Най-големите компании за машини и оборудване: Частици вирус

Германският производител на хладилници Liebherr е лидер в сектора през пловдивския си завод, който за първи път има приходи над половин милиард лева

Най-големите компании за машини и оборудване: Частици вирус

След постоянния растеж през последните години пандемията през 2020 г. донесе спад на приходите в сектора

Константин Николов
3378 прочитания

Германският производител на хладилници Liebherr е лидер в сектора през пловдивския си завод, който за първи път има приходи над половин милиард лева

© Shutterstock


Статията е част от класацията на "Капитал" "К100: Най-големите компании в България". Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.
Темата накратко
  • След постоянния растеж през последните години пандемията през 2020 г. донесе спад на приходите в сектора за машини и оборудване.
  • Най-засегнати бяха производителите на автомобилни компоненти, които са и най-много в класацията.
  • Има и компании шампиони като производителите на велосипеди.

Един от най-динамичните сектори на икономиката - машини и оборудване се развиваше бурно през последното десетилетие, като в него навлизаха нови инвеститори и се разширяваха действащи производства. Но 2020 се оказа годината, в която на безпрецедентния растеж беше сложен край, и то не толкова заради пазарни и икономически причини, а заради пандемията. Все пак причина за оптимизъм има, защото компаниите в него постепенно възстановиха производствата си и очакват по-добра 2021 г. В която пък ги удари друга криза - недостигът на чипове за автоиндустрията.

През 2020 г. приходите на водещите 40 компании в индустрията са намалели с малко над 5% до 8.11 млрд. лв. след рекордната предишна година. Най-видимият спад е при производителите на автомобилни компоненти, които са близо половината от топ 40. С малки изключения всички от тях отчитат по-нисък оборот. Избухналата през пролетта на миналата година пандемия спря много заводи за коли в цяла Европа и се отрази на веригата на доставки. В България много от производствата също временно затвориха, но бързо се върнаха към макар и по-малки поръчки от европейските си партньори. Над 250 са компаниите в страната, които работят за автомобилната индустрия, с приходи над 6.5 млрд. евро и 65 000 заети според данни на браншовата организация "Аутомотив клъстер България".

Шампионското трио

Настъпилото забавяне в автосектора доведе и до нов лидер в секторната класация за машини и оборудване. След като преди четири години беше номер 1, сега на първата позиция се завръща германският производител на хладилници "Либхер-Хаусгерете Марица". Компанията не спря производство през миналата година и успя успешно да реорганизира процесите си, като за първи път надхвърли приходи от половин милиард лева - 503 млн. лв., с над 10% повече от предишната година. Скокът на оборота се дължи на повечето поръчки през миналата година, довели и до наемането на още 200 нови служители в производството. Някои екипи пък преминаха към дистанционна работа. Компанията е увеличила и печалбата си. След решението за навлизане в България преди 22 години Liebherr изгради и втори завод в пловдивския си комплекс - за производство на климатични системи за влакове. През миналата година това звено има 53 млн. лв. приходи, което е годишен ръст от 17%, но още е на загуба. Затова пък в началото на юли германската група регистрира трето дружество в България - "Либхер - конкрийт технолоджи Марица", с предмет на дейност производство на машини за бетон и насипни товари. Нагласите са, че това е знак за нов, трети, завод до Пловдив.

Втори е лидерът от последните две години - "Сенсата технолоджис България", която е собственост на американската Sensata Technologies и има заводи в Ботевград и Пловдив, както и бизнес център в София. Групата е отчела спад в основните си показатели - оборота (с 8% до 481 млн. лв.), печалбата и служителите. През 2019 г. компанията увеличи капацитета си в България, където произвежда сензори основно за автомобилната индустрия. Именно свиването на производството на коли през миналата година се отрази и на резултатите й. Положителен факт е и че след намаляването на служителите през 2020 г. през 2021 г. персоналът отново започна да расте и има доста отворени позиции за заводите в Ботевград и Пловдив. В същото време компанията е зависима и от доставките на компоненти за чипове в глобален план, където поне на този етап има голям недостиг.

На трета позиция е друг доставчик на автомобилни компоненти - "Теклас - България", която е дъщерна компания на турската Teklas и произвежда компоненти от каучук, пластмаса и метал за автомобилната индустрия. През последните години групата беше един от най-активните инвеститори в сектора за авточасти и постоянно увеличаваше производството си. Основната дейност е в Кърджали, а компанията има заводи и в Крумовград, Момчилград, като през миналата година завърши фабриката си и във Враца. Макар съществено да намали продукцията си в първите месеци на затварянето, впоследствие "Теклас - България" възстанови капацитета си и завърши 2020 с растеж от 2% на оборота си до 464 млн. лв. Това прави компанията една от малкото играчи в автомобилните компоненти с повишение на бизнеса през м.г. Печалбата й пък е най-високата в класацията - 72 млн. лв. (макар и да не е лидер по рентабилност).

И аз карам... колело

Оптимизъм има в друг сегмент, който за поредна година продължава да расте - производството на велосипеди. Не така изглеждаше картината в началото на годината, когато заради забавените доставки от Китай и Тайван българските компании бяха принудени да забавят доставките си за големите пазари в Европа. В същото време търсенето значително се увеличи заради интереса към алтернативен транспорт в пандемията. Впоследствие производителите успяха да възстановят капацитета си и така България остана сред най-големите доставчици на велосипеди в Европа.

