиционната програма за 2020 - 2022 г. е над 42 млн. евро в различни области: биогорива (17 млн. евро), жп транспорт, индустриален парк и т.н. От самата "Астра биоплант" казват, че са в топ 5 по продажби в ЕС на биодизел, като целта е да се увеличи собственото производство в общия обем продажби и да се запази делът на европейския пазар.

Групата обмисля и трансформирането си в публична компания и листването си на някоя от чуждестранните борси като Лондон или Амстердам, като преговорите и разговорите с консултанти все още текат.

25 години по-рано

Историята започва преди четвърт век на 9 май 1996 г. През следващата година Станко Станков и тогавашният му партньор, специалист по двигатели с вътрешно горене, купуват част от активите в бившия Комбинат за тежко машиностроене (КТМ) - Русе, и започват производство на газови уредби за автомобили и бутилки. Закупено е и заводското хранилище за пропан-бутан. "Тогава потреблението в страната беше ниско - около 3 хил. тона на месец, и само след няколко години стана 50 хил. тона месечно", спомня си Станков. На лизинг компанията започва да продава и газови уредби и така си създава и пазар.

"Хванахме вълната и растежът на фирмата беше финансиран от този бизнес. В началото беше трудно, интересно и много печелившо", казва той. През 1998 г. е и първият внос от Берн, като цената на газа е на практика цената на логистиката. "Те не го имаха като продукт за продажби и можехме да го продаваме четири пъти по-скъпо", спомня си Станков времето преди начисляването на акциза, появата на много играчи и падането на маржовете.

От малкото хранилище е направено по-голямо, както и второ в Бяла. Следва трето в Пловдив, четвърто в Кюстендил и два терминала в Румъния.

Следващият проект е за компресиран природен газ, като първата метанстанция е открита през 2002 г. Този бизнес продължава 6-7 години. Изградени са 8 собствени и 30 чужди метанстанции, но в крайна сметка пазарът се насища с обекти, търсенето не е огромно и през 2006 г. тези активи са продадени на "Лукойл България".

Биодизел от близо и далеч

След продажбата на метанстанциите компанията вижда ниша в новите директиви за биогоривата и решава да изгради завод за биодизел. Появата на "Астра биоплант" в Сливо поле е през 2008 г. Заводът започва работа година по-късно с бавни темпове, като в началото и процентът биокомпонент в горивата е нисък.

През 2010 г. "Булмаркет ДМ" купува втори завод в австрийския град Енс. Заради отдалечеността от суровината той ползва сурови растителни масла, произведени от "Олео протеин", друго дружество от групата, намиращо се на площадката на КТМ - Русе. Това продължава две години, като накрая компанията решава да премести австрийския завод, намиращ се в активите на "Оберьостерайхише биодизел България", на българска земя и по-точно на площадката на КТМ - Русе, където да бъде свързан директно с тръбопроводи с "Олео протеин". Преместването струва 3.5 млн. евро, но те бързо са възстановени от производството на биодизел и фармацевтичен глицерин. Освен собствените си производства компанията е наела и завод в Провадия на "Слънчеви лъчи".

По релси и вода

Междувременно компанията решава да навлезе и в частните жп превози с либерализирането на карго жп пазара през 2005 г. Нещата стават малко по необходимост. Бившият КТМ има жп линия и локомотив, които "Булмаркет" използват за доставките на газ. Но предприятието затъва и продава локомотива и така компанията на Станков слага основите на собствен жп бизнес. Създадена е сегашната "Булмаркет рейл карго", като от един локомотив, возещ по един кратък участък, сега компанията разполага с 33 (20 от които електрически), над 300 собствени вагона и още толкова наети.

Голям удар върху компанията е трагедията в Хитрино, при която през 2016 г. загинаха 7 души и още 29 бяха ранени, но самият жп бизнес не е пострадал от това, като е нямало отлив на клиенти, коментират от дружеството. Товарите растат през последните години, като за 2020 г. са 1.5 млн. тона и се очакват 1.8 млн. тона през 2021 г., както и "Булмаркет рейл карго" да е първият частен жп превозвач по тонаж в страната. През тази година беше съобщено, че фирмата влиза и на жп пазара в Румъния. Вече има и жп превозвач там - "Юнайтед рейлуейс", като в компанията има и румънски партньор.

