Русенският шивашки бум

Облекла на световни модни брандове, както и на добре познати на вътрешния пазар марки започват своя живот тук

Шивашкият бранш е сред отраслите, които определят облика на Русе и региона. Облекла на световни модни брандове, както и на добре познати на вътрешния пазар марки започват своя живот тук. Традиции, добре подготвени кадри, модерно оборудване, гъвкавост са сред факторите, които предопределят избора на чуждестранните възложители на поръчки за русенски фирми.

Пандемичната 2020 поставя на изпитание дружествата в сектора. Локдаун, затворени хора и магазини, запаси от дрехи, огромни количества на склад, отложени продажби на колекции, забавени плащания и дори фалити по веригата са само част от проблемите, с които се сблъскват шивашките компании не само в Русе. Бизнесът обаче бързо се пренастрои от облекла към маски за многократна употреба.

Класацията на топ 10 на най-големите русенски фирми в сектора показва, че шест от дружествата отчитат спад на приходите през 2020 г. Само една шивашка компания е работила на загуба, а четири отчитат по-малка печалба спрямо 2019. Четири предприятия са увеличили броя на заетите през 2020 г.

В челната тройка - чуждестранни инвеститори

С приходи над 76 млн. лева за 2020 класацията оглавява "Делта текстил България". Компанията е създадена през 2001 г. и е специализирана в производството и търговията с чорапи и бельо. Тя е част от израелската текстилна корпорация Delta Galil Industries, която е с годишен оборот близо 2 млрд. долара и има дизайнерски студия, центрове за развитие и производствени бази, разположени в повече от 10 държави.

Българското дружество работи изцяло за износ, приблизително 85% от българската продукция се продава в Европа, а останалата - в САЩ и арабските държави. Ексклузивен клиент на "Делта текстил България" е спортният бранд Nike. Русенската фирма произвежда чорапи и за други световни марки като Wilson, Converse, Marks&Spencer, Hema, Columbia, Pierre Cardin, Demix, Fila, Primark, Sweaty Betty.

"Делта текстил България" изработва фyтбoлнитe чopaпи Nike зa пpeдcтoящoтo свeтoвнo пъpвeнcтвo пo фyтбoл пpeз 2022 г. в Kaтap. Oтдeлът зa paзвитиe paбoти в тяcнo cътpyдничecтвo c цeнтpaлaтa нa Nike - oт идeятa caмo нa ĸapтинĸa дo гoтoвия дизaйн нa вceĸи фyтбoлeн чopaп.

По време на пандемията през миналата година фирмата затвори за няколко седмици, а след това работи с намален капацитет. За 2020 спадът в приходите й е 30.8%, но въпреки трудностите най-новите инвестиции са за около милион и половина долара с цел увеличение на производството през тази година с 25% и обучение на нови служители.

Втората в класацията - "БТБ България", отчита над 46.9 млн. лв. приходи за миналата година. Компанията произвежда дамско облекло по поръчка на клиенти, но и има собствена марка - "Ваяна". Дружеството предоставя цялостна услуга - проучване на доставчици и предлагане на платове, спомагателни материали, аксесоари, създаване на производствени технологии, закупуване и доставка на платове и материали, производство, логистика, износ.

В доклада за дейността от компанията посочват, че през пандемичната 2020 г. бизнесът търпи чувствителен спад, дължащ се главно на ограничената бизнес и търговска дейност в цяла Eвропа заради затварянето на обекти и намаленото търсене. Като цяло спадът в оборота е в рамките на общото свиване за бранша в Европа - между 25% и 35%, отчитат от дружеството. Основните клиенти на "БТБ България" са от Германия и те формират над 90% от приходите на дружеството, а останалите са европейски.

От доклада става ясно също, че до 2020 клиентите на компанията са във високия и средния ценови клас дамска конфекция. Заради локдауна поръчките на класическо официално дамско облекло обаче се свиват, а това е област, в която БТБ е много успешно позиционирана. Затова дружеството е предприело стратегия на диверсификация както на продукцията, така и на клиентите и през втората половина на 2020 започва производство на мъжко облекло, както и на изделия от ниския ценови клас. Спадът в продажбите през 2020 частично е компенсиран от държавните субсидии за покриване на 60% от разходите за персонала, посочват от "БТБ България". Според доклада за дейността усилията на компанията през 2021 са насочени към привличане на нови клиенти, създаване на договорености с перспективни производствени центрове в Украйна и Сърбия, оптимизиране на работните процеси, производство на мъжко, спортно, трикотажно и медицинско облекло.

Топ 3 на фирмите в Русе в текстилния и шивашкия бранш завършва с "Пелентекс България" - част от Pelintex Group, Франция. Фирмата е специализирана в разработката на облекла от скицата до експорта на готовото изделие, предназначени основно за френския пазар. Дружеството поставя на фокус два сегмента: униформени изделия и конфекция за някои от луксозните френски марки. За 2020 приходите надхвърлят 11 млн. лв. (16.5% спад), а заетите нарастват.

С български собственици

Четвъртата в класацията - фирма "Йорг 2915", отчита едноцифрен спад на приходите през 2020, които достигат близо 6.9 млн. лева. Семейната компания за производство на чорапи е създадена през 1999 г. в Русе от Вихрен и Иглика Йоргови. Притежава собствени търговски марки: Derby, Jorg, Pristis, Hemus. Основните клиенти на дружеството са във Франция, Великобритания, Германия, Дания. Според доклада за дейността проблем за дружеството са липсата на квалифицирана работна ръка и незаконният внос на чорапи от Китай и Турция.

"Аристон-С" - производител на дамски костюми, блузи, рокли, панталони с марките Ariston S и Bobo Zander, заема пето място в класацията. Съдружници в компанията са Борис Николаев Синабов и Стефка Георгиева Синабова. Дружеството отчита близо 20% спад на приходите за 2020 г., но значителен ръст на печалбата. "Аристон-С" има фирмени магазини в големи търговски центрове в София, Пловдив, Варна, продава и онлайн. Освен собствени колекции шие дрехи и по поръчка на чуждестранни възложители, главно от Германия и Италия.

На шеста позиция е още една фирма с изцяло български собственик - МИК-БГ. Компанията е основана през 1993 г. от Миглена Христова, произвежда луксозно дамско облекло и конфекция и е с месечен капацитет над 15 000 бройки. Разполага с няколко производствени линии и предлага изработка на единични бройки, прототипи, колекции, лимитирани серии, както и на големи производствени обеми. Според доклада за дейността компанията търгува с ограничен брой клиенти, повечето от които са шивашки фирми. Сред тях е и "Пелентекс България". А сред основните доставчици на материали за фирма "Антоан Вилл" (която влиза в класация на 8-о място).

МИК-БГ работи основно на вътрешния пазар. В пандемичната 2020 отчита 19% ръст на приходите спрямо 2019, леко увеличение на печалбата, както и на броя на заетите. През миналата година дружеството е получило 10 хил. лв. безвъзмездна финансова помощ от държавата за преодоляване недостига на средства и липсата на ликвидност, настъпили в резултат на епидемията от ковид. По време на извънредното положение фабриката бързо се пренастроила за производство на маски и това гарантирало работа и липса на драматизъм. Във фирмата са изградени две фотоволтаични централи за енергийните нужди на производството и офисите. Една от целите на фирмата през следващите години е да направи "зелен покрив" на сградата.

