Производителят на електромобили Rivian очаква 80 млрд. долара пазарна оценка след IPO

Reuters

Производителят на електромобили Rivian очаква 80 млрд. долара пазарна оценка след IPO

Стартъпът разкри подробности за участието на Amazon и Ford в собствеността си

2526 прочитания

Reuters

© Reuters


В началото на месеца производителят на електрически превозни средства Rivian подаде пред американските регулатори заявление за IPO, което се очаква да се случи към края на ноември. Ако процедурата бъде успешна, стартъпът може да бъде оценен на 80 млрд. долара и това ще бъде едно от най-мащабните излизания на борсата в САЩ за последното десетилетие.

Създадена като Mainstream Motors през 2009 г. от Ар Джей Скариндж, който и понастоящем е неин изпълнителен директор, компанията се преименува на Rivian през 2011 г. Голяма част от детайлите за дейността ѝ досега бяха обвити в мистерия. Подадените документи обаче разкриват интригуващи факти за поръчките, финансирането и плановете на Rivian. На светло излизат подробности за отношенията на стартъпа с основните му инвеститори - Amazon и Ford.

Rivian предлага три модела превозни средства - пикап R1T, R1S SUV и ван за доставки Amazon. Към миналия месец компанията е имала предварителни поръчки за 48 390 броя R1T и SUV R1S в САЩ и Канада, става ясно от документите за IPO, цитирани от The Verge. За сравнение, за подобен електромобил на Ford, модел F-150 Lightning, заявките са 150 хил. към септември, а Cybertruck на Tesla има над 1 млн. оферти. Фабриката на Rivian в Илинойс може да произвежда до 150 хил. превозни средства годишно, като е планирано увеличение на капацитета до 200 хил. до края на 2023 г.

Най-големите инвеститори - Amazon и Ford

Не е тайна, че Amazon е направила сериозни инвестиции в Rivian и планира да закупи от стартъпа до 100 хил. вана за доставки, направени по поръчка. По-рано тази година Rivian разкри, че Amazon и Ford притежават поне 10% от акциите на стартъпа. Към днешна дата делът се оказва значително по-висок. Макар точните данни да остават неизвестни, докато Rivian не изнесе допълнителна информация, Amazon вероятно притежава между една пета и една четвърт от компанията. Amazon е закупила около 26% от 576-те млн. акции, предлагани от Rivian по време на кръговете за финансиране от сериите А до F между февруари 2019 г. и януари 2021 г. Делът на Amazon ще се увеличи още, когато акциите на стартъпа започнат да се търгуват на Nasdaq: Rivian е взел назаем общо 2.5 млрд. долара от Amazon, Ford, T. Rowe Price и Mannheim Investments, като тези дългове ще се трансформират в акции при IPO.

Засега Amazon остава най-големият външен акционер с 26%, на второ място е T. Rowe Price с 22%, а Ford влиза със 17%. Общо Amazon е инвестирал около 1.83 млрд. долара в Rivian досега. Тези инвестиции са осигурили стратегическото партньорство със стартъпа и разработването на специалния ван за доставки на Amazon, върху който онлайн търговецът държи изключителни права през първите четири години и право на първи отказ за две години след това. Amazon си запазва правото да разработва сама или чрез други компании подобни електрически превозни средства. Влиянието на Amazon върху Rivian е значително. Стартъпът признава, че съществена част от краткосрочните приходи, които генерира, ще дойдат от конгломерата.

Сътрудничеството на Rivian с Ford датира от обявена инвестиция през 2019 г., макар първоначалният проект за електрически Lincoln да беше изоставен. Все пак едно от дъщерните дружества на Ford - Troy Design and Manufacturing Co., разработва и изгражда всички прототипи на необработена каросерия за пикапа R1T, SUV R1S и дори за електрическите микробуси на Amazon (необработена каросерия по същество представлява скелетната рамка върху шасито). Стартъпът предвижда сам да започне да изгражда своите каросерии, но ще продължи да разчита на Ford за някои компоненти.

Планове за милиарди

Rivian е събрал повече от 10 млрд. долара към днешна дата и намекна, че се нуждае от много повече. Около 2 млрд. долара са отишли за подготовка на завода в Илинойс, а около 30 млн. долара са похарчена за маркетинг. Rivian съобщава, че е загубила 426 млн. долара през 2019 г., 1 млрд. долара през 2020 г. и 994 млн. долара през първата половина на 2021 г. Този темп на харчене вероятно ще продължи, тъй като Rivian си търси място за втора фабрика и планира нови модели превозни средства. Компанията очаква, че за бъдещите ѝ амбиции ще са ѝ необходими 8 млрд. долара до края на 2023 г. За следващите 12 месеца се надява да са ѝ достатъчни 3.67-те млрд. долара, които притежава, средствата от публичното предлагане и 750 млн. долара от предварително одобрени заеми.

Съществува риск Rivian да отложи пускането на R1T и R1S поради глобалния недостиг на чипове.

Приходи през целия жизнен цикъл на автомобила

Колкото и много превозни средства да продава Rivian, компанията се надява и на допълнителни приходи, свързани с поддръжката на превозните средства през целия им жизнен цикъл. Само от софтуерни услуги всяко превозно средство може да донесе допълнителни 15 500 долара, включително за автономно шофиране и месечен абонаментен план за "свързаност, диагностика и други услуги". Rivian иска да поеме и застрахователната част, както и работата по поддръжката, което може да донесе още съответно 8700 и 3500 долара от всеки автомобил. С това и други такси, всяко превозно средство може да донесе на компанията близо 70 хил. долара през целия си жизнен цикъл.

В началото на месеца производителят на електрически превозни средства Rivian подаде пред американските регулатори заявление за IPO, което се очаква да се случи към края на ноември. Ако процедурата бъде успешна, стартъпът може да бъде оценен на 80 млрд. долара и това ще бъде едно от най-мащабните излизания на борсата в САЩ за последното десетилетие.

Създадена като Mainstream Motors през 2009 г. от Ар Джей Скариндж, който и понастоящем е неин изпълнителен директор, компанията се преименува на Rivian през 2011 г. Голяма част от детайлите за дейността ѝ досега бяха обвити в мистерия. Подадените документи обаче разкриват интригуващи факти за поръчките, финансирането и плановете на Rivian. На светло излизат подробности за отношенията на стартъпа с основните му инвеститори - Amazon и Ford.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал