Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (26 октомври)

Свободата на медиите в България; Как ще се казва Facebook и какво е "метавселена"; PayPal придобива Pinterest; Google и Facebook в тайни споразумения

Доклад: Борисов и ГЕРБ са съхранили контрола над медии и СЕМ

Докладът "Невидимата ръка на медийната цензура" на базираната в Брюксел организация "Инициатива за свободни медии на Балканите" (BMFI) констатира, че пазарът на медии в България е в ръцете на тесен кръг от хора, голяма част от които свързани с ГЕРБ и Бойко Борисов. Според доклада основният регулаторен орган - Съветът за електронни медии (СЕМ), не може да осигури прозрачност на медийния пазар, защото е "уязвим от държавния контрол и влиянието на партия ГЕРБ, която помогна за избирането на настоящия му състав".

Заключенията посочват поименно кои членове на СЕМ са свързвани с ГЕРБ (председателката Бетина Жотева, София Владимирова и Галина Георгиева). Делян Пеевски е споменат като медиен магнат 32 пъти, включително покрай избора с подкрепата на ДПС на Георгиева, която няма медиен опит и е завършила аграрна икономика.

Повече по темата може да прочетете тук>>

Милен Митев, кандидат за директор на БНР: Приоритет е повишаване на заплатите

Промяна във финансирането на Българското национално радио (БНР) на базата на изпълнението на обществената мисия, както и увеличаване на заплатите на служителите и журналистите в медиата са част от приоритетите в концепцията на Милен Митев - един от тримата кандидати за поста генерален директор на БНР, която той изложи вчера пред Съвета за електронни медии (СЕМ). В момента той е изпълняващ длъжността, след като през август предишният ръководител Андон Балтаков подаде оставка, пише "Дневник".

За поста има още двама кандидати - журналистите Иво Тодоров и Митко Димитров - и двамата участвали в предишни процедури. В понеделник СЕМ изслуша още Митев и Димитров, а във вторник - Иво Тодоров. В сряда, 27 октомври, ще бъде обявен новият директор на радиото.

Още за избора на нов генерален директор на БНР от сайта на "Дневник">>>

Дигитален бизнес

Как ще се казва Facebook и какво е "метавселена"

На тазгодишната конференция на компанията, която ще се проведе на 28 октомври, Марк Зукърбърг планира да разкрие подробности около бъдещите политики и новото име на Facebook. Смяната на името идва с промяната на фокуса на технологичния гигант, който работи върху изграждането на т.нар. метавселена. Новото име на Facebook е строго пазена тайна, дори по високите етажи на компанията.

Повече от 10 хил. служители на Facebook работят по изграждането на потребителски хардуер на очила с добавена реалност, които според Зукърбърг ще изместят смартфоните. Създателят на Facebook каза по рано през годината, че не иска хората да свързват компанията му със социална мрежа, а като продукт за метавселенство.

Повече по темата може да прочетете тук>>

PayPal иска да купи Pinterest, а цената може да достигне 45 млрд. долара

Преговорите са в ранен етап, но до момента става ясно, че американската компания за онлайн плащания PayPal иска да придобие социалната мрежа за споделяне на снимки и вдъхновения за хобита Pinterest. Платформата за онлайн плащания иска да увеличи присъствието си в мрежата, но според Reuters това би й коствало 45 млрд. долара. Това би било най-скъпото придобиване на социална мрежа до момента. Сделката трябва да приключи до 8 ноември.

Повече за плановете на PayPal прочетете тук>>>

Google и Facebook в тайни споразумения

От търсачката са се опитали да повлияят на собствениците на сайтове да се откажат от т.нар. header biddings, които набират популярност като метод за показване на реклами онлайн, заобикаляйки рекламните търгове и абсолютния монопол на Google.

Според обвиненията Google управлява "незаконно висок дял от дигиталната реклама", като благодарение на тайна сделка с Facebook "манипулира рекламните търгове". От края на миналата година 10 щата са подали документи в съда, с които обвиняват Facebook, че е предприемал незаконни тактики, за да спре конкуренцията от header biddings.

Повече тук>>

Медиен бизнес

Netflix увеличава абонатите и печалбата

Между юли и септември 4.4 млн. души са станали абонати на американския стрийминг гигант Netflix при прогнози за 3.5 млн. Приходите за периода надхвърлят 7.5 млрд. долара, но въпреки това делът на Netflix от пазара на стрийминг услуги продължава да намалява. Все по-висока популярност набират платформи като Apple TV, HBO Max и Disney+. Въпреки спада Netflix все още държи 45.8% от сектора.

Очаква се резултатите за последното тримесечие на годината да са силно повлияни от две нови програми - южнокорейският сериал Squid Game, както и стендъп шоуто на Дейв Шапел. Данни на Netflix показват, че 142 млн. души са гледали поне първите две минути от Squid Game в първия месец от неговото пускане, което го прави и номер едно в 94 страни.

Повече по темата >>>

Рекламен бизнес

Тех гиганти оглавяват и тазгодишната класация Best Global Brands

Със стойност, надхвърляща 408.3 млрд. долара, за девета поредна година Apple оглави класацията Best Global Brands, изготвяна от международната консултантска компания Interbrand. След производителя на iPhone се нареждат Amazon и Microsoft, чиито брандове се оценяват съответно на 249.2 млрд. долара и 210.2 млрд. долара. Всеки от първите пет в класацията има ръст минимум 20%.

Най-много марки в топ 100 има в категория "Автомобили" - общо 15. Най-бързо растящият бранд за 2021 г. е Tesla, който се е изкачил до 14-а позиция в класацията, или 26 места по-напред. През 2021 г. стойността на Топ 100 брандовете се оценява общо на 2.7 трлн. долара, което представлява ръст с 15% спрямо 2020 г. Това е най-големият скок в 22-годишната история на класацията.

Повече тук>>

Squid game в рекламата

Огромната популярност, която събра южнокорейският сериал Squid Game на Netflix, не остава незабелязана и от рекламодателите, които от известно време го използват като вдъхновение за кампаниите си. Антиутопичният свят на героите в сериала изследва финансовото им отчаяние и риска, който са готови да поемат, за да изплатят дълговете си. От Heineken са заложили на символите, характерни за Squid Game, които всички фенове ще разберат, а модният бранд Louis Vuitton са привлекли Хьон Йонг, една от актрисите в сериала, за посланик на марката.

Свободни позиции

Тази седмица от "Еконт" си търсят Маркетинг експерт, а Philip Morris е обявил вакантни позиции за Digital Solutions Executive и Social Media and Digital Content Manager.