Кафе от бъдещето

Новата българска верига LATE Café & Roastery стъпи на пазара със смели амбиции - да превърне крафт кафето в масова мода, планирайки откриването на 200 обекта из целия свят

Колко кафета изпихте днес? Голяма разбуждаща чаша мока у дома, бързо еспресо на път за работа, още едно-две в офиса... Кафето се е превърнало в толкова неизменна част от живота, че дори не се замисляме за него - колко е качествено, откъде и как стига до нас, в каква обстановка го консумираме. А то може да бъде и много повече: висококачествена напитка със собствен смисъл, в която постоянно да откриваме по нещо ново, ексклузивно удоволствие, за което си струва да откраднем от вечно липсващото ни време и да му се насладим в бутикова, луксозна обстановка.

София вече има своя първи, но далеч не и последен специален кафе спот, където кафето е изкуство, култура и преживяване. LATE Café & Roastery е тъкмо навреме за новата вълна на кафе консумация. Футуристичният кафе спот отвори врати в Paradise Center преди месец със смелата заявка да промени възприятията на потребителите за доброто кафе и да ги приобщи към една по-отговорна и много богата култура на консумация. А плановете са LATE да покори не само българската, но и международната публика, като се превърне във верига с 200 обекта в световен мащаб, като към момента веригата има запитвания за франчайз от няколко страни, сред които Дубай.

Успешният старт на кафе веригата съвсем не е изненада. Мястото се различава видимо от всичко на пазара и предлага кафето на бъдещето - специално занаятчийско кафе с най-висoко качество, индивидуален подход, устойчиви вериги на снабдяване директно от фермите, обстановка с впечатляващ минималистичен и футуристичен дизайн и най-добрите технологии.

Новата кафе култура: през визионерската призма на собствениците Бедрос Халваджиян и Роберт Сулпицио

Зад амбициозния бизнес проект стои добре сработен екип от предприемачи, сред които Роберт Сулпицио, Бедрос Халваджиян и Видин Андонов, както и група от инвеститори в лицето на Маги и Джуди Халваджиян и Димитър Рачков. Те вдъхновяват бизнес идеята си от най-развитите кафе пазари в света - богатите азиатски и близкоизточни държави, където т.нар. трета вълна на кафе културата в момента е в подем. Инвестицията стъпва на идеята, че специалното, занаятчийско кафе, което сега се консумира предимно от ценители и отдадени почитатели, може да бъде широко достъпно и за масовия потребител. За целта вместо в малки, квартални кофишопове то се предлага в модерни и атрактивни вериги с популярни локации, които развиват много активен маркетинг. Тази стратегия за комерсиализация обаче не е за сметка на качеството на продукта. Напротив, идеята е публиката да бъде образована за достойнствата на крафт кафето и сама да търси все по-добро качество на напитката.

Концепцията е иновативна и все още не особено позната не само в България, но и в цяла Европа, и собствениците на LATE смятат, че това е шанс да я развият под формата на франчайз верига. Опитът им в маркетинговия свят им дават увереност, че знаят как да направят успешно обратно броене от обект №200 до №1. То всъщност вече е започнало - още два кофишопа ще бъдат открити скоро - в центъра на София и в Пловдив, а вече има и международен интерес, казват създателите.

Един футуристичен кофишоп, който си струва чакането

LATE Café & Roastery не е поредната кафетерия и това става ясно от първото посещение.

"Искаме това да е място, което възпитава хубавия начин на живот, място, в което да прекараш приятно време с чаша изключително кафе и това да си струва, дори и малкодазакъснееш впоследствие", казва Роберт Сулпицио.

Името не е подбрано случайно - от една страна, носи пряка асоциация с кафето, а от друга, е закачка именно с идеята да откраднеш няколко минути за себе си напук на забързания живот (latte е напитката лате на английски, а late означава закъснявам). Името е "закодирано" и в символите, които посетителите могат да открият в кофишопа като L8 (l-ate). Създателите на бранда разкриват, че освен всичко друго LATE е и философия на живот, разширение на идеята за dolce vita - дефинират Late като момента, който открадваш за себе си, замразяваш времето и се наслаждаваш. Като глътка въздух във времена на пандемия, постоянна динамика и винаги "на линия" общество.

Това, което отличава LATE, е вниманието към детайла. Мястото първо впечатлява с ослепително белия цвят, в който е решен минималистичният интериор и който подчертава безупречната чистота в кофишопа. След това погледът започва да открива и елементите на футуристичния дизайн, който е дело на австрийския визионер Крис Прехт. Всеки елемент в него впечатлява сам по себе си - от огромната двуметрова кафемашина с космически дизайн, дело на дизайн компанията "Кийс ван дер Вестен", през хипнотизиращия арт часовник на дизайн групата Humans Since 1982, до всеки продукт от мърча на кофишопа, който е изкуство сам по себе си.

"Като хора от маркетинга ние знаем колко е важно да има атмосфера, в която клиентите да се чувстват наистина специални и която да подхожда и на наистина специалното кафе. За да го постигнем, взехме буквало най-доброто на пазара - техника, оборудване, дизайн. Включително и мърча - той е съставен изцяло от топ продукти, които са печелили награди за дизайн", казва Роберт Сулпицио.

В името на прясно изпеченото кафе

Но, разбира се, в центъра на тази вселена е кафето. То идва директно от ферми от Етиопия, Бурунди, Малави, Кения, Колумбия, Бразилия и т.н. По думите на Сулпицио по този начин не само качеството и произходът на продукта са гарантирани, но и подходът е много по-устойчив, защото купувачът подпомага директно производителите. В LATE безкофеиновото кафе също е специално - използва се много по-екологичен метод, който извлича кофеина от зърната без помощта на химикали, а резултатът е по-по-хубаво и различно от предлаганото на други места decaf кафе.

"Като модерна компания ние искаме да следваме екофилософия, още повече че кафето е много чувствителен към климатичните промени продукт", споделя той. LATE има още с какво да се похвали в тази насока - дизайнерските чаши например всъщност са направени от... пресовани корички от зърната на кафето, които се отделят при печенето.

Освен от добрата суровина качеството на кафето зависи много и от процеса на изпичане. В LATE това се случва в "лабораторията", където сред чувалите с кафе се намира и пекарната от легендарната марка Probat - тя е на над 60 години и е реставрирана в Берлин.

"Пекарната е много важна, защото всяка придава уникален вкус на кафето. Освен тази машина всеки наш обект ще разполага и с малка пекарна, тъй като продаваме и кафе за вкъщи. Така ще можем да отговорим точно на индивидуалния вкус на всеки клиент - едни го обичат по-изпечено, други по-малко", разказва Сулпицио.

В момента в LATE има над 13 вида кафе, а менюто е правено с мисъл за хората, които го ценят ексклузивно - в него почти няма продукти с различни добавки, които да променят основния му вкус. В основата му са еспресо напитките, екстракциите и филтрациите, като в LATE работят с най-иновативната машина за филтър кафе Gina, награден за дизайн и качество.

Екипът много добре знае и колко е важно да се популяризира кафе културата, за да може повече и повече хора да бъдат приобщени към нея, да научат особените детайли на speciality кафетата и да развият собствен вкус. Така LATE ще бъде и място за разпространяване на знания за автентичното кафе, като екипът вече организира курсове със световния шампион по печене на кафе, както и с лате-арт шампиона на Румъния.

Поглед в бъдещето: от българската към световната кафе сцена

Собствениците на LATE вярват, че бизнес нишата на луксозните кафе вериги за крафт кафе тепърва ще се развива в Европа, а със своят ранен старт българският бранд ще е с конкурентно предимство. В момента има две големи вериги - Blue Bottle и Arabica, които обаче оперират основно на азиатския и арабския пазар, докато европейската кафе сцена все още няма подобен играч. Възможност за бизнес развитие отваря и фактът, че вече все повече хора предпочитат да провеждат бизнес срещите си в кофишопове - по-кратко и по-делово, вместо на разточителни бизнес обеди или вечери. Те търсят именно по-луксозна и по-специална обстановка.

Така близките планове на собствениците на LATE са свързани с отварянето на още няколко франчайз обекта в България, а първата локация зад граница може би ще е в Румъния. Нищо чудно обаче не след дълго LATE да бъде известен бранд и в Лондон, Дубай и Саудитска Арабия, защото от там вече има интерес към младата българска верига. Така броячът на световна доминация в кафе индустрията вече е стартиран. А появата на LATE се оказва съвсем навреме, за да отговори на нуждите на съвременния кафе любител.

Още от Капитал