Facebook, Google, Amazon, Apple и Microsoft вече струват почти 10 трлн. долара

Big Tech продължават да диктуват тенденциите и борсите, но веригите за доставки и инфлацията създават проблеми за някои от тях

Тази година октомври не оправда очакванията на скептиците, че ще се превърне в един от най-губещите месеци. Нещо, което историята е доказала. Напротив, акциите и индексите достигнаха нови исторически нива и сякаш нищо не може да ги спре. Един от двигателите на растежа бяха корпоративните отчети за третото тримесечие - над 80% от компаниите в S&P 500 бяха над очакванията на Уолстрийт. Това повиши широкият индекс с почти 6% за месеца въпреки проблемите, които отчетоха Apple и Amazon заради очакваните доставки и проблемите с работната ръка.

Обръща ли някой внимание на FAAMG

Най-големите технологични компании в света няма как да бъдат пренебрегнати - все пак те бяха в основата на борсовия бум през миналата година и донякъде през тази. Освен това задават и посоката в технологиите по цял свят. Facebook, Google, Amazon, Apple и Microsoft вече имат обща капитализация за почти 10 трилиона долара - общите им приходи са за над 333 млрд. долара, от които чистата печалба е 72.3 млрд.

Въпреки главозамайващите печалби обаче не всичко е розово за технологичните гиганти. Apple има проблеми с доставките заради веригите на продажби и може и да не изпълни прогнозите по празниците. Amazon пък страда от инфлацията и необходимостта да вдига минималните ставки на своите служители. "Изправени сме пред проблемите с работната ръка и прекъсванията във веригата за доставки като много други компании" сподели при представянето на отчета пред инвеститорите Брайън Олсавски, главен финансов директор на Amazon.

Разходите на Amazon, свързани с инфлацията, като повишение на заплатите, и недостига на кадри, са нараснали с над 2 млрд. като за края на годината може да нараснат с още 4 млрд. долара според Олсавски. Amazon е един от най-големите работодатели не само в САЩ, но и в света с почти 1.5 млн. служители. Проблеми се срещат и другаде. "Загубихме около 6 млрд. долара от ограничения в доставките" сподели Тим Куук, изпълнителен директор на Apple.

Софтуерни решения

Според Сатя Надела, изпълнителният директор на Microsoft, използването на технологиите е начинът за преодоляването на проблемите, които много от компаниите срещат днес, "независимо дали изпитват недостиг на работна ръка или на доставки". "В инфлационна среда първото нещо, което всеки бизнес трябва да направи, е да провери как наистина да гарантира, че е в състояние да повиши производителността", казва Надела пред инвеститорите след отчета в четвъртък.

"Ако срещате ограничения във веригата на доставки, едно от нещата, които ще искате да направите, е да управлявате производството си максимално ефективно", добавя Надела и дава пример за решение с изграждането на дигитален двойник на компаниите в облак, който да симулира работните процеси и да оптимизира производителността.

Именно поради тези решения, които компанията зад Windows предлага в комбинация с изкуствения интелект, са в основата Microsoft да се превърне в най-голямaта компания в света, задминавайки Apple, с пазарна капитализация от близо 2.5 трлн. долара (с около 200 млн. долара повече от Apple спрямо последния ден от октомври).

Всичко се променя

Facebook обяви, че стартира Meta-вселена, но това, което всъщност иска да каже Зукърбърг, е, че социалната мрежа ще се постарае да изгради собствена екосистема, каквато имат останалите технологичните гиганти. (Apple има iOS, Google разполага с Android, Amazon - Prime, а Microsoft - Windows). Проблемът на Facebook, е че все още зависи основно от приходите от реклама, откъдето идват 97% от постъпленията на компанията.

Ситуацията при останалите технологични гиганти е много по-различна. Близо 20% от приходите на Apple идват от услуги, след като компанията вече може да се похвали с около 750 млн. абонати, които вкарват пари в екосистемата. Докато повечето хора си представят софтуер, като чуят Microsoft, едва 50% от приходите са от продажби на лицензирани програми и операционни системи, другите 50% идват от хардуер и облачни услуги.

При Amazon ситуацията е малко по-различна. Печалбите на компанията продължават да идват основно от бизнеса с облачните услуги (Amazon Web Services), тъй като фирмата продължава да разширява влиянието си глобално - Бразилия, Близкия изток, Австралия, Полша и Швеция са сред държавите, които посочи финансовият директор Олсавски пред инвеститорите.

Колкото до Google, инвеститорите започват да обръщат все по-голямо вниманиe на Youtube. Приходите от сайтa за споделяне на видеосъдържание продължават да растат с огромни темпове и вече достигат 20 млрд. от началото на годината (11% от общите приходи на компанията). Според Филип Шиндлер, старши вицепрезидент и главен бизнес директор в Google, абонатите на премиум услугата на Youtube вече са над 50 млн. души, а над 2 млн. души печелят от създаването на видеосъдържание за сайта.

Какво следва

Залогът за технологичните компании става все по-голям. Разрастването на гигантите от Силициевата долина ще доведе до увеличаване на конкуренцията. Amazon ще трябва да се справи с Google, чиито планове за онлайн пазаруване стават все по-изразителни. Apple се опитва да се докопа до дял от парите за реклама. Надпреварата за съдържание, облачни услуги и потребителски данни ще продължи с пълна сила, но засега проблемите с инфлацията и доставките ще останат на преден план. Засега.