В тазгодишната секторна класация на "Капитал" отново присъстват трите големи местни играча - "Крос", "Макском" и "Лидер-96", които постигат общи приходи 740 млн. лв. Първата се нарежда веднага след топ 3 и отчита рекорден оборот - 405 млн. лв. Над 90% от направените в България велосипеди са за износ, като най-големите пазари са Германия, Нидерландия, Великобритания, скандинавските държави и др. Все по-значителен дял от производството и износа заемат електрическите байкове, като българските дружества работят за известни брандове като подизпълнители. Хубавото е, че търсенето и в България се увеличава, макар продажбите да са значително по-малко от тези за износ - около 100 000 колела.

Най-голям е растежът при "Макском" - 39% до 222 млн. лв. Компанията изнася за много държави, а доставя и за брандове като Decathlon. "Лидер-96" пък е най-рентабилната компания в този сегмент. В началото на годината дружеството обяви, че от 2022 г. ще произвежда само електрически велосипеди. Любопитното е, че и трите компании са основани от български предприемачи, като единствено мажоритарният дял в "Лидер-96" преди години беше придобит от фонд. Чужди компании не са избрали България като точка за сглобяване.

Хазартен спад

в класацията отчита "Евро геймс технолоджи", която е водещият производител на хазартно оборудване в страната и е свързвана с врачанския бос Валтер Папазки, който в миналото е бил част от групировката СИК. След рекордния оборот от 458 млн. лв. и печалба 189 млн. лв. през 2019 г. през миналата година спадът е почти наполовина до приходи 252 млн. лв. Финансовият резултат също е значително надолу до 42 млн. лв. Компанията изнася за държави в Европа, Азия, Южна и Централна Америка и Африка и има дъщерни дружества в Румъния, Унгария, Испания и др.

Затова пък друга свързана компания, само че с инициалите "ЕГТ интерактив", която попада в сектор технологии, расте значително. Приходите й скачат с почти 60% до 170 млн. лв.

Най-рентабилна

Пловдивската "БТЛ индъстрийз" произвежда електронна медицинска апаратура и въпреки лекия спад в приходите си от 3.5% до 236 млн. лв. през 2020 г. е най-рентабилната компания в класацията с печалба 49.5 млн. лв. Както много други играчи в сектора за машини и оборудване, дружеството забави производството си в първите месеци на пандемията и се наложи да съкрати хора. С добавянето на нови продукти заради пандемията - маски и респиратори, "БТЛ индъстрийз" успя да възстанови и капацитета, и екипа си. Компанията е единственото производствено предприятие на чешката BTL и прави оборудване за физиотерапия, кардиология и естетична медицина. През тази година "БТЛ индъстрийз" започна строителството на новата си фабрика в Пловдив, където ще премести сегашното си производство. Инвестицията е около 20 млн. лв. и се финансирана изцяло със собствени средства. В новата фабрика ще работят около 500 души.

Най-много служители

Производителят на кабели за автомобилната индустрия "Язаки" беше първият в сектора, който временно затвори производство през пролетта на 2020 г. Впоследствие компанията възстанови работата си, но не и оборота от 2019 г. Спадът на приходите е 7% до 394 млн. лв. Служителите в заводите в Димитровград, Сливен и Ямбол намаляха, но компанията остава най-големият работодател в сектор машини и оборудване - с 3700 работници в края на миналата година.

Новите играчи

През миналата година значително повишение на приходите има и шуменският завод на турската Sarkuysan, който произвежда кабели за автосектора и проводници за авиационната и отбранителната индустрия. След инвестиция 17 млн. лв. в проекта българското дружество "Сарк България" заработи и през последната година е достигнало приходи 94 млн. лв., с почти 200% повече от предишната година.

Друг нов играч в класацията също е от автомобилния сектор - чешката "Хроновски БГ", и всъщност от години е в България. Тя имаше производство в Първомай и Смолян, преди да съсредоточи дейността си в Смолян. Сега за компанията работят над 800 души спрямо 200 предишната година, произвеждащи пластмасови елементи и кабелни системи. Приходите на предприятието са достигнали 90 млн. лв.

Надежди за по-добра година

Очакванията са през тази година производството на машини и оборудване да е по-малко засегнато от коронавируса. Пред представителите на автоиндустрията обаче сега седи друго предизвикателство - световният недостиг на чипове, който се отразява по цялата верига на доставки. Макар в България да няма много директно засегнати компании от него, някои играчи преработват процесите си, за да се справят с трудностите. Други директно инвестират в нови мощности. Белгийската Melexis например разшири производственото си предприятие в Горубляне, където проектира и тества чипове за автомобилни производители. Новата сграда трябва да заработи през септември и ще позволи наемането на още 160 души към екипа от 500 в момента. Което означава, че българското дружество "Мелексис България" ще продължи да расте от миналогодишните си приходи - 77.5 млн. лв. Надеждите в сектора са да има повече такива производители.

Статията е част от класацията на "Капитал" "К100: Най-големите компании в България". Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.
Темата накратко
  • След постоянния растеж през последните години пандемията през 2020 г. донесе спад на приходите в сектора за машини и оборудване.
  • Най-засегнати бяха производителите на автомобилни компоненти, които са и най-много в класацията.
  • Има и компании шампиони като производителите на велосипеди.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход