Отчетите на държавните тъмни каси "Монтажи" и "Автомагистрали" остават тайна

Управляваната от Петя Александрова Агенция за публичните предприятия и контрол не казва в какъв срок трябва да прегледа и публикува отчетите

Отчетите на държавните тъмни каси "Монтажи" и "Автомагистрали" остават тайна

Месец и половина след крайния срок в регистъра на АППК още няма данни за полугодието на двете строителни компании

7118 прочитания

Управляваната от Петя Александрова Агенция за публичните предприятия и контрол не казва в какъв срок трябва да прегледа и публикува отчетите

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Месец и половина след като всички държавни компании трябваше да подадат отчетите си за първата половина на 2021 г. в Агенцията за публичните предприятия и контрол (АППК), част от тях все още не са видими в електронния регистър. Макар че повечето фирми публикуваха документите си, впечатление правят изключения като "Монтажи" и "Автомагистрали", които през последните месеци нашумяха с получените и превъзложени без търг и конкурс поръчки за милиарди левове. А забавянето, по всичко изглежда, се дължи на самата агенция, която все още се управлява от кадрите на ГЕРБ.

Как работи

Според правилника за прилагане на Закона за публичните предприятия държавните и общинските компании са длъжни да подават отчетите и докладите си за дейността в срок от 30 дни след изтичането на всяко тримесечие (с изключение на годишните отчети, които се подават до 25 април на следващата година). Информацията се качва от самите компании в електронния регистър на АППК, като след това преминава проверка и одобрение, преди да стане публично достъпна. От агенцията не отговориха на въпрос на "Капитал" каква проверка точно се прави и какви срокове са предвидени за това. Преди тази функция да се поеме от АППК, отчетите се публикуваха на сайта на Министерството на финансите ръчно, като процедурата отнемаше около седмица. Самият електронен регистър на АППК беше пуснат по-рано тази година - точно в момента, когато трябваше да се подават годишните отчети, като забавянето тогава беше обяснено с новата система. Три месеца по-късно обаче публикуването на информацията, поне за някои компании, явно остава проблем.

Изгубени по пътя

Отчетите за първото полугодие трябваше да бъдат подадени до края на юли и голяма част от публичните предприятия го направиха. От "Монтажи" казаха за "Капитал", че също са представили отчета си - още на 23 юли, и дори приложиха извадка от сайта на агенцията, която показва, че той е качен в системата. "Не можем да отговорим защо същият не е публикуван от АППК", казаха от дружеството.

От агенцията също признаха, че финансовият отчет на "Монтажи" е подаден към регистъра, но поради неточно представяне на документите е бил върнат от експертите за отстраняване на несъответствията. "Отчетът е подаден отново и след необходимата проверка и в случай че всички необходими документи са представени, ще бъде публикуван на електронния регистър през другата седмицата", добавиха от АППК.

Засега не е ясно каква е причината за забавянето на отчета на "Автомагистрали". От компанията не отговориха дали документите са подадени от тяхна страна.

Какво се крие в отчетите

Двете дружества попаднаха във фокуса на общественото внимание, след като предишният служебен кабинет разкри с документи порочните схеми, в които те са участвали за разпределяне на публични средства към избрани фирми. От изнесените данни се разбра, че Агенция "Пътна инфраструктура" е възложила чрез инхаус процедура договори за 4.5 млрд. лв. на "Автомагистрали", която от своя страна ги е разпределила към частни компании без обществени поръчки. Най-голямата единична такава поръчка е за 79 млн. лв. и е дадена на свързаната с "Джи Пи груп" "Автомагистрали Хемус".

По подобен начин холдинговата Държавна консолидационна компания е дала договори за 754 млн. лв. на "Монтажи", която ги е превъзложила на частни фирми. Сред тях се открояват три любимеца - "Ковел-Про", "Планекс-ГЕС" и "Абак-ДС".

Този модел на работа е частично видим в отчетите на държавните дружества, което вероятно е и причината публикуването им да се бави. Отчетите на "Монтажи" за 2020 г. и за първото тримесечие на 2021 г. например показаха, че компанията рязко е повишила приходите си и също толкова рязко е увеличила разходите си за външни услуги (строително-монтажни работи), т.е. договорите и парите са отишли към други фирми. А това е забранено при директното възлагане на държавни компании.

Месец и половина след като всички държавни компании трябваше да подадат отчетите си за първата половина на 2021 г. в Агенцията за публичните предприятия и контрол (АППК), част от тях все още не са видими в електронния регистър. Макар че повечето фирми публикуваха документите си, впечатление правят изключения като "Монтажи" и "Автомагистрали", които през последните месеци нашумяха с получените и превъзложени без търг и конкурс поръчки за милиарди левове. А забавянето, по всичко изглежда, се дължи на самата агенция, която все още се управлява от кадрите на ГЕРБ.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход