Верига без доставки

Смяна на чипа през... 2023 г.

Недостигът на полупроводници може да продължи по-дълго от очакваното

Глобалният недостиг на чипове продължава да притиска веригата на доставки на полупроводници, използвани буквално във всичко - от коли до прахосмукачки. Картината се допълва от забавеното производство на компоненти и недостатъчния брой транспортни контейнери, заради което времето за изпълнение на поръчките се удължава още повече. Това важи най-много за държави, които са основна част от производствената верига на доставки като Виетнам, Южна Корея и Китай. Въпреки първоначалните очаквания, че проблемите ще бъдат решени до края на тази година, все повече представители на сектора говорят за възможни забавяния дори до 2023 г.

Кризата настъпи, след като търсенето на продукти след първите месеци на пандемията нарасна значително в много сектори, използващи чипове - от автомобилния, през производството на компютри и гейминг конзоли, дори до електрически четки за зъби. В един момент се получи перфектната буря заради нарушената верига на доставки, спрени заводи за чипове, природни бедствия, забавен транспорт и др. Търсенето надхвърли значително предлагането и производителите на чипове трябваше да избират на коя индустрия и компания да доставят първо.

Няма автомобили

Най-засегнатият сектор безспорно е автомобилният. Сроковете за доставка на чипове за колите (в един модерен модел има средно 1300 чипа, използвани за всичко - от сензори за дъжд до датчици за температура) се удължиха от нормалните преди 8-12 седмици до 36-40 седмици в момента. Автогигантите са принудени дори да спират временно производство - Toyota намали капацитета си с 40% през септември. Естествено, това се отрази и на пазара: потребителите чакат повече за доставка на нова кола (включително и в България), което се отразява и на цените, и на пазара на употребявани автомобили. Наличните модели са много малко - проучване в САЩ показа, че наличните бройки в момента в дилърствата е 30% от предпандемичните нива.

Консултантската компания AlixPartners удвои предишната си прогноза за отражението на сегашната криза върху автопроизводителите до 210 млрд. долара в пропуснати приходи заради намаленото производство през тази година от 7.7 млн. коли. Все повече компании приоритизират и електрифицираните модели и насочват всичките си налични чипове към тяхното производство.

Ситуацията се влошава и от факта, че автомобилната индустрия трябва да се бори буквално за всеки чип с други сектори, които работят с доставчиците на полупроводници много преди автогигантите. Преди тях като клиенти и обем на поръчките са производителите на компютри, смартфони и индустриалните клиенти.

"В момента всеки краен пазар за полупроводници е засегнат. В тази индустрия съм от 27 години и никога не съм виждал подобно нещо", заяви пред CNBC Мат Мърфи, изпълнителен директор на производителя на полупроводници Marvell Technology. Според него сегашната ситуация може да се задържи през цялата 2022 г. Прогнозата му е по-песимистична от някои други в индустрията като изпълнителния директор на AMD Лиза Су.

"Винаги сме преминавали през цикли на върхове и спадове, когато търсенето изпреварва предлагането и обратно. Първата половина на 2022 г. ще е трудна, но през второто полугодие производственият капацитет ще започне да се възстановява", заяви тя по време на конференция в Бевърли хилс. Според Су са нужни между 18 и 24 месеца за изграждането на нов завод, като много играчи в сектора са започнали такива инвестиции преди година.

Все повече инвестиции в производство

Конкурентът на AMD Intel обяви през март, че ще инвестира 20 млрд. долара в нови производства в Аризона. Най-големият производител на полупроводници в света - тайванската TSMC също строи завод за 12 млрд. долара в Аризона и ще вложи общо 100 млрд. долара през следващите три години в нарастване на капацитета.

Не липсват и по-оптимистични прогнози. Изпълнителният директор на Tesla Илън Мъск неотдавна нарече недостига на чипове "краткосрочен проблем", тъй като в момента се изграждат много нови производства и капацитетът ще се възстанови още през следващата година. Предвижданията му са коренно различни от тези на изпълнителния директор на Daimler Ола Калениус, който смята, че забавянето може да продължи дори до 2023 г., "но поне няма да е на сегашните нива". Сигурният факт е, че поне до средата на следващата година недостигът на чипове и съответните продукти, които те захранват, ще продължи да се усеща от всички потребители.

Още от Капитал

Радиопазарът в България

Радиопазарът в България