Effortel - високотехнологични решения за телекоми от всякакъв тип

Радваме се на стабилност и растеж, който искаме да споделим с хора със сходни на нашите намерения и амбиции, казва изпълнителният директор Мартин Петков

Мартин Петков е на 41 години, роден в София. Средното си образование завършва в училището на посолството на Русия в Белград, Сърбия, има магистратура по бизнес администрация в Белградския университет. През 2005 г. става най-младият мениджър в екипа на Globul, където отговаря за билинг системите в IT отдела. По-късно работи като програмен директор в Eircom - Ирландия, Qtel - Катар и Палестина, Alcatel Lucent - Франция, KPN Group - Белгия, а през 2013 г. става оперативен директор в Effortel Technologies - Белгия.

Разкажете ни за Effortel. С какво се занимава компания като вашата?

Effortel е продуктова компания, развиваща високотехнологични решения за управление на бизнеса и операциите на телекоми от всякакъв тип. Наши известни конкуренти са компании като Ericsson, Amdocs, Netcracker, Cerillion и други. Effortel е основана през 2006 г. в Белгия с идеята да бъде технологичен отдел и иновационен инкубатор на глобалния мобилен бранд Carrefour Mobile (той бе създаден като виртуален оператор съвместно от Effortel и екипа на световния ритейлър с цел да бъде предлаган в мрежата му навсякъде по света, където е представен). След успешното стартиране на бранда в Белгия, Италия, Тайван и Полша взехме решение да разширим дейността си извън рамките на партньорството с Carrefour. Насочихме се към глобалния пазар на виртуални оператори, предлагайки още през 2007 г. изцяло облачно софтуерно и инфраструктурно решение за управление на телеком бизнеса и операциите. Последваха редица успешни проекти в Европа, Близкия изток, Азия, Африка със съпътстващо разрастване на компанията както в сферата на услугите по управление и поддръжка, така и в домейна на иновациите и разработката на нови решения.

През 2015 г. взехме стратегическо решение да излезем и на пазара за системи за поддръжка на бизнеса и операциите на телеком оператори и да преструктурираме дейността на компанията към продуктово ориентирана. Две години по-късно имахме успешно реализиран проект по интеграция на първата версия на продукта ни в Италия, а непосредствено след това и в Русия.
Усилията ни донесоха и световни награди, които спечелихме три поредни години в престижната международна класация на MVNO World Congress за най-добър технологичен enabler на виртуални оператори в света. Макар и тези отличия да са важни за нас, още по-важна е положителната обратна връзка, която получаваме от нашите клиенти за нивото на услугите ни, новите ни продуктови възможности и взаимоотношенията ни като цяло. Понастоящем се занимаваме усилено с развитие на продукта си "мобилна виртуална мрежа", имаме получени няколко глобални патента за част от неговите аспекти и ежедневно управляваме милиарди транзакции от тринадесет различни оператора, с над четири милиона активни клиенти.

Какво точно е мобилна виртуална мрежа и какъв тип са вашите клиенти?

Разликата между виртуална и невиртуална мрежа е в това, че виртуалният оператор няма радиочестотен лиценз и разгърната мрежа и се интегрира в радиочестотната и преносна мрежа на класическия мобилен телеком, използвайки неговите ресурси и заплащайки за това цена за достъп на едро. Имайки предвид ограничените честотни ленти, раздавани чрез лицензи за оперирането в рамките им, определени от националните регулатори, и опасността от формирането на монополни структури, в много страни регулаторите задължиха мобилните оператори да предоставят достъп до мрежите си на всички желаещи да развиват подобен бизнес на преференциални цени. Не навсякъде обаче са добре дефинирани легалните рамки на това либерализиране на сектора и затова този бизнес модел е приложим само в страни, в които достъпът на едро е на рентабилни цени, позволяващи печалба от поне 40% за виртуалния оператор. В случаите, в които мобилните телекоми са възприели този бизнес модел като възможен източник на допълнителни приходи, свързани с оползотворяването на мрежата им, се създава възможност за успешно развиване на подобен бизнес. От гледна точка на крайния потребител виртуалният оператор по нищо не се отличава от класическия - той има канали за продажба и обслужване, брандирани SIM карти, име на мрежа, показващо се на екрана на телефона, свой продуктов микс и всички други релевантни реквизити, типични за телекома. В повечето случаи обаче те имат и нещо, което ги отличава от класическия телеком - това е или друг основен продукт, или конкретен сегмент, към който е насочен маркетинговият им микс, или нещо различно, което ги прави интересни за крайния потребител. Примерите са много. Daily Telecom в Италия, които адресират китайските емигранти в страната, са т.нар. етнически виртуален оператор. Те предлагат услуга изцяло на мандарин, както и атрактивни пакети за разговори с Китай. Друг пример са бензиностанциите Total, отново в Италия. Вместо карта за лоялност предлагат SIM карти, при използването на които клиентите на Total получават безплатно гориво. Тази система за лоялност е далеч по-рентабилна за бензиностанцията, имайки предвид, че използването на техните SIM карти им генерира обратни приходи. Трети пример е банката Equity, за които стартирахме първия банков виртуален оператор в Африка (в Кения). Те предложиха защитен достъп до мобилно банкиране за клиентите си само през техни SIM карти. Наскоро пуснахме и "ВТБ Мобайл" - виртуален оператор на втората по големина банка в Русия - ВТБ. Най-важно е виртуалният оператор да има добър технологичен партньор, рентабилни условия с класическия телеком и пазарна ниша, на която да оперира.
Бизнес моделът на Effortel е да таксува клиентите си за всяка активна SIM карта на платформата ни. Ние го наричаме pay as you grow. С него позволяваме нисък праг на вход в бизнеса и инвестираме в растежа на клиентите си, имайки предвид, че техният успех носи пряка икономическа изгода за нашия бизнес.

