Кои са българските иновативни предприятия за 2021 г.

Девет компании получиха отличия в конкурса на фондация "Приложни изследвания и комуникации", който се организира за 17-а поредна година

Девет компании бяха отличени в традиционния конкурс за иновативно предприятие, който се организира за 17-а поредна година от фондация "Приложни изследвания и комуникации", "АРК консултинг", Enterprise Europe Network - България, с подкрепата на Генерална дирекция "Вътрешен пазар, промишленост, предприемачество и МСП" на Европейската комисия и "София тех парк".

За участие в конкурса през 2021 г. са кандидатствали над 90 фирми от различни икономически сектори. От тях до номинации са достигнали 21, а жури от представители на държавни институции, бизнеса, научната общност и финансиращи организации определи победителите в осем области според въздействието на иновацията.

Номинираните фирми получават правото да използват марката на фондация "Приложни изследвания и комуникации" - "Високи постижения в иновациите", както и възможност да достигнат до потенциални международни партньори и клиенти в над 60 държави чрез Еnterprise Europe Network.

Наградените

За "Пазарно лидерство" награда получи "Къпфи". Компанията предлага ядливи биоразградими вафлени чаши за топли и студени напитки, направени от изцяло натурални съставки, които не съдържат ГМО, изкуствени оцветители, подсладители или консерванти и не променят вкуса на напитката. Производственият процес е 100% екологичен и не генерира индустриален отпадък - остатъчните материали се използват като съставки за други ядливи продукти. Фирмата продава чашите си в над 40 държави на 6 континента. Новият завод на предприятието, открит през 2021 г., е с месечен капацитет 2.5 млн. броя.

Още една компания беше отличена за "Пазарно лидерство" - "Оренда груп". Фирмата е създател и производител на 100% натурален слънцезащитен лосион с прозрачен цинк, който не оставя следи по кожата. Продуктът се предлага в опаковки от захарна тръстика, които напълно се рециклират. Фирмата продава в 36 държави своята биокозметика с марката Wooden Spoon - бебешки продукти и масла за тяло, спрей, който възстановява естествения цвят на побелели коси, и др.

В областта "Иновативно новостартирало предприятие" беше отличена фирма "Омнио", която разработва софтуерно решение с изкуствен интелект за автоматична проверка на финансови трансакции срещу пране на пари и други злоупотреби. Софтуерът проверява и анализира различни аспекти на сделките, като открива взаимовръзки с други трансакции на клиента и сигнализира при съмнителни модели на поведение. Решението автоматизира важни процеси, свързани с регулациите във финансовия сектор.

За "Зелена иновация" за 2021 г. беше наградена "Атлас агро сайънс". Компанията е създател на 100% екологичен течен биостимулант на основата на престояли, анаеробно преработени утайки от пречиствателни станции за отпадъчни води. Продуктът е подходящ за използване в аграрния бизнес (включително в биоземеделието), озеленяването и цветарството. Той значително намалява нуждата от скъпи минерални торове, подпомага възстановяването на почвите, засилва имунитета на растенията и тяхната устойчивост, повишава добива и качеството на продукцията.

В категорията "Качество на живот" беше отличена "СМИК ингридиънтс". Дружеството разработва течни ферментирали билки и подправки за влагане в храни и напитки и за директна консумация. Технологията на производство запазва ценните аромати, витамини и минерали при използване на подправките при различни температури, включително и в замразени продукти. Фирмата предлага своите хранителни иновации на повече от 30 хил. професионалисти и 40 компании от сектора на хотелиерството и ресторантьорството.

За "Иновация в креативните индустрии" с беше отличено акционерно дружество "Зенхолд", което разработва интерактивна виртуална реалност за обучителни цели на базата на реално заснети местоположения и обекти по задание на бизнес клиенти. Приложимостта на иновацията е много широка, но тя се използва най-вече за симулации на рискови ситуации (като обир, пожар и т.н.) и/или заучаване на повтарящи се действия (включително за производствени, медицински, военни и други цели). Сред продуктите на фирмата са и виртуални локации, разработени за британски исторически музей.

В категорията "Социална иновация" наградата взе "Спарк вижън ИС". Компанията разработва "умни очила" за употреба от незрящи и хора с нарушено зрение. Основните функционалности на очилата са разпознаване на обекти и разчитане на текстове. На базата на анализ на заобикалящата среда извлечената информация се преобразува в аудиоформат, който потребителят чува през слушалки. Други функционалности са: разпознаване на цветове и яркост на светлина, засичане и разпознаване на лица, интелигентен асистент за търсене в интернет и професионална асистенция чрез видеообаждане.

