Как глобална кампания на Mars, Inc. насърчава равенството между половете

Резултатите от глобалното проучване са обобщени в публичен доклад

Ваня Вагич, мениджър "Корпоративни въпроси" за региона UBBAI в Mars
Ваня Вагич, мениджър "Корпоративни въпроси" за региона UBBAI в Mars
Ваня Вагич, мениджър "Корпоративни въпроси" за региона UBBAI в Mars
Ваня Вагич, мениджър "Корпоративни въпроси" за региона UBBAI в Mars
Mars, Inc., един от най-големите производители на храни в света, чието портфолио включва марки като M&M's, Snickers, Twix, Orbit, Whiskas и Pedigree, наскоро представи официалните резултати от инициативата си #HereToBeHeard ("Тук си, за да бъдеш чута") - глобална кампания, която насърчава равенството между половете. Ваня Вагич, мениджър "Корпоративни въпроси" за региона UBBAI в Mars, и Кремена Лефтерова, мениджър "Човешки ресурси" в Mars за Балканите, разказват повече за инициативата и целта на компанията да достигне съотношение 40/60 както на глобално, така и на регионално ниво.

Защо Mars, Inc. - един от най-големите производители на хранителни продукти и известна по цял свят компания, се фокусира активно върху проблемите на равенството между половете? Компанията среща ли проблеми, неразбиране, бариери в това отношение или това е принципна позиция за визията ви за развитие на съвременния бизнес?

Ваня Вагич: Благодарение на проведеното от нас вътрешно проучване и резултатите от кампанията #HereToBeHeard ("Тук си, за да бъдеш чута") не се сблъскваме с подобен проблем. Въпреки това винаги можем да подобряваме политиките си и да служим за пример на съвременната бизнес среда. Mars, Inc. е частна компания с над 100-годишна история, която винаги е била ръководена от своите пет принципа - качество, отговорност, взаимност, ефективност и свобода. За да можем да постигнем напълно нашата концепция за приобщаваща работна среда, в която всеки процъфтява и достига пълния си потенциал, е необходимо да обърнем по-голямо внимание на неравенството, с което хората се сблъскват ежедневно. Фокусирани сме върху това да правим нашите операции по-устойчиви и да създадем по-толерантна бизнес среда, в която всички се третират пълноправно. И тъй като пандемията върна постигнатото по отношение на половото равенство назад със 136 години, като водеща глобална компания беше наш дълг да предприемем необходимите действия и да дадем пример на съвременния бизнес. Това постави началото на кампанията #HereToBeHeard за насърчаване на действията за полово равенство. Това е сериозен проблем, който остава нерешен в много региони. Компанията ни оперира на различни пазари в световен мащаб, затова се ангажираме да преодолеем бариерите на неравенството на глобално ниво.

В проведената от вас през тази година глобална кампания за насърчаване на равенството между половете #HereToBeHeard ("Тук си, за да бъдеш чута") своята дума казаха над 10 000 жени от 88 държави. Кое е най-важното, което те посочиха в отговор на вашия въпрос "Какво трябва да се промени, за да може повече жени да достигнат пълния си потенциал?".

Ваня Вагич: Голяма част от дамите, които се включиха в кампанията, припознаха своите ценности в нея и единодушно призоваха за край на системната дискриминация и вредните полови стереотипи. Цели 80% от анкетираните жени се обединиха около това мнение. На второ място дамите ни споделиха, че искат по-стабилна роля при вземането на решения и акцентираха върху необходимостта от равни кариерни възможности. Отбелязаха и нуждата да получават подкрепа в ролята им на родители и баланс по отношение на работата и личния им живот. Една от ключовите теми, които без изненада се появи в доклада, беше разликата в заплащането на половете и последващото отрицателно финансово въздействие върху жените и техните семейства. Всички дами посочиха много сходни проблеми и е изключително несправедливо, че трябва да се сблъскат с тях.

Какво показват резултатите от това изследване за състоянието и проблемите на равенството на половете? Забелязва ли се устойчива тенденция за подобряване на ситуацията?

Ваня Вагич: Половото неравенство все още е един от най-сериозните глобални проблеми. С него се сблъскват мнозина не само в работната си среда, но и в социалния си живот и резултатите от нашето проучване потвърждават това. Партнирахме си с бизнес училището Saïd Business School на Оксфордския университет, за да анализираме независимо данните, а те показват, че жените имат крещяща нужда от промяна. Резултатите от проучването ще ни помогнат при изграждането на новия ни план за действие по нашата програма Full Potential, включително политики, които Mars може да приложи, за да предостави повече възможности за жените. От стартирането на Full Potential през 2019 г. до днес компанията ни предприе действия за промяна на всички бизнес равнища, сред които равно заплащане и 50% баланс между половете в лидерските екипи с цел да станат 100%. Въведохме възможности за гъвкава хибридна работа и развихме програма за подкрепа на психичното здраве на нашите сътрудници в 60 държави. Планът ни има потенциал да стане устойчив, само ако и другите бизнеси припознаят нашите усилия и се присъединят към каузата чрез изпълнение на практическите ни препоръки.