Защо избрахте България?

Бидейки българин, нямах никакви съмнения, че страната ни може да предложи високоспециализирани кадри, които да ни дадат онова смесено гориво от иновативност, гъвкавост, изобретателност и ефективност, от което се нуждаехме, за да се движим бързо напред. Моите белгийски партньори ми се довериха и така създадохме местното дружество, в което ситуирахме всичките си дейности, с изключение на финанси и продажби. Лично аз за двадесетте си години професионален опит в телекомите, по-голямата част от които прекарах по света, винаги съм срещал именно българи на ключови позиции, които са били двигателите на големи инициативи и бизнеси. Смятам, че националната ни самооценка в това отношение е изключително ниска, съпоставена с възможностите ни.

Колко служители имате и само в България ли са те?

Effortel в настоящия момент се състои от близо 150 специалисти от различни технологични и административни вертикали, съобразени с целите на компанията. Развойната ни дейност е базирана предимно на Java и JavaScript технологии, като имаме и проекти, реализирани на .Net. Развойните ни центрове се намират в София, Пловдив, Белград (Сърбия), Киев и Чернигив (Украйна). В София също така се намира и екипът ни по управление и поддръжка на инфраструктурата и клиентските ни операции, 24-часовият ни център по проактивен мониторинг на ключови бизнес процеси, офисът ни по управление на проекти, екипът от продуктови мениджъри, бизнес анализатори и технологични администратори, както и отделът по контрол на качеството. Изключително подготвеният ни екип, управляващ продуктовата архитектура на Effortel, също така преподава в Техническия университет и участва в международната група за разработката на новите версии на програмния език Java. Не мога да не споделя радостта си от факта, че успяваме да привлечем специалисти от други страни чрез програмата за сини карти на Европейския съюз, които да се присъединят към екипа ни в България и да релокират семействата си тук. Имаме специалисти от Сърбия, Турция, Русия, Казахстан, Албания, Израел и други страни.

Има ли квалифицирани кадри в България, които притежават необходимите знания за работа в сектора?

Българските специалисти са много добре подготвени, имат богат технологичен опит и са силно отворени към въвеждане на нови технологии, изобретения и иновации. Смятам, че, попадайки в една правилна среда, българските специалисти могат да постигнат световна висота и признание - нещо, което в Effortel е доказано на практика. Това е и причината да вземем активно участие в "производството" на квалифицирани кадри, като преподаваме в Техническия университет. Така студентите там имат възможност да получат съвременни, релевантни знания от професионалисти, които всекидневно решават текущи проблеми в софтуерната индустрия и могат да предадат задълбочения си опит в практически приложим формат.

Бих искал да видя повече подкрепа от страна на държавата в сектора на информационните технологии, имайки предвид неговото нарастващо и, смятам, ключово значение за нашия БВП. Направленията са много, като се започне от модернизация на съответните учебни програми още от училищната скамейка, насърчаване на детски клубове по интереси в тази насока, създаване на възможности за специализация на начинаещи специалисти, подпомагане на бизнеса с подходящи финансови инструменти и данъчни облекчения, както и други подходи, целящи стратегически инвестиции на държавен ресурс в сектора. В това отношение можем много да заемем от практиката на Израел например, който е един от световните лидери в иновациите.

В постоянния си стремеж да се развиваме и творим, в Effortel се радваме на стабилност и растеж, който бихме искали да споделим с хора със сходни на нашите намерения и амбиции. Разработили сме програма за специализация, имаме и много свободни позиции в момента, но също така винаги сме с отворени врати за специалисти, които носят знания и търсят реализация, доверие и промяна.