Да създава иновации - това е в ДНК-то на компанията

Всичко, което правим през последните 15 години в Infobip, е да създаваме възможно най-доброто технологично комуникационно взаимодействие между бизнеса и неговите клиенти, казва основателят Силвио Кутич

Силвио Кутич e двигателят за растеж и стратегическото развитие на Infobip от самото начало през 2006 г. Предприемач по душа, още от началното училище той е вярвал, че някой ден ще управлява своя компания. Завършва "Електронно инженерство и компютърни науки" в Университета в Загреб. Скоро след това основава Infobip с още няколко приятели ентусиасти, с които споделят еднакви виждания и страст към технологиите и иновациите в комуникационната индустрия. Неговият скромен мениджърски стил и липсата на строга йерархия в управлението на компанията, както и фокусът му в създаването на стойност за клиента оформят фирмената културна среда на Infobip и до днес.

Вие станахте компания "еднорог" още с първия си рунд финансиране? Как успяхте? Как се справяхте досега без привличането на външни капитали?

Първоначално нашият фокус беше върху органичния ръст в основния сегмент - A2P SMS (Application-to-Person) бизнес, както и разширяване на присъствието ни в географски план заедно с придобиването на нови клиенти. Винаги сме финансирали тази част от бизнеса ни чрез реинвестиране на печалбите и не сме имали нужда от допълнителни външни капитали. От основаването ни през 2006 г. досега компанията се издържаше самостоятелно и стигнахме до етап, в който решихме, че с подходящ партньор можем да отключим допълнителен потенциал и да дадем нов тласък в развитието ни. Искаме да бъдем активен консолидатор и да продължим напред със серия от стратегически сливания и придобивания в глобален мащаб. В лицето на One Equity Partners имаме подходящия партньор с опит и подходящите контакти, който ни помага да постигнем целите си. В същото време продължаваме да водим разговори с инвеститори за нови придобивания, с които да разширим клиентската си база и да усвоим нови технологии. Infobip ще продължи да задава тенденции в облачната индустрия в бизнес комуникациите и да създава иновации - това е в ДНК-то на компанията.

Защо почти никой не бе чувал за вас, преди да станете компания "еднорог", докато две трети от света са използвали вашата технология? Това умишлено намерение ли беше?

Не бих казал, че Infobip е непознато име. Ние сме на пазара вече от 15 години и през това време пораснахме до най-голямата комуникационна платформа (CPaaS - Communications Platform as a Service) в света с повече от 650 директни връзки с мобилни оператори и с присъствие в над 200 държави. На много места ни познават най-вече в сферата на A2P SMS, за което сме били награждавани многократно през годините, но това сега се променя. В момента целите ни са да се превърнем във водещ комуникационен SaaS доставчик и активен участник в пазара за софтуера за управление на клиентското преживяване.

За да постигнем тези успехи, беше необходимо да бъдем изключително фокусирани върху изграждането на продукти и услуги от световна величина, които да дадат възможност на брандовете (нашите клиенти) да предоставят най-доброто преживяване за крайните си потребители. Ресурсите ни бяха насочени именно в това, а не в правенето на заглавия.

Единствената известност, към която се стремим, е тази, която идва от доволните ни клиенти, които ни препоръчват. Такъв е примерът с всичките ни клиенти в България, сред които са Speedy, MyMall, Access Finance, MFG, Sila BG и други, с които към този момент сме в процес на имплементиране на част от иновативните ни решения.

В последната година направихте серия от стратегически придобивания като ANAM Technologies и OpenMarket? Как управлявате този растеж?

Сделката с OpenMarket е важна стъпка по пътя ни нагоре. Заедно Infobip и OpenMarket имат повече от 10 000 глобални бизнес клиента, част от които са световни корпорации. Сега сме още по-подготвени да посрещнем нуждите на нашите клиенти във всеки регион, предоставяйки отлична комуникационна свързаност с повече от 650 мобилни оператора и най-добрите решения в областта на облачните комуникации и SaaS комуникационните решения.

Придобиването на ANAM събира две от най-добрите компании в бизнеса с a2p съобщенията. Включването им към нашите стратегически партньорства с мобилни оператори позволява да подсигурим 24/7 център за мобилни оператори, техническа поддръжка, по-добри аналитични инструменти и отчетност. В допълнение клиентите ни ще разполагат с по-всеобхватни предложения и подобрена възможност за монетизиране на SMS бизнеса. Част от тези решения са SMS Firewalls, RCS & SMS, глас, корпоративни решения, SMSC, удостоверяване и верификация.

И в двата случая ключът към успешното интегриране беше поставянето на клиентите ни на първо място. Именно те са в основата на нашето мислене и движещата сила зад растежа ни. По време на интеграцията отделихме време за дефиниране на процесите и трансформацията, която искаме да постигнем, за да улесним внедряването на нови бизнес локации, приложения и хора в оперативния процес, така че да можем бързо да предоставим повече стойност на нашите клиенти.

Каква е визията на Infobip?

