Кафе от бъдещето

Новата българска верига LATE Café & Roastery стъпи на пазара със смели амбиции - да превърне крафт кафето в масова мода, планирайки откриването на 200 обекта из целия свят

Кафе от бъдещето
Кафе от бъдещето

Колко кафета изпихте днес? Голяма разбуждаща чаша мока у дома, бързо еспресо на път за работа, още едно-две в офиса... Кафето се е превърнало в толкова неизменна част от живота, че дори не се замисляме за него - колко е качествено, откъде и как стига до нас, в каква обстановка го консумираме. А то може да бъде и много повече: висококачествена напитка със собствен смисъл, в която постоянно да откриваме по нещо ново, ексклузивно удоволствие, за което си струва да откраднем от вечно липсващото ни време и да му се насладим в бутикова, луксозна обстановка.

София вече има своя първи, но далеч не и последен специален кафе спот, където кафето е изкуство, култура и преживяване. LATE Café & Roastery е тъкмо навреме за новата вълна на кафе консумация. Футуристичният кафе спот отвори врати в Paradise Center преди месец със смелата заявка да промени възприятията на потребителите за доброто кафе и да ги приобщи към една по-отговорна и много богата култура на консумация. А плановете са LATE да покори не само българската, но и международната публика, като се превърне във верига с 200 обекта в световен мащаб, като към момента веригата има запитвания за франчайз от няколко страни, сред които Дубай.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Колко кафета изпихте днес? Голяма разбуждаща чаша мока у дома, бързо еспресо на път за работа, още едно-две в офиса... Кафето се е превърнало в толкова неизменна част от живота, че дори не се замисляме за него - колко е качествено, откъде и как стига до нас, в каква обстановка го консумираме. А то може да бъде и много повече: висококачествена напитка със собствен смисъл, в която постоянно да откриваме по нещо ново, ексклузивно удоволствие, за което си струва да откраднем от вечно липсващото ни време и да му се насладим в бутикова, луксозна обстановка.

София вече има своя първи, но далеч не и последен специален кафе спот, където кафето е изкуство, култура и преживяване. LATE Café & Roastery е тъкмо навреме за новата вълна на кафе консумация. Футуристичният кафе спот отвори врати в Paradise Center преди месец със смелата заявка да промени възприятията на потребителите за доброто кафе и да ги приобщи към една по-отговорна и много богата култура на консумация. А плановете са LATE да покори не само българската, но и международната публика, като се превърне във верига с 200 обекта в световен мащаб, като към момента веригата има запитвания за франчайз от няколко страни, сред които Дубай.

Успешният старт на кафе веригата съвсем не е изненада. Мястото се различава видимо от всичко на пазара и предлага кафето на бъдещето - специално занаятчийско кафе с най-висoко качество, индивидуален подход, устойчиви вериги на снабдяване директно от фермите, обстановка с впечатляващ минималистичен и футуристичен дизайн и най-добрите технологии.

Новата кафе култура: през визионерската призма на собствениците Бедрос Халваджиян и Роберт Сулпицио

Зад амбициозния бизнес проект стои добре сработен екип от предприемачи, сред които Роберт Сулпицио, Бедрос Халваджиян и Видин Андонов, както и група от инвеститори в лицето на Маги и Джуди Халваджиян и Димитър Рачков. Те вдъхновяват бизнес идеята си от най-развитите кафе пазари в света - богатите азиатски и близкоизточни държави, където т.нар. трета вълна на кафе културата в момента е в подем. Инвестицията стъпва на идеята, че специалното, занаятчийско кафе, което сега се консумира предимно от ценители и отдадени почитатели, може да бъде широко достъпно и за масовия потребител. За целта вместо в малки, квартални кофишопове то се предлага в модерни и атрактивни вериги с популярни локации, които развиват много активен маркетинг. Тази стратегия за комерсиализация обаче не е за сметка на качеството на продукта. Напротив, идеята е публиката да бъде образована за достойнствата на крафт кафето и сама да търси все по-добро качество на напитката.

Концепцията е иновативна и все още не особено позната не само в България, но и в цяла Европа, и собствениците на LATE смятат, че това е шанс да я развият под формата на франчайз верига. Опитът им в маркетинговия свят им дават увереност, че знаят как да направят успешно обратно броене от обект №200 до №1. То всъщност вече е започнало - още два кофишопа ще бъдат открити скоро - в центъра на София и в Пловдив, а вече има и международен интерес, казват създателите.

Един футуристичен кофишоп, който си струва чакането

LATE Café & Roastery не е поредната кафетерия и това става ясно от първото посещение.

"Искаме това да е място, което възпитава хубавия начин на живот, място, в което да прекараш приятно време с чаша изключително кафе и това да си струва, дори и малкодазакъснееш впоследствие", казва Роберт Сулпицио.

