Верига без доставки

Щандове под натиск

Представителите на български компании коментират проблемите с доставките

Редица бизнеси в Европа съобщават за нарушени вериги на доставките от Азия през последните седмици и месеци. Търговци от различни сектори дават все по-дълги срокове за доставка на стоки, има липсващи артикули в големи търговски обекти, големи поръчки се приемат трудно, правят се прогнози за провалено коледно пазаруване. Какви са проблемите според представители на български компании, предлагащи стоки, произведени зад граница?

Николаос Ифантидис, управител на IKEA за България:

Работим усилено да възобновим ритмичността на доставките

IKEA е известна с автоматизирани и аналитични логистични процеси на много високо ниво в резултат на натрупания дългогодишен опит и "умни" системи, които правят прогнози и планират доставки. Смущенията в глобален мащаб обаче водят и до смущения в тези автоматизирани процеси.

От началото на пандемията наблюдаваме тенденция към подобрения в дома и нарастващ интерес към продуктите на IKEA. Същевременно сме свидетели на смущения в цялата верига на доставки, което рефлектира и върху веригата на стойността на IKEA. През последната година ситуацията с капацитета на световния морски транспорт създаде предизвикателства за всички предприятия, зависещи от този начин на доставки, включително суровини, снабдяване и производство. Продължителни смущения, претоварването на пристанищата и исторически високото търсене на стоки и суровини доведоха до ограничения в оперативната ни дейност. Все още има проблеми с транспорта, което се отразява на наличностите и доставките. В резултат най-засегнати са продуктите, произведени в Азиатско-Тихоокеанския регион.

Трудно е да се изчисли ефектът върху продажбите, но предвиждаме отражението да е между 4 и 6%.

Ние в IKEA работим усилено да възобновим ритмичността на доставките и правим всичко възможно, за да осигурим продуктите, които нашите клиенти търсят, възможно най-скоро. За да осигури наличността на артикулите от широкия си асортимент, IKEA предприема в глобален мащаб извънредни действия като закупуване на собствени контейнери, наемане на допълнителни кораби и използване на железопътен транспорт и редица други. Също така непрекъснатото се изследват възможности за увеличаване на доставките от регионални доставчици.

В последните месеци в нашия регион се случи и голяма положителна промяна, която ни кара да сме оптимистично настроени. Преминахме към нов дистрибуционен център в Румъния, който е много по-близо до нас. Разбира се, след известен период на настройки и усъвършенстване целим скъсяване на срока на доставките към България и постигане регулярност на зареждането със стоки. Така ще удовлетворим високите очаквания на нашите клиенти, които се стремят към по-добър живот у дома.
Алекс Брату, регионален мениджър на JYSK за Румъния и България:

Забавянето е по-скоро изключение

Като цяло JYSK се справя добре със ситуацията и нямаме отложени доставки заради коронавируса, радваме се и на добри нива от стоки за Черния петък и Коледа. За някои конкретни продукти може и да има забавяне, но благодарение на добрите ни отношения и договорки с нашите доставчици имаме осигурени места в контейнерите за доставки. И ако има забавяне с доставките на конкретни продукти, то по-скоро е изключение, а не трайно следствие от пандемичната обстановка. Защото и преди настоящата ситуация се е случвало дадена стока да се изчерпи или да има забавяне с някоя от доставките.
Стилиян Колев, ръководител сектор "Управление на доставките" в "Метро България":

Основните проблеми са свързани с доставките от Азия

Основните проблеми във веригата на доставки са свързани с доставките на стоки предимно от Азия - Китай, Индия, Виетнам. Основният проблем са закъсненията, които варират между няколко седмици до 2-3 месеца. Най-сериозно засегнатите сектори са нехранителните стоки, чието производство е основно съсредоточено в Азия. Основните причини са в недостига на контейнерен капацитет и над 5-6 пъти увеличение на навлата за превоз. Друга причина бе и затварянето на големи пристанища в Китай заради COVID-19.

За да отговорим на търсенето от страна на клиентите, всички заявки се правят да пристигнат по-рано с оглед на създалата се ситуация и се предвижда съответният период на закъснение. Търсят се и алтернативни източници на доставка от други райони на света.
Божидар Колев, съсобственик на веригите "Технополис" и "Практикер":

Държим повече стока на склад

Известно е, че в много бизнеси в много продуктови категории имат затруднения с веригата на доставки. Причините също са известни. Сред тях е недостигът на чипове, чието отражение се усети още миналата година при лаптопите и постепенно обхвана всички категории - ИТ, бяла техника, телевизори. Транспортът е ужасно затруднен, цените му са пет пъти по-високи в сравнение с времето преди пандемията. Това води до много сериозно забавяне на доставките, а някои изобщо не се изпълняват. Това е световен проблем. Доставките не са редовни, но ние се опитваме да се презапасяваме, завишаваме поръчките, държим повече стоки на склад. Като цяло успяваме, още повече че ситуацията не е нова за нас - проблемите водят началото си от миналата година, така че празни щандове няма.
Георги Стоилов, директор "Нехранителни стоки" в "Кауфланд България":

Следим ситуацията, вземаме информирани решения

Действително наблюдаваме затруднения във веригата за доставки на стоки от Азия на целия пазар. Тези предизвикателства се дължат както на липсата на производствен капацитет в Азия, така и на удължените срокове за доставка от континента. В "Kaufland България" продукти с произход от Азия има основно в категория "Нехранителни стоки". Непрекъснато следим развитието на ситуацията и доставките за България, така че чрез информирани решения и навременни действия да можем да осигурим на нашите клиенти най-добрите и атрактивни предложения в сектор "Нехранителни стоки" по време на коледните и новогодишните празници.

Интервютата взе Мара Георгиева

На 11 ноември (четвъртък) ще се проведе годишната конференция Ecommerce and Retail Summit, която традиционно се организира от "Капитал". В рамките на събитието български и международни специалисти от сектора на онлайн търговията и ритейла ще представят тенденции в индустрията и успешни практики от региона. Сред темите на конференцията ще бъдат още бъдещето на шопинга, промените в поведението на потребителите, дигиталната трансформация и успешните маркетингови решения. Ecommerce and Retail Summit ще се проведе в хибриден формат. Повече за програмата може да видите тук, а билети за събитието да закупите от тук.