За "Дигитална трансформация" почетна грамота получи "Айрис солюшънс" - създател на софтуерно приложение, което позволява на всеки търговец да приема в дигиталните си канали директни (безкартови) банкови преводи. Друго софтуерно решение на фирмата трансформира всяко съобщение (SMS, Viber, Whatsapp) или официално издаден документ (договор, фактура, дебитно писмо) в точка на продажба, интегрирайки директното банково плащане. В момента дружеството обслужва 36 банки и платежни институции.

В категория "Иновационен мениджмънт" беше наградена "А дейта про". Компанията предлага на своите клиенти анализ и измерване на потребителския интерес към различни теми, например с кои от тях читателите на новини и потребителите в социалните мрежи взаимодействат най-много. В основата на технологията е клъстерирането на информация, а в помощ на своите потребители фирмата е създала платформа за лесен анализ и визуализация на всички данни.

Финалисти за 2021

  • "АвтоИконом" - създател на мобилна платформа за цялостно управление на нуждите на клиентите, която предоставя възможност за двупосочна комуникация и директна връзка между клиент и доставчик на услуги в автомобилната, застрахователната и лизинговата индустрия. Платформата позволява на всеки потребител да избира между редица доставчици на услуги.
  • "Барин спортс" - разработва електронна система за проследяване на представянето и спортната форма на професионални футболисти на основата на собствен радиопротокол. Системата осигурява автоматизиране на процесите и спестява значителен човешки ресурс.
  • "Бастун медия" създава бюджетна технология за полуавтоматично реставриране и подобряване на аудио-визуални архивни материали, при което се получава продукт с по-висока резолюция. На основата на изкуствен интелект и компоненти с отворен код материалът се оценява и реставрира, като може изцяло да се оцвети или да се подобри неговото оригинално оцветяване.
  • "Бренди къмпани" разработва дъждобран за велосипедисти, мотопедисти и други потребители на двуколесни превозни средства. Продуктът е със специфично иновативно закопчаване - в стандартно положение служи като връхна дреха тип "шлифер", но в условия на дъжд може бързо и лесно да се трансформира в гащеризон,.
  • "Видас къмпани" предлага безалкохолни напитки с български билки и плодове, които не съдържат изкуствени оцветители и подсладители, овкусители, бяла захар, кофеин и консерванти. Продуктите имат 100% натурален произход и са подсладени с чист гроздов сок.
  • "ГетМонети" създава образователни игри за развиване на финансовата грамотност на деца и техните семейства. Продуктът се развива в три основни направления: карти за игра за стимулиране на финансовото и стратегическо мислене при децата, флаш карти с финансови понятия и домакински задачи, уеб приложение, с което на основата на QR код децата трупат точки за осъществените домакински дейности, които след това могат да преобразуват в пари или награди.
  • "Кардинал байтс" произвежда сурови протеинови бонбони без захар с растителен или млечен протеин, като съчетава традиционни български и екзотични съставки - например какао, българска роза и източен махлеб.
  • "Квантерал" е създател на хардуерно-софтуерен продукт, който позволява всеки обект - вендинг машина, газостанция, магазин и др., да приема и обработва плащане както с банкова карта, така и с криптопортфейл чрез мобилно приложение. Устройството работи с универсални протоколи, което позволява бързото и лесното му свързване с почти всяка точка на продажба.
  • "Мутив БГ" е създател на "течен термометър" - нов тип разтвор за мониторинг на телесната температура, основан на термохромни кристали и предназначен за директно нанасяне върху кожата чрез рол-он. Продуктът позволява продължително наблюдение на промените в температурата, като издържа до 24 часа върху кожата и променя цвета си в зависимост от телесната температура.
  • "Серпакт" създава процес и дигитални инструменти за оптимизация на представянето на компаниите в интернет търсачките. На основата на машинно учене се анализират наличните дигитални данни за продуктите и услугите на компаниите с цел увеличаване на продажбите им. Инструментите дават възможност за работа с всички фрази и ключови думи на потребителя до 16 месеца назад, което осигурява възможност за изчерпателен анализ.
  • 3 ЕН 3 създава боя, която след нанасянето в продължение на 10 години поглъща въглеродния двуокис от въздуха в помещенията и го филтрира на няколко етапа - при нанасяне на боята, при контакт на боята с въздуха и чрез бактерия, която се храни с въглероден двуокис (това свойство подлежи на допълнителни тестове). Производственият процес също е екологичен.
  • "Хелт ин бокс" предлага вендинг машини и микромаркети, заредени със здравословни, внимателно подбрани продукти. Всяка машина има POS терминал за безконтактно плащане, а микромаркетите са на самообслужване с изцяло безкасова платежна система.

Още от Капитал