Името не е подбрано случайно - от една страна, носи пряка асоциация с кафето, а от друга, е закачка именно с идеята да откраднеш няколко минути за себе си напук на забързания живот (latte е напитката лате на английски, а late означава закъснявам). Името е "закодирано" и в символите, които посетителите могат да открият в кофишопа като L8 (l-ate). Създателите на бранда разкриват, че освен всичко друго LATE е и философия на живот, разширение на идеята за dolce vita - дефинират Late като момента, който открадваш за себе си, замразяваш времето и се наслаждаваш. Като глътка въздух във времена на пандемия, постоянна динамика и винаги "на линия" общество.

Това, което отличава LATE, е вниманието към детайла. Мястото първо впечатлява с ослепително белия цвят, в който е решен минималистичният интериор и който подчертава безупречната чистота в кофишопа. След това погледът започва да открива и елементите на футуристичния дизайн, който е дело на австрийския визионер Крис Прехт. Всеки елемент в него впечатлява сам по себе си - от огромната двуметрова кафемашина с космически дизайн, дело на дизайн компанията "Кийс ван дер Вестен", през хипнотизиращия арт часовник на дизайн групата Humans Since 1982, до всеки продукт от мърча на кофишопа, който е изкуство сам по себе си.

"Като хора от маркетинга ние знаем колко е важно да има атмосфера, в която клиентите да се чувстват наистина специални и която да подхожда и на наистина специалното кафе. За да го постигнем, взехме буквало най-доброто на пазара - техника, оборудване, дизайн. Включително и мърча - той е съставен изцяло от топ продукти, които са печелили награди за дизайн", казва Роберт Сулпицио.

В името на прясно изпеченото кафе

Но, разбира се, в центъра на тази вселена е кафето. То идва директно от ферми от Етиопия, Бурунди, Малави, Кения, Колумбия, Бразилия и т.н. По думите на Сулпицио по този начин не само качеството и произходът на продукта са гарантирани, но и подходът е много по-устойчив, защото купувачът подпомага директно производителите. В LATE безкофеиновото кафе също е специално - използва се много по-екологичен метод, който извлича кофеина от зърната без помощта на химикали, а резултатът е по-по-хубаво и различно от предлаганото на други места decaf кафе.

"Като модерна компания ние искаме да следваме екофилософия, още повече че кафето е много чувствителен към климатичните промени продукт", споделя той. LATE има още с какво да се похвали в тази насока - дизайнерските чаши например всъщност са направени от... пресовани корички от зърната на кафето, които се отделят при печенето.

Освен от добрата суровина качеството на кафето зависи много и от процеса на изпичане. В LATE това се случва в "лабораторията", където сред чувалите с кафе се намира и пекарната от легендарната марка Probat - тя е на над 60 години и е реставрирана в Берлин.

"Пекарната е много важна, защото всяка придава уникален вкус на кафето. Освен тази машина всеки наш обект ще разполага и с малка пекарна, тъй като продаваме и кафе за вкъщи. Така ще можем да отговорим точно на индивидуалния вкус на всеки клиент - едни го обичат по-изпечено, други по-малко", разказва Сулпицио.

В момента в LATE има над 13 вида кафе, а менюто е правено с мисъл за хората, които го ценят ексклузивно - в него почти няма продукти с различни добавки, които да променят основния му вкус. В основата му са еспресо напитките, екстракциите и филтрациите, като в LATE работят с най-иновативната машина за филтър кафе Gina, награден за дизайн и качество.

Екипът много добре знае и колко е важно да се популяризира кафе културата, за да може повече и повече хора да бъдат приобщени към нея, да научат особените детайли на speciality кафетата и да развият собствен вкус. Така LATE ще бъде и място за разпространяване на знания за автентичното кафе, като екипът вече организира курсове със световния шампион по печене на кафе, както и с лате-арт шампиона на Румъния.

Поглед в бъдещето: от българската към световната кафе сцена

Собствениците на LATE вярват, че бизнес нишата на луксозните кафе вериги за крафт кафе тепърва ще се развива в Европа, а със своят ранен старт българският бранд ще е с конкурентно предимство. В момента има две големи вериги - Blue Bottle и Arabica, които обаче оперират основно на азиатския и арабския пазар, докато европейската кафе сцена все още няма подобен играч. Възможност за бизнес развитие отваря и фактът, че вече все повече хора предпочитат да провеждат бизнес срещите си в кофишопове - по-кратко и по-делово, вместо на разточителни бизнес обеди или вечери. Те търсят именно по-луксозна и по-специална обстановка.

Така близките планове на собствениците на LATE са свързани с отварянето на още няколко франчайз обекта в България, а първата локация зад граница може би ще е в Румъния. Нищо чудно обаче не след дълго LATE да бъде известен бранд и в Лондон, Дубай и Саудитска Арабия, защото от там вече има интерес към младата българска верига. Така броячът на световна доминация в кафе индустрията вече е стартиран. А появата на LATE се оказва съвсем навреме, за да отговори на нуждите на съвременния кафе любител.