Риба на гребена на вълната

Риба на един щанд разстояние

Риба на един щанд разстояние

Представители на три търговски вериги дават отговори на няколко въпроса, свързани с доставките и търсенето на риба

Мара Георгиева
8595 прочитания

© Цветелина Белутова


В България се яде повече месо, отколкото риба. Разнообразието в предлагането, растящите доходи и стремежът към по-здравословен начин на живот обаче променят нагласите на потребителите. Представители на три търговски вериги дават отговори на няколко въпроса, свързани с доставките и търсенето на риба.

Константин Иванов - търговец "Риба" в "МЕТРО кеш енд кери България":

Работим с доставчици, които гарантират устойчив улов



Колко вида риба се продават във веригата?

Предлагаме повече от 100 биологични видове, като в различните моменти броят им варира според улова.

Откъде се доставят?

Доставяме директно от борси, централизирано за групата, от вносители - закупуваме стока от всички възможни канали. Например във Франция - директно от кораба или на търг на пристанището, в Дания - чрез борсови посредници, в Турция и Испания - от производителите, в България - от местни производители, търговци, вносители и преработватели и т.н. Нашата политика е насочена към работа с доставчици, които гарантират устойчив улов. Това, както и качеството на продукцията, се доказва с различни сертификати.

От кои държави е вносът?

Внасяме охладена риба от почти цялото земно кълбо, като някои от по-екзотичните дестинации са Исландия, Шотландия, Канада, Малдиви, Индия, Шри Ланка, Филипини, Индонезия, Япония, Коста Рика, Мароко, Танзания, Уганда.

Как е организиран процесът на доставки?

Времето от поръчка до доставка варира за различните продукти между 2 и 7 дни. Процесът на доставка от кораба до щанда, във Велико Търново например, е изключително сложен и максимално оптимизиран. Някои продукти се претоварват на поне 2-3 места в Европа, преди да се качат на нашите камиони, за да достигнат нашия централен склад.

Колко често доставяте до магазините?

Магазините ни получават прясна стока два пъти в седмицата, 52 седмици в годината.

Сезонно ли е търсенето на риба?

В последните години търсенето на риба е целогодишно, като, разбира се, има сезонни пикове.

Кои са предпочитаните риби, какво е съотношението прясна - замразена?

Най-предпочитани остават сьомга, пъстърва, шаран, ципура и лаврак. В последно време обаче интересът към скариди, октопод, стриди, миди и раци расте. Съотношението варира при различните клиентски групи, но ние традиционно продаваме повече охладена риба.

Как си обяснявате възходящия тренд в потреблението на риба в последните години?

Възходящият тренд в потреблението на риба в последните години е резултат от повишаването на доходите и от това, че все повече хора започнаха да се интересуват от здравето си. Много често доброто здраве се свързва с разнообразната диета. Рибата може би е един от най-известните заместители на червеното месо и други източници на протеин. Това до голяма степен обуславя повишеното търсене.
Веселина Гюлева, ръководител "Риба и замразени храни" в "Kaufland България":

Вкусът на клиента еволюира към по-екзотични риби



Колко вида риба се продават във веригата?

"Kaufland България" развива активно продажбата на прясна риба на лед от 2014 година. Към днешна дата клиентите ни регулярно могат да намерят разнообразие от различни видове риба. За да осигурим максимално удобство за потребителите, предлагаме и услугата да доставим риба по специална тяхна поръчка, дори този вид риба да не е част от постоянния асортимент на веригата.

Предлаганите от нас цели риби са предварително изчистени. Kaufland следва стриктна политика за продажба само на риби и морски дарове с устойчив произход. Компанията не осъществява продажба на застрашени видове, а аквакултури и див улов предлага само ако те са с разрешени риболовни методи.

Откъде се доставят?

Работим с български дистрибутори, които купуват стоката от рибни борси в Гърция, Испания, Дания и Норвегия.

Как е организиран процесът на доставки?

Високото качество на предлаганите продукти в Kaufland е първостепенен приоритет за нас. Затова във веригата на доставки се прилагат многостепенен контрол на температура и непрекъснати проверки на качеството на доставената стока.

Колко често доставяте до магазините?

В София хипермаркетите ни получават нова стока 6 дни в седмицата, а в страната - 3 пъти в седмицата.

Сезонно ли е търсенето на риба?

Търсенето на риба е по-скоро целогодишно.

Кои са предпочитаните риби, какво е съотношението прясна - замразена?

Сред предпочитаните видове са пъстърва, ципура, лаврак и скумрия. Съотношението е 70/30 в полза на прясната риба.

Как си обяснявате възходящия тренд в потреблението на риба в последните години?

През последното десетилетие кулинарната култура на клиента се разви изключително бързо. Освен здравословно меню хората започнаха да търсят и нови вкусове, които да им припомнят хубавите моменти от летните почивки. Вкусът на Средиземноморието стана все по-близък до българина и това разви тази ниша в пазара. Докато в близкото минало клиентът търсеше основно локални риби като толстолоб, шаран и цаца, сега вкусът му еволюира и на пазара се наложиха нови видове, които не сме си представяли, че ще консумираме редовно преди 20 години - сьомга, октоподи, калмари и скариди.
Светослав Гаврилов, изпълнителен директор на "Фантастико":

Продажбите на охладена риба отбелязват почти 20% ръст



Колко вида риба се продават във веригата?