Къде в това отношение се намира България и нашият регион? Отличават ли се те със специфични, различни измерения или следват общата тенденция? Какви проблеми във връзка с равенството между половете посочват участвалите в изследването жени от България и региона?

Ваня Вагич: Регионът UBBAI, към който спадат и Балканите, и конкретно България се представя много добре по отношение на равенството между половете. Жените съставляват над 46% от всички служители и наблюдаваме балансирани в това отношение екипи. Има обаче някои бариери, пред които дамите са изправени, които несъмнено трябва да бъдат преодолени.

Кремена Лефтерова: Горди сме да споделим, че дамите, които заемат ръководни позиции в региона UBBAI, съставляват 70% от лидерските екипи, обичат работата си и са високо оценени. Въпреки това няма универсален подход за създаване на по-приобщаваща среда, затова локализираме стратегиите си спрямо съответната държава, за да постигнем целите си успешно. Например във всички страни на Балканите предоставяме допълнителна финансова подкрепа на сътрудници, които излизат в майчинство, тъй като това е добре познат проблем/чувствителен период в региона. Отглеждането на деца и балансът между работа и личен живот са най-големите бариери за жените в България, но ние сме изцяло ангажирани да ги подкрепим.

Надсловът на кампанията - "Тук си, за да бъдеш чута", предполага и обратен отговор. Чуха ли ви - правителства, компетентни органи, работодатели, международни организации? Кой и какво чу от тази световна кампания?

Кремена Лефтерова: Усилията ни за постигане на полово равенство няма да бъдат успешни, ако бизнесите и правителствата не се обединят. Резултатите от нашето глобално проучване са обобщени в публичен доклад, подготвен от организацията Business for Social Responsibility в партньорство с експерти по въпросите за полово равенство, които предоставиха практически препоръки към бизнеса за постигането на едно по-приобщаващо общество. Този доклад не само ще подпомогне бъдещите действия на "Марс", но и ще бъде споделен с отделни лица, партньори и бизнеси, които да помогнат за това повече жени да разгърнат пълния си потенциал. Официалните резултати от кампанията обявихме в началото на ноември и сега имаме водещата роля да служим за пример. Вярваме, че много бизнес структури не само се вслушаха в своите служители, но в момента се подготвят да предприемат действия.

В какво вие виждате отговорността на правителствата и бизнеса по отношение на равенството на половете? Какви техни действия смятате, че са спешно необходими срещу дискриминацията, предразсъдъците и стереотипите в глобален мащаб и в частност в България?

Кремена Лефтерова: Приоритетна стъпка е всички правителствени органи и водещи компании да се обявят в подкрепа на глобалните усилия за достигане на полово равенство. Разбира се, те трябва да реализират идеите си практически. Ако един бизнес стане по-приемствен, той ще зададе тон за промяна и на останалите и други ще го последват. Точно това е нашата роля - анализираме данните, изготвяме практически препоръки, незабавно започваме да ги прилагаме, даваме пример и създаваме по-приобщаваща среда.

Как отговаря Mars на собствения си въпрос в кампанията #HereToBeHeard? Какви решения вие предлагате, за да могат жените да реализират пълния си потенциал, както се нарича и стартиралата миналата година специална програма на компанията Full Potential? Какви нови политики и програми ще разработите, стъпвайки на анализа на резултатите от кампанията?

Ваня Вагич: Дадохме всичко от себе си да чуем всички тези жени много преди началото на кампанията и отдавна си поставихме за цел достигането до 100% полово балансирана работна среда. Сега, когато сме напълно наясно с нуждата от промяна, ние превръщаме в реалност полово равноправното лидерство и гъвкавата работна среда, удължаваме отпуска за излизане в майчинство и засилваме подкрепата си към психическото и физическото здраве на жените. На Балканите Mars предоставя допълнителна финансова подкрепа на сътрудници, които излизат в майчинство. Освен предоставеното от държавата обезщетение за майчинство компанията възстановява разликата между изплатеното от държавата и нетната заплата на съответния сътрудник за период от 18 седмици.

Кремена Лефтерова: Винаги сме предлагали на нашите сътрудници гъвкаво работно време и работа от вкъщи, така че да не им се налага да избират между кариера и семейство. Вярваме, че балансът между работата и личния живот е ключов. Осигуряваме на сътрудниците ни, които се връщат от майчинство, допълнителна подкрепа - адаптивен период, гъвкава работа и непълно работно време за първите няколко месеца при необходимост. Мъжете и жените в компанията получават равно заплащане, тъй като това, което наистина има значение, са тяхната роля в Mars, отговорности и представяне.

Как изглежда равенството между половете в Mars в глобален мащаб и в частност в България и нашия регион? Колко жени работят в компанията, колко са на висши мениджърски позиции, има ли разлика в заплащането на труда им?

Ваня Вагич: Както на глобално, така и на регионално ниво Mars предприе множество мерки за постигане на полово балансирани екипи. Що се отнася до България, екипът ни е доста балансиран, като имаме 56% мъже срещу 44% жени, на ниво UBBAI съотношението е 51% жени срещу 49% мъже, но целта ни е да достигнем съотношение 40/60. В лидерския екип, както споменахме, имаме 70% жени срещу 30% мъже.

Още от Капитал