От 1994 г. досега в пивоварната индустрия в страната са инвестирани 1.350 млрд. лева

В България се произвеждат над 160 марки бира

Владимир Иванов - председател на Съюза на пивоварите в България
Владимир Иванов - председател на Съюза на пивоварите в България
Владимир Иванов - председател на Съюза на пивоварите в България
Владимир Иванов - председател на Съюза на пивоварите в България
През 2021 г. пивоварният сектор в България отбелязва три емблематични юбилея - 140 години българска пивоварна индустрия, 65 години пивоварна наука и 30 години от създаването на Съюза на пивоварите в България (СПБ). Председателят - Владимир Иванов, и изпълнителният директор на Съюза на пивоварите Ивана Радомирова коментират развитието, предизвикателствата и тенденциите в сектора.

Юбилейните годишнини на българските пивовари са добър повод да споделите кои според вас са най-впечатляващите постижения на бирената индустрия в страната?

Владимир Иванов: Пивопроизводството в България е забележителна индустрия. Преди 140 години в страната са поставени основите на промишленото производство на бира, приемано като символичен коридор, свързващ ни с модерния свят. И докато в централна Европа бирата е част от националната култура, България "закъснява" с почти 5 века в производството на пенливата напитка. За сметка на това обаче в нашата страна от самото начало навлизат най-добрите пивоварни технологии, познати по онова време. И българската бира много скоро печели награди на утвърдени конкурси в Париж, Прага, Брюксел. Традиция, която българските пивовари продължават и в наши дни. Днес широкото портфолио от над 160 произвеждани в страната марки бира, креативният маркетинг, стотиците милиони левове за иновативни мощности, зелени и социални инициативи определят облика на българския пивоварен сектор. От началото на приватизацията през 1994 г. до днес капиталовите инвестиции в индустрията възлизат на 1.350 млрд. лева. В България към момента са регистрирани 39 производители на бира, от които големите компании са 3, малките и средни пивоварни - 8, а останалите 28 са микропредприятия. Но най-голямото постижение и признание за нас е фактът, че през 2021 г. българските пивовари са с най-висока репутация в Европа, според проведеното в 31 европейски страни независимо репутационно проучване.

Ивана Радомирова: Близо 90% от сънародниците ни дават изключително висок рейтинг на бирения бранш в страната. За тази впечатляваща оценка от най-съществено значение са действията на бирените компании като отговорни работодатели и производители, високото качество на продукта и проактивните инициативи на Съюза на пивоварите. Браншовата организация е единствената в страната, която осъществява обща за сектора програма за устойчиво развитие с акцент върху икономическия растеж, подкрепа за местните общности, зелени инициативи, социален диалог, отговорна консумация, прозрачни комуникации. Най-актуалният ангажимент на СПБ е фокусиран върху екологичната устойчивост и кръговата икономика. На сайта www.pivovari.com има ,,зелена библиотека" и интерактивен калкулатор, с който всеки може да изчисли как с разделното събиране на отпадъци от бирени опаковки може положително да влияе върху околната среда https://pivovari.com/green-academy/calculator/

Как се отрази пандемиятавърху работната заетост в пивоварния бранш?

Ивана Радомирова: За всеки работодател запазването на човешките ресурси по време на криза е една от най-важните задачи, която ние успешно изпълняване, и е предмет на истинска гордост за нас и за синдикалните ни партньори. Въпреки пандемичната обстановка, сериозния спад в пазарните оборотите на повечето колеги и повишените напоследък разходи по веригата на доставките членовете на Съюза на пивоварите нямат освободени работници и служители, а точно обратното - новоназначени са 50 души. По данни на НОИ през тази година в бранша работят над 2100 души. В селското стопанство и другите сектори на доставките пивоварната индустрия осигурява индиректна работна заетост за около 9000 души. За поредна година браншът продължава да е в първите шест сектора с най-висока средна заплата, а почти 70% от заети лица са с висше и специално образование.

Промени ли се през последните години отношението на потребителите към бирената категория?

Владимир Иванов: Изследванията за тенденциите в потребителските нагласи показват, че стереотипите за бирата постепенно се променят предвид научните факти, предпочитанията на новите поколения, повишения им интерес към здравословен начин на живот и информационно-образователните кампании на СПБ в подкрепа на категорията и индустрията. Добър пример за приноса на СПБ в развитието на тези процеси е Националната бирена академия, която през последните две години спечели 4 национални награди, включително за образователна иновация и етични публични комуникации.

Според репутационното изследване за индустрията пивото като напитка също се ползва с много високо одобрение от страна на потребителите, което ни отрежда второ място по този показател в Европа.

Ивана Радомирова: През последните 5 години след минералните и трапезните води бирата устойчиво е най-често консумирана и предпочитана напитка в страната. Дори по време на пандемията честотата на консумация на пиво се запази на нивото от 2019 г., което е ясна индикация, че българите са лоялни потребители на категорията. Петдесет и пет процента от българите пият бира поне веднъж седмично, а 65% - веднъж месечно. Всеки трети българин твърди, че пивото е подходящата за него напитка, а при активните консуматори това важи за 60% от тях. Все по-често бира предпочитат и жените, което доскоро беше трудно да си представим.

В този контекст е важно да се подчертае приносът на българските учени за развитието на бирената категория и технология. Благодарение на най-новите изследвания и научни публикации все повече хора вече знаят как се увеличават антиоксидантите в бирата с билки, плодове и цветя, какви са полезните вещества в малца, хмела и бирената мая, защо чаша бира отключва хубавото настроение, какво показва най-авангардното ДНК/метагеномно изследване на българската бира, което догодина СПБ ще представи в Мадрид на конгреса на научната организация Еuropean Brewing Convention - ЕВС, по методите на която работят всички пивопроизводители в Европа.

Каква е специалната съставка, която прави бирата любима напитка от векове насам?

Владимир Иванов: Любовта на пивоварите, която ги вдъхновява да съчетават знания, умения и експериментаторски дух, е онази невидима и тайна съставка на пивото, която превръща малкото ечемичено зрънце в пенлива кехлибарена напитка, за да "утолява тя жаждата и да весели човеците, без да ги опива", последното е цитат от водосвета с благословията по случай Деня на българските пивовари - Илинден. Вярваме, че с оптимизъм, синергия и иновативен дух ще продължим да владеем магията на пивото, а има ли го вдъхновението на пивоварите - ще я има и любимата напитка!

Ивана Радомирова: Нейната безспирна трансформация, която й позволява да има хиляди лица и милиарди почитатели по целия свят. Страхотно е, че и ние участваме в това пътешествие и изживяване!