Петима професионалисти, един бърбън. Какво е общото между тях и Maker’s Mark?

Зора Романска и Михаил Кърпачев – двама от петимата професионалисти, с които Maker’s Mark се срещна, разказват за значението на качеството, ръчния труд, персоналното отношение, традициите и вкусa

Съдържанието е за лица над 18 г. Консумирайте отговорно. Снимки: Ники Пандев
Съдържанието е за лица над 18 г. Консумирайте отговорно. Снимки: Ники Пандев
Съдържанието е за лица над 18 г. Консумирайте отговорно. Снимки: Ники Пандев
Съдържанието е за лица над 18 г. Консумирайте отговорно. Снимки: Ники Пандев

В Maker's Mark знаем, че характерът не се изгражда от машини. Затова решихме да ви запознаем с петима професионалисти от България, които споделят наши ценности. Започваме с двама от тях. Това са Зора Романска - моден дизайнер, който създава ръчно произведенията си, и Михаил Кърпачев от SIRCROW - бранд за ризи по индивидуален размер, който е създаден от лична подбуда и фокусиран върху персоналното отношение. Точно както и Maker's Mark.

Последвайте Maker's Mark във Facebook и Instagram.

Зора Романска

Зора Романска е творец в истинския смисъл на думата. Както по душа, така и по образование - завършва специалност "Живопис" в Италия, а след това специализира "Графичен дизайн". Ще познаете Зора по шедьоврите от кожа, които грабват вниманието от пръв поглед и остават в съзнанието за дълго. В последните години активно развива своя собствена марка, която се радва на успех в България и по света.



Михаил Кърпачев

По професия Михаил Кърпачев е специалист по градско планиране и е завършил УАСГ, а по душа - предприемач. Михаил се сблъсква с предизвикателство, когато се опитва да намери идеалната риза. Затова създава Sircrow - ризи по индивидуален размер с фокус върху всеки детайл. Мисията му е да направи перфектната риза за своите клиенти.



Както Maker's Mark, така и вие приветствате ръчната работа в своя занаят. Ще разкажете ли малко повече за ролята на ръчния процес във вашата професия?

Зора Романска: Няма нищо по-ценно от нещо, създадено на ръка, с любов и внимание. Като човек на изкуството умея да ценя това. Живеем в един нов, забързан и доста динамичен свят, в който тези качества и предимства са

започнали сякаш да стоят на заден план. Прави ми впечатление обаче, че все още има много хора, които ценят ръчния труд и продължават да подкрепят хората, които го вършат. Възхищават се и оценяват подобаващо всяко изваяно на ръка произведение. От самото начало на моя път разбрах, че за мен са важни качеството и уникалността, а не бройката. Че искам да достигна до една нишова група хора, която знае и усеща творчеството ми, ценители, колекционери. И тук идва отговорът на въпроса: ако това не се случва изцяло ръчно, то няма как да носи същата силна енергия и любов, която влагам всеки път.

Михаил Кърпачев: Хората са в ДНК-то на услугата ни. Без ръчния процес бихме разполагали с бездушен и безполезен софтуер и технологично оборудване. Човешкият фактор е ключов във всеки от процесите на ушиване на ризата по мярка - от комуникация с клиента и вземане на мерки, през изготвяне на индивидуална кройка, до скрояване - изцяло ръчно, и ушиване.

Когато основателят на Maker's Mark Бил Самюелс предава занаята на сина си, съветът бил: Запази качеството на уискито. Съвет, който се спазва и до днес. Какво е от съществено значение за поддържане на качеството във вашия бизнес?

Зора: Давам си сметка, че с годините трупам все повече опит и усет за това, с което се занимавам. Опознавам материалите, развивам техниката си и подобрявам още повече качеството, което винаги е безкомпромисно. Да бъдеш целеустремен и постоянен, да правиш нещата със страст и всеотдайност, това съм аз. Честността и лоялността са основни за мен и моя бизнес.

Михаил: Гъвкавостта, страстта и стремежът към това да не допускаме недоволен клиент. При нас клиентът заплаща услугата си едва когато е напълно доволен от нея. Ако трябва да перефразирам съвета на Бил Самюелс през гледната точка на Sircrow, би звучал така - "съхраняваме качеството, като непрестанно надграждаме услугата към клиентите ни. И никога не правим компромис с крайния резултат".

Кои са най-големите предизвикателства при изграждането на бизнес, койтоцели да се откроява от останалите?

Михаил: В нашия случай да го направим скалириуем и да намерим точните хора за екипа ни. Ключово звено е вземането на мерки и контактът с клиентите ни. Тази позиция е основна и далеч не е стандартният продавач-консултант. Освен отлично технически подготвен той трябва да е умел комуникатор. Нужно е да прочита всички клиентски очаквания и да знае как да извлече необходимата информация така, че да я трансформира в техническо задание към конструктора ни. Тук нямаме право на грешка. Постоянно сме в търсене на правилните хора.