Дружеството вижда голямо бъдеще в интермодалния транспорт и в превозите между Турция и Централна Европа като част от мрежата, свързваща Новия път на коприната и инициативата "Три морета". Бъдещо участие е възможно във влак между Измир, Турция, минаваш през тунел "Мармарай" под Босфора, стигащ до Полша, като дружествата на "Булмаркет" може да извършват превозите през България и Сърбия или Румъния.

Паралелно се развиват и водният транспорт и пристанищните услуги, като след жп превозите се появява и "Порт Булмаркет", на терена на бившето заводско пристанище. В момента на пристанището има 7 корабни места и 825 метра дълга брегова ивица. Там се случва разтоварването на голяма част от вноса за нуждите на групата. Зърното идва от България, Румъния, Украйна, Молдова или Сърбия. Газът - от Казахстан. А дизелът е или от "Лукойл", или от Rompetrol.

През 2017 г. там се изгражда и терминал за газ - LNG бункер станция, като това е част от проекта LNG Masterplan Rhein-Main-Danube по програма TЕN-T на Европейския съюз. Целта е използването на втечен природен газ като гориво за всички моторни плавателни съдове по реките Рейн, Майн и Дунав. В средата на годината би трябвало да се направи и първото зареждане на кораб, който се очаква да слезе от док от корабостроителницата в Мангалия.

В град Русе пък е открита LNG станция за камиони, като следващите трябва да са в Пловдив, Бургас и София, а над 70% от камионите на компанията са на газ.

Пържени масла и индустриални зони

Компанията постоянно разширява производството си. През 2020 г. заводът в Сливо поле увеличава двойно производството си на биодизел. В Русе пък това на фармацевтичен глицерин трябва да стане от 10 на 25 хил. тона до края на годината.

Развиват се и нови направления. Биодобавката в горивата трябва да стане 14% до 2030 г. (сега смесването на биодизел в минералния дизел е 7%), като от тях 3.5% трябва да са биогорива второ поколение или такива, които не се конкурират с храните и за производството им се използват остатъчни продукти. Така скоро групата би трябвало да започне и изграждането на завода си за преработка на пържени масла в индустриална зона "Тегра" до Русе и по-точно за преработка на 165 хил. тона. Оборудването е закупено и доставено. Проектът е готов, има договори с изпълнителите. Очакват се само някои разрешителни. Надеждите са до края на другата година този завод да е в експлоатация.

Целта на компанията е да премине на до 65% производство на биодизел второ поколение вместо биодизел от масла от рапица, слънчоглед и соя до края на другата година. Суровините идват основно от Азия в Европа, като тук конкуренцията за тях е голяма.

Не всичко е безоблачно, като индустриална зона "Тегра" се намира на 7 км от Русе, но на по-малко от километър от Мартен, а промените в статута на зоната срещнаха възраженията на жителите от града, като споровете съвпаднаха с предложенията за проекта за биодизел от отпадни мазнини. Сега компанията работи по проект за нова инвестиция за пречистване на въздуха заради оплакване от съседните места от миризмите на печена рапица или слънчоглед, като целта е посредством технология с озон да се намали остатъчната миризма.

Още зони и вагони

Чрез свързаното дружество "Ел Ен Джи системи", което купи мощностите на фалиралата "Полисан" в Русе, компанията ще дестилира масла от черупки на кашу. След дестилацията около 70% от получения продукт е подходящ за миксиране в суров нефт, като след преработката му се получава второ поколение добавка за горива. Вече се водят разговори с нефтени рафинерии, готови да прилагат тази фракция в преработката си.

"Булмаркет" работи и по проекта си за възобновяване на дейността на бившия Локомотивен и вагонен завод в Русе. Той фалира и миналата година групата купува активите му. Сега планът е в две части. Първа - изграждане на високотехнологичен индустриален парк на част от терена, като дъщерното дружество, собственик на завода, е пререгистрирано на "Индустриален парк ЛВЗ".

Компанията започва да рехабилитира сградния фонд, като идеята е част от него да бъде използвана за ремонт на локомотиви и вагони и за производство на нови вагони. "Виждаме, че в това нещо има смисъл. Европейските регулации предвиждат по-къс живот на вагоните и в момента има огромен дефицит на вагони. Всички мощности за производство на вагони в Европа са заети за години напред", казва Станков. Компанията ще се опитва да си намери стратегически партньор, като ако не стане, ще започне сама.

Така с растящите мощности за биогорива и новите дейности в групата растежът през следващото десетилетие, изглежда, ще продължава. Поне до нашествието на електромобилите.

Още от Капитал

Данни отложено гледане

Данни отложено гледане