Жан-Ноел Торел, NAOS: "Мечтая да видя модерни самураи, които се борят за хората и за планетата"

Oснователят на френската дермокозметична компания за революциите в сектора

Жан-Ноел Торел е основател на френската дермокозметична компания NAOS, една от първите независими козметични компании в света. Под нейната шапка фармацевтът и биолог създава три бранда, вдъхновени от принципа на екобиологията - BIODERMA, ESTHEDERM и ETAT PUR. В разгара на пандемията от COVID-19 Торел и екипът му, работещи в областта на човешкото здраве много повече, отколкото в областта на човешката красота, съсредоточават усилията си да тушират негативния ефект от масово употребяващите се дезинфекциращи гелове върху човешката кожа и да я предпазят и създават иновативния вируцид Biphase Lipo alcoolique. По подобие на Sensibio H2O на BIODERMA - първата мицеларна вода в света, новият продукт е революция в сектора със съчетание на свойствата на хидратиращ крем и дезинфектант за ръце в едно. Какъв е мотивът за разработката му и как компаниите от сектора се справят в предизвикателното пандемично време - отговори от Жан-Ноел Торел.

Почти две години след първите регистрирани случаи на COVID-19 - какво се случи с вашия сектор и компаниите в него? Какви са стъпките, които предприехте не само за да се запазите, но и развиете?

Много труден въпрос. Всяка компания има различна съдба, но като цяло тенденциите са две - формира се една група от компании, които се фокусираха върху това да не загубят своя пазарен дял и да издържат икономически, и втората група, към която причислявам и нас - компании, които насочиха усилията си към запазване на работните места, за да не се налагат допълнителни социални мерки. Редица фирми реагираха в COVID-19 обстановката с иновации, за да отговорят на новите нужди на потребителите, подхождайки тактически. Но в крайна сметка не лансираха нещо различно от т.нар. хидроалкохолни гелове, за да подпомогнат медицинските кадри. Тези гелове обаче имаха и страничен, негативен ефект върху човешката кожа.

По време на обявената пандемия в NAOS взехме решение да създадем един продукт с двойно действие. Вече знаехме какъв разрушаващ ефект върху кожата могат да имат дезинфектантите, каква дългосрочна травма нанасят на ръцете и затова с целия ни екип от учени решихме да произведем защитен гел за ръце и да добавим в него доза подходящи липиди, за да подхраним кожата. Съчетахме предпазния ефект на продукта с допълнителен такъв за незабавно подхранване на кожата, запазвайки хидролипидния й слой. До този момент нито един производител не се беше сетил за подобен подход и затова ние депозирахме искане за международен патент, който получихме. Днес липо-алкохолната двуфазова грижа има голям успех като продажби и благодарение на нея се родиха още много идеи, които ще внедрим в практиката. Мисля, че още дълго ще живеем с този вирус и ще трябва да решаваме още редица санитарни и здравословни проблеми.

Мисля, че още дълго ще живеем с този вирус и ще трябва да решаваме още редица санитарни и здравословни проблеми.

Как по-точно бе създаден продуктът Biphase Lipo alcoolique?

Ние не просто създадохме - ние измислихме този продукт, защото такъв до момента не съществуваше. Не сме целели да се възползваме от тежката ситуация. Искахме да се противопоставим на възникналия проблем и да отговорим на апела на правителствата, на дерматолозите, които виждаха какви неща се случват с човешката кожа. И за да докажем, че не правим това за пари, решихме да предоставим цялата печалба от продажбите на продукта.

Аз съм особено горд с това, защото измислихме и произведохме нещо много полезно.

Мобилизирахме целия научен състав, работихме дори и в моментите на пълно затваряне на производствата при най-високи мерки за сигурност и безопасност. Добрата новина е, че научните ни звена вече имаха разработки по темата, но за друга гама продукти, свързани с опазване от слънчевите лъчи. Много бързо успяхме да адаптираме вече постигнатото към решаване на новия санитарен проблем и за приложението на новия продукт за здравни цели - за грижа на човешката кожа.

NAOS стои зад радикални иновации и над 70 патента, оставили огромен отпечатък в сферата на здравеопазването, красотата и благосъстоянието на потребителите. Но как се прави иновация по време на пандемия?