Асортиментът на риба във "Фантастико" варира (особено на прясната охладена риба) в зависимост от улова и сезона. Към момента във веригата се предлагат над 100 артикула (охладени и замразени) риба и морски продукти, от които 60 са охладени. В тези бройки влизат риби (сладководни и морски), миди, скариди, калмари и октоподи. Допълнително клиентът може да намери в обектите ни голямо разнообразие от хайвери, пушени и мариновани риби и рибни продукти.

Предлаганият асортимент в даден обект зависи от размера на търговската площ и търсенето на риба в съответния район. При нас замразена риба се предлага във всички обекти, а в 25 обекта има щандове за прясна охладена риба. В по-малките обекти се предлага ограничен асортимент от топ артикули охладена риба в потребителски опаковки.

Откъде се доставят?

Доставките на замразена и охладена риба за нашите обекти се осъществяват от български производители и от големите вносители в страната.

От кои държави е вносът?

Основните количества риба се доставят от Гърция и Турция (лаврак и ципура) и Норвегия (сьомга). Други страни, от които се внася риба, са Еквадор, Колумбия, Уганда, Виетнам, Китай, Испания, Русия и др.

Как е организиран процесът на доставки?

Доставките на замразена риба се осъществят от нашите партньори директно до всеки обект. При охладената риба доставките са комбинирани (до централна база и директно до обектите), като основните количества се доставят до централна база, където се извършва проверка на качеството и документите на стоката, след това се разпределя и с наш специализиран транспорт се доставя до обектите.

Колко често доставяте до магазините?

Доставките до централната база са в дните от понеделник до петък, а до обектите - ежедневно без неделя.

Сезонно ли е търсенето на риба?

По-силни са продажбите на риба в периода от октомври до март, като най-големи продажби се реализират през декември, основно заради пика около Никулден. През април има известен спад в продажбите, свързан с пренасочването на клиентите към традиционното за този период (Цветница, Великден) агнешко месо.

Кои са предпочитаните риби, какво е съотношението прясна - замразена?

Основният интерес при охладените риби е към сьомга (филе и котлет), ципура, лаврак и пъстърва. Тези артикули представляват над 70% от продажбите на охладена риба. От морските деликатеси най-голям интерес има към скаридите. При замразената риба топ артикулите са скумрия, белите риби (хек, хоки) и копърката. В обектите, в които има щандове за охладена риба, делът на прясната риба е 90% от общите продажби на риба.

Как си обяснявате възходящия тренд в потреблението на риба в последните години?

Действително последните години наблюдаваме постоянен ръст в продажбите на охладена риба. За 2020 г. ръстът е 15% , а към този момент ръстът е почти 20% спрямо същите месеци на 2020 г. Преди 11 години направихме първия щанд за охладена риба и рибни деликатеси в нашите обекти. Постепенно такива зони се обособиха в голяма част от съществуващите и се залагат в проектите на всички нови супермаркети. Днес имаме витрини за охладена риба в 25 обекта, като последният е в отворилия наскоро комплекс на "Фантастико" в Перник.

Основните причини за ръста в потреблението на охладена на риба според нас са:

  • Ниската средна консумация на риба на глава от населението в България, от която тръгваме. Днес въпреки ръста през последните години тази консумация продължава да е в пъти под средната за Европа.
  • Повишаване на стандарта на живот, което позволява на потребителите да се насочат към по-скъпа и по-качествена храна, каквато е рибата.
  • Повишаване на културата на хранене и насочване към по-здравословни храни. С възможността да пътуват свободно българите имаха възможност да опитат различни видове риба, характерни за кухнята на предпочитаните от тях дестинации. Улесненият достъп до информация с новите технологии, в това число и за здравословно хранене, многобройните кулинарни предавания също спомогнаха за увеличаване на консумацията на риба.
  • Лесното и бързо приготвяне, което е много важно в забързаното ежедневие на хората.


Убедени сме, че потреблението на пресни рибни продукти ще продължава да расте и продължаваме с инвестициите в този сектор. Миналата година беше направена нова модерна централна база, която гарантира перфектни условия за прием, съхранение и разпределение на стоката. За тази и следващата година са предвидени инвестиции за увеличаване на специализирания транспорт, използван единствено за превоз на риба, с който да посрещнем увеличаващите се обеми и потребностите на новите обекти.

Въпросите зададе Мара Георгиева

В България се яде повече месо, отколкото риба. Разнообразието в предлагането, растящите доходи и стремежът към по-здравословен начин на живот обаче променят нагласите на потребителите. Представители на три търговски вериги дават отговори на няколко въпроса, свързани с доставките и търсенето на риба.