Всичко, което правим през последните 15 години в Infobip, е да създаваме възможно най-доброто технологично комуникационно взаимодействие между бизнеса и неговите клиенти. Позиционирани сме като единна комуникационна платформа, която свързва тези два свята, целта ни е постоянно да създаваме нови технологии за отличната интеракция между тях. Клиентското преживяване е от изключителна важност за нас и ние го създаваме чрез внедряването на цялостна комуникационна платформа, която след това надграждаме с още едно ниво от т.нар. SaaS (software-as-a-service) решения. Какво означава това? Ние предоставяме всички комуникационни канали, като започнем от традиционния SMS и телефония до всички дигитални канали като чат апликации (Viber; WhatsApp; Lime, Messenger), RCS (новото поколение СМС, което включва видео съдържание), видео обаждания, мобилни и уеб пуш нотификации (push notifications) и др. Към всички тези канали добавяме 3 SaaS услуги - 1) платформа за ангажиране на потребителите, с помощта на която брандовете изпращат персонализирани съобщения в точния момент чрез предпочитания комуникационен канал, 2) облачен кол-център и 3) платформа за изработка на чат ботове, с което предоставяме всички инструменти за управление на клиентското преживяване от началото до края. За нас е важно да изработваме всичко сами, за да имаме по-добър контрол върху цялостния процес - от технологията до внедряването й. По този начин гарантираме качеството, поверителността и сигурността на решенията.

Кои са основните тенденции в комуникационните технологии, които ще оформят бъдещето?

Когато говорим за комуникационни технологии, всичко се определя от клиентското преживяване и това е най-важният аспект, в който брандовете трябва да се фокусират. За да бъдат успешни, компаниите трябва да започнат да използват информацията за поведението и комуникационните модели на своите потребители. Разбира се, това трябва да се случва по умен и персонализиран начин, така че да донася ползи и да подобрява удоволетворението на клиентите.

Друг важен момент е IoT, където ще виждаме все повече и повече устройства, които се свързват. Нараства броят на интеракциите между хора и устройства и обема на обменяната помежду им информация. Ако всичко това се случва организирано и координирано, ще можем да постигнем безпроблемно взаимодействие между компаниите и техните потребители.

Кой е най-интересният продукт или проект, по който работите в момента?

Ние продължаваме да предоставяме облачни комуникационни решения от световна величина на клиентите ни по целия свят и миналата година пуснахме първото от нашите SaaS решения - нашият omnichannel контактен център "Conversations". Скоро след това предложихме и модул за изработване на ботове - "Answers", както и платформа за ангажиране на потребителите "Moments". Всички те са построени върху комуникационна платформа, предоставящи всички канали. Това е възможно благодарение на експертиза на софтуерните инженери в нашата компания. Ние постоянно разработваме и надграждаме, добавяйки нови функционалности и канали, които се появяват, като Google Business Messages (GBM) например. Виждаме и следващата голяма промяна, която настъпва с обмяната на гласови съобщения и преминаване към потребление без кликване. Вярваме, че разговорният UI (User Interface) ще стане предпочитаната платформа за програмистите, надминавайки mobile-first и облачните проекти, и планираме да бъдем начело на тази иновация.

По отношение на комуникационните канали работим интензивно с мобилните оператори по целия свят за пускането на RCS (втори поколение SMS), което скоро ще бъде достъпно и в Европа. Това ни дава безценни познания за най-добрите практики от много пазари, които използваме, за да помогнем на нашите бизнес клиенти да увеличат приходите си чрез подобряване на потребителското преживяване и комуникацията с техните крайни клиенти.

Работите силно и на българския пазар. Как оценявате бизнес средата тук?

Като глобална компания работим на българския пазар от няколко години. В последните две години си сътрудничим активно с местни партньори и вече имаме успешни проекти в сферата на куриерските услуги, финтех индустрията и онлайн търговията. Моделът, при който се комбинират една от най-добрите технологии в света с познаването на местния пазар, се оказва сполучливо и работещо решение. Пазарът в България все още се развива, компаниите тепърва започват да въвеждат технологии и решения за подобряване на потребителското преживяване и възможностите са големи. Наблюдаваме тази тенденция на много места по света и тя се засилва заради по-бързите темпове на дигитализация в резултат от пандемията. Все повече бизнеси ще въвеждат разнообразие от комуникационни канали, тъй като отличното обслужване на клиентите ще бъде от изключителна важност за успеха на всеки бизнес.

За Infobip:

Infobip е хърватска стартъп компания, основана през 2006 г. Компанията се развива без допълнителен външен капитал до юли 2020 г., когато привлича 300 милиона долара и настоящата й пазарна оценка е над един милиард долара. Понастоящем Infobip е една от източноевропейските компании - "еднорози" (unicorns). Хърватската комуникационно-технологична компания има седалище в Загреб и Великобритания. Infobip е една от онези големи глобални компании, която почти всеки е ползвал, но не всички са чували за нея. Ако получавате съобщения от вашата банка или таксиметрова компания, то най-вероятно ползвате косвено услуги на Infobip.

Компанията има повече от 3500 служители в повече от 70 офиса по целия свят. С повече от 650 установени директни връзки с мобилни оператори Infobip свързва компаниите с около 7 милиарда крайни потребители в цял свят.

Infobip имат множество награди. Компанията печели 4 поредни пъти наградата ROCCO за най-добър доставчик на A2P SMS (application to a person short messaging service). Конкурсът се организира от организацията на мобилните оператори и корпорации ROCCO, която прави годишен отчет на комуникационните доставчици. Други награди, с които компанията е отличена, са Лидер в IDC MarketScape: Оценка на доставчиците на световната комуникационна платформа (CPaaS) (май 2021 г.), най-добър CPaaS (Communication-platform-as-a-service) Доставчик на годината, най-добър RCS Доставчик на годината и "Mover & Shaker" в категория "Телко Иновации" на Juniper Digital Awards 2021 г.