Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (23 ноември)

Най-големите комуникационни агенции на българския пазар; Директорът на Nova оглавява БТК; Google ще плаща на AFP за съдържанието ѝ; Nike се присъедини към "мета" реалността

На българския пазар

Кои са най-големите комуникационни агенции на българския пазар

В специалното изданието "КМаркетинг Factbook", част от абонаментния план "Капитал PRO", ще може да видите пълната класация на комуникационните агенции в страната на база приходите им за 2020 г. След пандемичната година приходите на девет от десетте най-големи комуникационни групи в страната отчитат спад за 2020 г., като нетните им постъпления възлизат на почти 294 млн. лв., което е повече от половината комуникационни инвестиции на пазара. В изданието ще намерите също пълната класация на най-големите индивидуални творчески и дигитални агенции, медийни и PR агенции на база приходите им за 2020 г. За първи път в "КМаркетинг Factbook" има отделно класиране на BTL агенциите на пазара.

Ще прочетете още кои компании инвестират най-много в телевизионна и радиореклама през 2021 г., специално проучване за използването на маркетинга през съдържание на българския пазар, както и анализ на проблемите, с които индустрията се сблъсква, за намиране на кадри.

"КМаркетинг Factbook" ще излезе онлайн на 26 ноември, а на 3 декември и на хартия. Всички читатели, които не са "Капитал PRO" абонати, ще могат да купят списанието след 26 ноември в Библиотеката на "Капитал" в онлайн или печатен формат.

Част от класацията и повече за предстоящото издание на "КМаркетинг Factbook" може да видите тук>>>

Пандемията сви рекламния пазар до 455 млн. лв. през 2020 г., но спадът вече е преодолян

Тенденцията за годишен ръст на рекламните инвестиции в България беше прекратена през 2020 г. Пандемичната година се отрази сериозно върху индустрията, но свиването на пазара е доста под миналогодишните прогнози за над 10%.

Нетните вложения за 2020 г. възлизат на 455.1 млн. лв., или с 1.4% по-малко в сравнение с 2019 г. Това показва годишният доклад на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА). Традиционно повече от половината средства се инвестират в телевизионна реклама. През 2021 г. се очаква общите разходи за реклама да се възстановят и да надвишат нивата от 2019 г., достигайки близо 502 млн. лв.

Повече за рекламните инвестиции на пазара в пандемичната година тук>>>

Директорът на "Нова" Николай Андреев оглавява БТК

Николай Андреев, който оглавява "Нова", ще поеме поста изпълнителен директор на най-големия телеком в страната от 1 декември. На позицията той сменя Атанас Добрев. Дирк Геркенс ще бъде новият изпълнителен директор на "Нова броудкастинг груп" (НБГ), който в момента е директор "Програмиране, продукция и рекламни продажби" в United Media.

Трансферът на Андреев е в рамките на един холдинг - United Group, който през последните две години придоби редица компании в страната, сред които БТК, НБГ, доставчиците "Нет 1", "КомНет" и "Нетуоркс". Групата преговаря за още регионални оператори, а неотдавна обяви и интереса си да купи "Телелинк".

Повече по темата от сайта на "Капитал">>>

Международната стрийминг платформата с руска продукция START стъпва в България

Руската стрийминг платформа START ще предлага оригинално съдържание в България през месечен абонамент от 4.99 евро. Тя вече е достъпна за устройства с двете операционни системи - Android и iOS. От ноември платформата ще стартира световни премиери паралелно на български, руски и английски език.

START е основана през 2017 г. и има над 1.8 млн. абонати по целия свят. Тя разполага със собствено продуцентско студио, което през последните четири години е създало широк спектър от филми и сериали, включително The Challenge - първият филм, заснет в Космоса от Клим Шипенко.

Сред най-гледаните филми по Netflix в България е и българска лента

Дебютният филм на Никола Бозаджиев "Шибил" влезе в класацията на най-гледаните десет пълнометражни филми на платформата Netflix за България. В началото на миналата седмица филмът на младия режисьор достигна пета позиция, нареждайки се след Netflix продукции като Red Notice и Love Hard, романтична комедия с участието на Нина Добрев.

Дигитален бизнес

Google се споразумя с AFP да плаща за съдържанието ѝ

Google ще плаща за онлайн съдържанието, което се появява в търсачката му, на френската агенция France-Presse, пише "Дневник". Управляващият директор на търсачката за Франция заяви, че споразумението между двете организации демонстрира желанието на тех гиганта да намери общ език с издателите и информационните агенции в страната по въпроса за сродните права.

Споразумение е по силата на Европейската директива за авторското право и сродните му права и ще важи пет години. Евродирективата цели да гарантира на авторите, че ще получават по-добри възнаграждения за публикувано съдържание в дигиталния свят. Google първоначално отказваше да плаща за препубликувано съдържание, но склони след загубата на дело в парижкия апелативен съд през октомври 2020 г.

Повече по темата от сайта на "Дневник">>>

Певицата Адел поиска от Spotify да премахне shuffle бутона

Spotify премахна бутона, с който слушателите могат автоматично да разбъркват песните в албум на даден изпълнител, независимо от предварителната им подредбата от продукцията. Това се случи благодарение певицата Адел, която съобщи в събота в Twitter, че е поискала промяната заради четвъртия си студиен албум "30", който беше пуснат по-рано миналата седмица.

"Това беше единственото искане, което имам към постоянно променящата се индустрия, написа певицата. Нашето изкуство разказва история и нашите истории трябва да се слушат така, както ние възнамеряваме." Функцията за разбъркване все още е налична, но само при възпроизвеждането на отделни плейлисти, които не са част от албум.

Facebook позволява на брандовете да контролират къде в новинарския поток на платформата да се появяват рекламите им

Facebook, обяви, че разширява контрола на рекламодателите в платформата върху съдържанието в новинарския поток (News Feed). От началото на годината платформата разработва метод, с който брандовете да могат да ограничат честотата на показването на рекламите си в близост до теми, свързани с новини, политика, социални въпроси, престъпления и трагедии.

Марките искат да имат гаранции, че техните реклами не се показват до публикации, които могат да се считат за вредни, независимо дали включват реч на омразата или дезинформация. Това е тема, с която компанията многократно е обещавала да се справи. До момента от компанията са проведени тестове с избрани марки, включително Mondeléz.

Медиен бизнес

Thomson Reuters се оттегля от ангажимент към британските въоръжени сили след протест на репортери

На 31 август Thomson Reuters, базираната в Торонто майка на втората най-голяма информационна агенция в света - Reuters, подписа "Пакт за британските въоръжени сили", с който се ангажира да помага и подкрепя тези, които в момента служат в британските въоръжени сили, напусналите служба, ветераните и техните семейства.

След като подкрепата на Thomson Reuters за договора стана публична, редица настоящи и бивши журналисти на агенцията казаха, че обещанието поставя под въпрос безпристрастността на световната информационна агенция. Служителите на Reuters изразиха опасения, че заеманата от агенцията позиция може да застраши репортери, работещи в определени страни, тъй като Reuters може да бъде определена като подкрепяща британските въоръжени сили и външната политика на Великобритания.

Рекламен бизнес

Nike се присъедини към "мета" реалността

"Добре дошли в Nikeland." Така гигантът на спортни стоки Nike посреща потребителите на новосъздадената си игра с добавена реалност Nikeland. Това е голяма крачка на бранда към метавселената.

Светът в играта е вдъхновен от реалната централа на Nike в Орегон, където играчите могат да играят миниигри и да печелят различни награди, за да развиват аватарите си. Разбира се, Nikeland има и търговски характер: създаден е дигитален шоурум, който позволява на играчите да се обличат с дрехи и обувки на марката. Тази кампания на Nike показва как метавселената се превръща във все по-важна част от стратегиите на брандовете за напред.

В предишния брой на бюлетина за маркетинг и реклама от 16 ноември 2021 г. бе допусната фактологична грешка.

Андрей Андреев-Вини е новият творчески директор в DNA Sofia, но той няма да съвместява длъжността с Рая Аврамова, която продължава да бъде на позицията Art директор. Вторият творчески директор продължава да бъде Димитър Сталимиров.

Още от Капитал