Седмата в таблицата - шивашката фирма "Стеса", отчита близо 47% спад на приходите през 2020 г. Компанията е основана с френски капитали и започва своята дейност през 2007 г. Днес дружеството е притежание на Красимира Илиева Рамос. Разполага със собствена производствена база на площ над 5300 кв.м и предлага завършен цикъл на създаване на дамско облекло - от дизайна, през доставка на материали до същинското производство и логистиката. Производственият капацитет е 290 хил. броя дамски облекла на година - официални и спортни панталони, костюми, сака, рокли, поли, ризи. Клиенти на "Стеса" са френски модни къщи с име и история в модата, фирмата работи с подизпълнители. В доклада за дейността за 2020 г. спадът на приходите се обяснява с намаления обем на услуги на ишлеме за чуждестранни клиенти (с 49.07%). В него е посочено също, че средната месечна брутна заплата в компанията е 1031 лв.

"Антоан Вилл" (8) отчита близо 37% ръст на приходите през 2020 г., които нахвърлят 5.4 млн. лева. Компанията е основана през 1998 г. и е собственост на Антоанета Стоянова Антонова. Фирмата е специализирана в производството на дамски поли, панталони, якета и изпълнява поръчки на клиенти от Германия, Холандия, Испания, Белгия, Великобритания, Франция, Швеция. Работи както с естествени материи, така и със синтетични платове и устойчиви биоразградими материи като лиосел. Миналата година започна производство на устойчива мода под собствен бранд - Ellen More. Освен това "Антоан Вилл" сътрудничи на дизайнери, които развиват своите колекции съвместно с професионалистите от фирмения екип. Дружеството участва в проект за дуално обучение на ученици от русенската професионална гимназия по облекло. През пандемичната 2020 компанията е получила от държавата безвъзмездни 150 000 лв., за да запази работните места.

Продажби за над 5.1 млн. лева през 2020 г. (близо 17% скок) отреждат на "Арда - Русе" девето място в класацията. Фабриката е основана през 1932 г. за изработка на мъжки ризи. Двадесет години по-късно започва да произвежда дамски рокли, а през 1968 г. е построен модерен завод. Известна е на пазарите в Западна Европа още през 70-те години на миналия век. След 1989 г. става родоначалник на шевната индустрия в Русе, след като нейни кадри поставят началото на множество конфекционни фирми в града и региона.

Днес мажоритарен собственик в "Арда - Русе" е Йордан Георгиев Йорданов чрез "Първа частна конфекционна фабрика" и като физическо лице. Съдружници са още 69 физически лица (12.60%), както и сегашният управител на фирмата, Димитър Милков Балканджиев, чрез "Дина инвест" (4.68%).

Компанията е разположена на над 9800 кв. метра площ, помещенията са климатизирани и газифицирани. Произвежда дамска конфекция - блузи, поли, рокли, сака, якета. В доклада за дейността се посочва, че 92% от приходите за 2020 са от ишлеме, като 82% от тях са от приходи във валута от Франция. Други основни пазари на "Арда - Русе" са Испания, Германия, Италия.

Според доклада за дейността средната брутна работна заплата през 2020 г. е 1079 лв. (срещу 960 лв. през 2019). Дружеството определя като основни рискове спецификата на бранша, свързана със сезонност на поръчките и рамкови договори за период от 1-2 месеца. Сред рисковете е посочена и възрастовата структура на хората във фирмата (66% от работещите са над 50 години), както и повишаването на цените на енергоносителите и на горивата.

Топ 10 на най-големите фирми в шивашкия бранш завършва с "Елена фешън Русе" - собственост на Радка Иванова Янкова. Дружеството изработва дамски облекла за водещи европейски марки, производството се извършва на 3000 кв.м площ. Миналата година фирмата отчете изпълнение на проект за въвеждане на нови технологични решения, ресурсна ефективност, намаляване на количеството емисии и отпадъците от опаковки. Стойност му е 1.549 млн. лв., от които 931 400 са безвъзмездни. Един от резултатите от изпълнението му е разширяване на капацитета за дамски рокли чрез въвеждане на линия от автомати за производство със софтуерно управление.

Още от Капитал