Зора: Живеем във времена, в които сме презадоволени, имаме всичко, при това бързо и лесно. Смятам, че това, което може да открои един бизнес, е безкомпромисното качество и коректността. Също така желанието за постоянно развитие и създаване на нови неща. В моя случай аз се сблъсквам понякога с неразбирането на хората. Въображението ми създава идеи за аксесоари, които не всеки може да си представи как и къде да носи. Затова и модата, която създавам, е по-нишова. И тук много ми помага интернет. В момента развивам два сайта. По разкрепостените и авангардни колекции представям в www.zoraromanska.com, а тези, които считам за по-лесно разбираеми тук, са в www.ZZone.bg

Какво отношение имат традициите при вашия занаят?

Зора: Смятам, че е важно да имаме добра основа, да сме чели, учили и пътували. Тези неща отварят хоризонти.

Аз успях да пречупя традиционните форми на кожата и да ѝ придам една по-авангардна и модерна визия, което се оценява. Обожавам комбинацията от антично и модерно както в архитектурата, така и в интериорния дизайн, в модата. Един от първите ми силни аксесоара беше вдъхновен от епохата на Луи ХIV и това е едно кожено жабо. Бъдещето се създава от миналото. Тогава има по голяма стойност и не е просто една хрумка.

Михаил: Традициите са основата, на която стъпваме, за да създаваме страхотни ризи. Sircrow е много повече от това. Sircrow е преди всичко услуга. Онази смесица от маниакално фокусиране върху клиента ни прави неподражаеми... поне на нашия пазар. Много хора могат да правят хубави ризи. Ключа е в това, че хубавата риза за вас може да не е хубава риза за мен. Не ползваме калъпи. Вслушваме се във всеки клиент и се надграждаме ежедневно.

Какво общо намерихте между Maker's Mark и вашия бизнес?

Михаил: Виждам много силен ентусиазъм в Maker's. Ясно различим е както от начина на позициониране, през историята и начина, по който хората от екипа на Maker`s България се отнасят към бърбъна. Така сме и ние. Пълна отдаденост към клиентите, услугата и екипа. Огромно удовлетворение ми носи фактът, че чрез Sircrow се запознавам с хора от толкова различни индустрии.

Зора: Няколко основни неща, без които аз лично не мога, но, вярвам, и още много други са като мен. Отдаденост, любов, вкус, качество. Начин да се отличиш от тълпата.

Кои са най-важните уроци, на които ви научи професията?

Зора: Има моменти на огромен връх, в които усещаш как можеш да покориш света и се чувстваш силен и готов, но има и моменти на несигурност и страх. Може би при всеки е така независимо от това, с което се занимава. Аз вярвам силно в мечтите и целите, които имаме. Никога не трябва да забравяме кои сме и да се губим по пътя. Нещата се случват, нужно е само малко търпение и постоянство.

Михаил: Колко е важно да можеш да комуникираш ефективно - изключително важно. Ризите са си ризи, но човешките взаимоотношения са ключът към развитието... колкото и многозначително да звучи.

Каква е мисията на вашия бизнес?

Михаил: "Ризи с отношение." Искаме да докажем, че и в тези географски ширини можем да правим истински персонализирани дрехи.

Зора: Първо мисията е лично моя, а след това идва и бизнесът. От основно значение е човек да знае своята мисия в живота. Аз имах късмета да я открия още когато бях дете, и тя е да създавам и творя. Артист съм по душа, по призвание и по образование.

Влагам много любов и енергия, когато работя. Всяко едно произведение намира своя път и отива при точния човек. Получава се някаква симбиоза, или поне така трябва да бъде. Това е моята мисия и тази на моя бизнес.

Как предпочитате Maker's Mark - с лед, чист или в коктейл?

Михаил: И в трите вариации, че и в повече. Понякога използвам абсолютно чисто. Друг път използвам повече вода... което променя изживяването, като не го прави по-добро или по-лошо... просто е различно. С джинджифил или с мащерка е невероятен.

Зора: Смятам, че това е типично мъжко питие, но признавам, че и на мен ми допада много. Понякога го пия чист или му слагам бучка лед, за да разкрие още повече от своя потенциал. Любопитно ми е да го опитам и в коктейл.

Защо характерът не се изгражда от машини?

Зора: Да създаваш мода и силен тренд не е за всеки. Трябва да успееш да докоснеш хората, да създадеш нещо красиво и нежно, нещо, което да има своя душа и характер и с което хората да се припознаят. Това се постига само с любов и отдаденост. Няма как да стане по друг начин.

Михаил: Хората придават различен смисъл на думата характер и ние го разбираме. За нас характерът е онази характеристика на услугата ни, която машината не може да измери, а именно искреното, взаимно удовлетворение - това на клиентите ни, и съответно и нашето. И най-хубавото е, че това е различно всеки път. За едни е качествената риза, което винаги са търсели и чак сега намират. За други е гъвкавостта ни и умението да отговорим на конкретни очаквания. Трети, които търсят преживявания и са готови да експериментират с външния си вид.

Очаквайте следващото интервю.

Вижте повече ТУК.

Последвайте Maker's Mark във Facebook и Instagram.