Трудно, защото иновацията не е маркетингов подход или желание да отговориш на нуждите на клиента. Крещяща нужда беше да се създаде дезинфекциращ гел за ръце, но тези продукти не изпълняват напълно нужните функции за предпазване на кожата. Затова ние помислихме как да отидем по-далеч, защото вярвахме, че може да намерим решение и чрез иновации да намалим отрицателния ефект от продължителното носене на маска, от непрекъснатото мазане на ръцете с дезинфектанти. Работихме за решаване на проблемите, така че отделният човек да има повече комфорт и да бъде предпазен. В случая бяхме много по-бързи и мобилни от големите корпорации, които са като големи, трудно маневриращи кораби. Гледахме на нещата и през призмата на екобиологията - нашият подход, който възприема човешката кожа като екосистема.

Вече знаехме какъв разрушаващ ефект върху кожата могат да имат дезинфектантите, каква дългосрочна травма нанасят на ръцете и затова с целия ни екип от учени решихме да произведем защитен и дезинфекциращ гел за ръце.

Споменахте, че 100% от печалбите, генерирани от продажбите на Biphase Lipo alcoolique в представителствата на NAOS, ще бъдат дарени на фондации, асоциации и неправителствени организации, работещи за предотвратяването на епидемии. Защо взехте това решение?

Да, точно така - даряваме 100% от печалбата. Ние създадохме Biphase Lipo alcoolique, за да отговорим на нуждите на обществото в тази кризисна здравна ситуация. Това за мен е проява на морал, който ми се струва задължителен. Мисля, че много хора на наше място биха направили същото.



Biphase Lipo alcoolique - липо-алкохолна двуфазова грижа за кожата на ръцете, на BIODERMA и NAOS е първият "козметичен вируцид" - съчетание на козметичен продукт, който пази бариерата на епидермиса и едновременно с това унищожава вредните микроорганизми. Използването му възстановява липидите в кожата и елиминира 99.9% от бактериите и вирусите.

Продуктът има две 2 фази: алкохолна фаза (90%), която напълно елиминира нежеланите вируси и микроби, и хидратираща (липидна) фаза (10%), която поддържа епидермалните липиди, естествено присъстващи в хидролипидния филм.

Откъде идва устойчивата ви вяра в човешкия потенциал?

Много просто, "Малкият принц" е донякъде мото в работата на фирмата. Човекът се е отдалечил от своята същност, пораствайки и участвайки в процеса на глобализация. Какво казва Екзюпери на своя приятел: "Обръщам се към детето, което е в теб." Човечеството изменя на своята същност, мисли само за пари и блага. В тази насока има много работа. Но аз повече вярвам в човешката същност, отколкото в човешкия потенциал. Ако в определен момент изкуственият интелект вземе превес над човешкия интелект, това ще бъде край на човечеството. Аз протягам ръка на хората, за да преборят перверзностите на нашия модерен свят като пари и власт. Човекът днес живее в парадоксален свят, той е животно, но животно, въоръжено с интелигентност, със сърце. По своята същност човекът е добър. Добротата е добродетел, за която вече не се говори. Понякога и аз, наблюдавайки какво става, губя своята вяра, но ако не гледаш оптимистично на живота, на хората, по-добре да умреш. Животът ни поднася не само негативни моменти.

Често са ми казвали, Жан-Ноел, вие искате да промените социалната функция на козметиката. Не само това, аз искам да променя нивото на съзнанието при предлагане на продуктите и начина, по който те помагат.

Наскоро представихте т.нар. разширен социален модел на NAOS с нова система на управление в компанията. В нея отделяте икономическите дейности чрез предприятията и дарителския фонд. В какво се състои спецификата на модела, неговата оригиналност, както и какво е неговото бъдеще?

В NAOS въведохме социален модел, различен от всички останали. От момента, в който си предоставил активите на фирмата и контролът върху тях, в който си възприел принципа, че не парите са основната цел, в който въвличаш отговорни, умеещи да управляват средства и същевременно неподвластни на корупция хора, можеш да разчиташ на успех.

Мисля, че моето най-голямо достойнство, е, че парите не ме блазнят и не могат да ме променят, както и да корумпират хората, с които работя и които са до мен. В това се крие силата и дълголетието на фирмата. Този социален модел тръгва от ръководството и стига до най-ниските етажи на фирмата, която наброява 3000 души екип. Стараем се всичко, което произвеждаме, да не замърсява околната среда. Нашето разбиране за човешкото здраве се различава от начина, по който производствата, които работят в областта на здравето, подхождат. За нас човешкото здраве представлява здравата човешка кожа. Силата ни е в това, че работим по посока нейната превенция и оздравяване.

Целта ни не са печалбите, а каузите - да реинвестираме в производството и да имаме широка благотворителна дейност.

Какви трябва да са ценностите на една съвременна компания?

Мисля, че се формира тенденция, която показва, че фирмите, които гонят само печалба, постепенно ще изчезнат. Големите фирми често са по-мощни от правителствата, които понякога са и неуправляеми. Когато постъпваш в едно предприятие, трябва да приемеш неговите правила и принципи. Една фирма е много по-свободна от едно правителство. Надявам се, че в бъдеще ще се живее в свят, който е различен от днешния, който не е в добро здраве.

А какви промени се налагат в една фирма, която се стреми не само към печалби, но и към подпомагане на обществото?

Фирмата променя своята визия за нещата, като подпомага обществото. Моето виждане е подкрепено и от останалите членове на екипа на NAOS и това създава мощна синергия. Тогава именно нещата се променят - пренареждат се приоритетите. Това е нашата философия.

В момента, в който сте в екосистемата, сте отговорен както за здравето на планетата, така и за здравето на човешката кожа и за здравето на всички живи същества. Между тях има интерактивна връзка. Бих искал да играем по-голяма роля за предпазване на екосистемата на кожата от медикаментите, от методите за нейното третиране и лечение, от естетическите намеси. Това е и същността на нашата работа.

Често са ми казвали, Жан-Ноел, вие искате да промените социалната функция на козметиката. Не само това, аз искам да променя нивото на съзнанието при предлагане на продуктите и начина, по който те помагат. Искам да се спре практиката фирмите да се равняват по даден продукт, като добавят нещо повече, за да лансират нов. Излишно е да се копират и възпроизвеждат едни и същи продукти от различни фирми - нещо, от което планетата Земя няма нужда. Пред фирмите от нашия бранш има едно голямо предизвикателство - бързата промяна в областта на маркетинга, в начина на предлагане на продуктите, в комуникацията... Не отричам това, което другите конкуренти правят, но аз искам да вложа всички свои усилия за осъществяване на тази промяна.

Моето най-голямо достойнство, е, че парите не ме блазнят и не могат да ме променят, както и да корумпират хората, с които работя и които са до мен

Кои са основните правила в Конституцията на компанията?

Особено съм привързан към някои принципи като това да си верен на себе си, да си лоялен, да държиш на думата си, да не ламтиш за пари. Надявам се стратегията за превъзмогване на последиците от четвъртата ковид вълна да е успешна и тогава, в тясна връзка с дерматолозите, ще продължим да решаваме ежедневните човешки проблеми, свързани с човешката кожа - най-големият човешки орган.

Какви са най-важните уроци, които научихте през годините?

Научените уроци са много. Забелязвам, че думата добронамереност вече е изчезнала от употреба, а зад нея се крие всъщност и призванието на една компания. NAOS всъщност е любов и разбиране на човека и грижа за неговото здраве. На това ме научи животът. Научи ме на смирение, а днес то тотално отсъства. Човек трябва да е смирен и това не му пречи да бъде амбициозен. Мечтая да видя модерни самураи, които се борят за доброто на обществото и на планетата, но преди всичко за хората.

Какви съвети бихте отправили към младите предприемачи?

Никога не съм давал съвети на когото й да било. Но щом поставяте този въпрос, ще ви кажа, че трябва да бъдат много упорити и да вярват в себе си. Да имат смелостта да довършват докрай своите начинания и да не се страхуват от първия неуспех, защото той ще ги научи да успеят при втория опит.