Константин Иванов - търговец "Риба" в "МЕТРО кеш енд кери България":

Работим с доставчици, които гарантират устойчив улов



Колко вида риба се продават във веригата?

Предлагаме повече от 100 биологични видове, като в различните моменти броят им варира според улова.

Откъде се доставят?

Доставяме директно от борси, централизирано за групата, от вносители - закупуваме стока от всички възможни канали. Например във Франция - директно от кораба или на търг на пристанището, в Дания - чрез борсови посредници, в Турция и Испания - от производителите, в България - от местни производители, търговци, вносители и преработватели и т.н. Нашата политика е насочена към работа с доставчици, които гарантират устойчив улов. Това, както и качеството на продукцията, се доказва с различни сертификати.

От кои държави е вносът?

Внасяме охладена риба от почти цялото земно кълбо, като някои от по-екзотичните дестинации са Исландия, Шотландия, Канада, Малдиви, Индия, Шри Ланка, Филипини, Индонезия, Япония, Коста Рика, Мароко, Танзания, Уганда.

Как е организиран процесът на доставки?

Времето от поръчка до доставка варира за различните продукти между 2 и 7 дни. Процесът на доставка от кораба до щанда, във Велико Търново например, е изключително сложен и максимално оптимизиран. Някои продукти се претоварват на поне 2-3 места в Европа, преди да се качат на нашите камиони, за да достигнат нашия централен склад.

Колко често доставяте до магазините?

Магазините ни получават прясна стока два пъти в седмицата, 52 седмици в годината.

Сезонно ли е търсенето на риба?

В последните години търсенето на риба е целогодишно, като, разбира се, има сезонни пикове.

Кои са предпочитаните риби, какво е съотношението прясна - замразена?

Най-предпочитани остават сьомга, пъстърва, шаран, ципура и лаврак. В последно време обаче интересът към скариди, октопод, стриди, миди и раци расте. Съотношението варира при различните клиентски групи, но ние традиционно продаваме повече охладена риба.

Как си обяснявате възходящия тренд в потреблението на риба в последните години?

Възходящият тренд в потреблението на риба в последните години е резултат от повишаването на доходите и от това, че все повече хора започнаха да се интересуват от здравето си. Много често доброто здраве се свързва с разнообразната диета. Рибата може би е един от най-известните заместители на червеното месо и други източници на протеин. Това до голяма степен обуславя повишеното търсене.
Веселина Гюлева, ръководител "Риба и замразени храни" в "Kaufland България":

Вкусът на клиента еволюира към по-екзотични риби



Колко вида риба се продават във веригата?

"Kaufland България" развива активно продажбата на прясна риба на лед от 2014 година. Към днешна дата клиентите ни регулярно могат да намерят разнообразие от различни видове риба. За да осигурим максимално удобство за потребителите, предлагаме и услугата да доставим риба по специална тяхна поръчка, дори този вид риба да не е част от постоянния асортимент на веригата.

Предлаганите от нас цели риби са предварително изчистени. Kaufland следва стриктна политика за продажба само на риби и морски дарове с устойчив произход. Компанията не осъществява продажба на застрашени видове, а аквакултури и див улов предлага само ако те са с разрешени риболовни методи.

Откъде се доставят?

Работим с български дистрибутори, които купуват стоката от рибни борси в Гърция, Испания, Дания и Норвегия.

Как е организиран процесът на доставки?

Високото качество на предлаганите продукти в Kaufland е първостепенен приоритет за нас. Затова във веригата на доставки се прилагат многостепенен контрол на температура и непрекъснати проверки на качеството на доставената стока.

Колко често доставяте до магазините?

В София хипермаркетите ни получават нова стока 6 дни в седмицата, а в страната - 3 пъти в седмицата.

Сезонно ли е търсенето на риба?

Търсенето на риба е по-скоро целогодишно.

Кои са предпочитаните риби, какво е съотношението прясна - замразена?

Сред предпочитаните видове са пъстърва, ципура, лаврак и скумрия. Съотношението е 70/30 в полза на прясната риба.

Как си обяснявате възходящия тренд в потреблението на риба в последните години?

През последното десетилетие кулинарната култура на клиента се разви изключително бързо. Освен здравословно меню хората започнаха да търсят и нови вкусове, които да им припомнят хубавите моменти от летните почивки. Вкусът на Средиземноморието стана все по-близък до българина и това разви тази ниша в пазара. Докато в близкото минало клиентът търсеше основно локални риби като толстолоб, шаран и цаца, сега вкусът му еволюира и на пазара се наложиха нови видове, които не сме си представяли, че ще консумираме редовно преди 20 години - сьомга, октоподи, калмари и скариди.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


2 коментара
  • 1
    peb11648502 avatar :-|
    peb11648502

    Питайте ги защо не внасят охладена херинга (а то май и замразена липсва) - отличник по съотношение цена, вкус, полза, вместо тъпканата с всевъзможни химии сьомга, лаврак, ципура или така омразната на повечето българи скумрия с твърде плътното ѝ месо.

  • 2
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    До коментар [#] от "":

    Нищо омразно й няма на скумрията.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход