Има такава фирма ЕООД

Първи опит за селекция на щури, игриви, екстравагантни и абсурдни имена на компании от българската стартъп екосистема

Когато стартирате бизнес, едно от най-важните решения е как да кръстите компанията си. За целта си има безброй онлайн наръчници или (ако разполагате с по-солиден бюджет) брандинг консултанти. В по-древната история беше важно името да започва с А, за да е по-напред в телефонния указател. Днес ключови са други неща - да е кратко и лесно за произнасяне, да е универсално и да се разбира и на други езици, да може без проблем да се изписва като домейн в интернет

Има обаче и поне още една валидна стратегия. Може да заложите на нещо толкова абсурдно или комично звучащо, че човек да няма как да го забрави. А защо не и да се превърне в обект на хронични заигравки в социалните мрежи - все пак лоша реклама няма. По какъв друг начин можем да си обясним сюрреалистичния гений, основал през 2021 г. "Не е фирма за сладолед" ЕООД, която, съдейки по предмета на дейност, е фирма за сладолед (технически това може да мине и за нарушение на закона, тъй като сред малкото изисквания е името на фирмата да не е заблуждаващо - бел. ред.).

Можем да ви уверим, че противно на ширещия се скептицизъм, българският Търговски регистър далеч не е скучно място. Той е цяла съкровищница за подобни умишлено или случайно получили се брилянтни попадения, която трябва да се пази като национално богатство. И да се изследва. Методични научни публикации по темата за съжаление досега няма. Затова и бихме могли да претендираме, че тази статия, базирана на неуморния труд на скромната Facebook група "Находка на деня при ровичкане в Търговския регистър", е първият опит за макар и субективна и извадкова категоризация на българската стартъп екосистема, базирана на лингвистичната иновативност и екстравагантност на предприемачите. Вярваме, че ще ви е полезна.

Кратки и ясни

Една от определено вълнуващите модни тенденции е да се залага на ударни послания. Фирми като варненската "Трябва ми" ЕООД и пернишката "Струва си" ЕООД сякаш говорят директно на клиента. Но това далеч не изчерпва палитрата послания, които можете да срещнете. Например срещу успокоителното русенско "Няма няма" ЕООД някак застрашително се изправя врачанското "Нема не" ЕООД.

Емоционалните заряди също скачат по целия спектър: от почудата в "Брей мама" ЕООД и "Луда работа" ЕООД, през раздразнението на "Стига бе" ДЗЗД, до примирението в "Защо не" ЕООД, "Не ми се чисти" ЕООД и "Да да добре" ЕООД. Последната, макар да звучи като излязла от обръчите фирми на почетния председател на ДПС Ахмед Доган, поне видимо не е свързана с него.

Наред с амбициозните софиянци от "Правим всичко" ЕООД обаче могат да се открият и представители на южняшкия маняна манталитет като "Мини утре" ООД и "Лека-полека" ЕООД. Специално споменаване за добро напипване на националния дух заслужава бургаската "Имам човек" ООД. А "Провал" ЕООД от град Завет е рядък пример на бизнес, тръгнал с ясно осъзнаване на рисковете, за разлика от например "Успешен проект" ЕООД.

Майстори на дългия разказ

На противоположния полюс стоят предприемачи, които сякаш са имали намерение да вложат в името на фирмата си цялата си житейска философия. Примерите тук предвидимо са по-малко на брой, но определено се достигат по-големи езикови висоти, включително и цели сложни съставни изречения като "Искам допълнително, защото много ми хареса" ООД.

В сегмента блестят най-вече елегиите по отминалото време - например старозагорския производител на облекла "Понякога 80-те години се завръщат" ООД и доста по-многозначително "Един път двайсет, никога повече двайсет" ЕООД от село Гавраилово. А също и позитивните послания "Без лъжи само любов" ООД, "Колкото повече, толкова повече" ООД и "Няма какво да се обърка" ЕООД. Последната прави феноменално добро ребрандиране, след като преди това е носила доста прозаичното име "Почистване Ролина".

Граждани на света

Една от по-старите и масовите практики е да се залага на международно звучене. Изтърканите и клиширани чуждици в стил "интернешънъл", "мениджмънт", "трейдинг" и т.н. обаче вече отдавана не правят впечатление. В духа на съвременните тенденции по-скоро са имена като "Самтинг фор еврибади" ООД, "Дъ скайс дъ лимит" ЕООД, "Донт тел ми ноу" ЕООД, "Боуф ъф ас" ООД и "Енджой дъ пейн" ЕООД (понеже предполагаме, че последното ще погъделичка любопитството ви - става въпрос за хасковско студио за татуировки).

Списъкът с подобни транслитерации е необятен. Към него могат да се добавят и повдигащи вежди добавки като "Ноубъл савидж" от село Мененкьово и "Върчуъл админ" от село Джулюница.

Глобализмът, съчетан с местен патриотизъм, явно е особено застъпен във Варненско, откъдето произлизат брилятни корпоративни находки като "До свидания Италия" ЕООД и "Моят малък Париж" ЕООД. В тази категория попада и "София Долен Ню Йорк" ЕООД, като тук трябва да подчертаем, че на пръв прочит неласкавата оценка към столицата всъщност се променя, като отчетем регистрацията на фирмата в с. Долен.

Има обаче и компании, заложили на най-доброто от двата свята. Какво може да се каже срещу елегантния микс в "Пиене ентърпрайз" ЕООД, "Много дейности ентърпрайс" ЕООД или "Ако беше важно девелъпмънт" ЕООД? Специално споменаване заслужават и комбиниралите чуждите заемки с автентична българщина в стил "Дъ бестъ" ЕООД.

Аз съм това, което чета

Интересен нишов сегмент са фирми, които са сякаш излезли от бестселър за личностно развитие. Тук например може да се откроят себеутвърдителните "Това съм аз" ЕООД, "Аз заслужавам" ЕООД, "Не бъди посредствен" ООД и "Хубав през деня" ЕООД.

Внимание заслужават и по-универсални послания като "Утре нямаш стрес" от Петрич и "Нагласата е всичко" от Благоевград.

Често застъпена стратегия, макар и без ясна теоретична почва, е да си кръстиш фирмата на любима книга. Може да се открие всичко от "Аз Клавдий" (не, собственикът не е Клавдий), през "Закуска в Тифани" до "На изток от Рая". Донякъде иронично последното е базирано във Враца и няма нищо с регистрираното в Бургас "На запад от Рая", макар двете в комбинация да преобръщат бая географията на страната.

Любителите на Толкин например може би ще им интересно, че "Саурон" се намира в Перник, макар "Мордор" да е в Кнежа, но в София са се разположили "Мордор деструктив сървисиз". За сметка на това из цялата страна са се пръснали хобити, включително "Билбо Бегинс - Божидар Влайков" ЕТ в Пловдив и "Фродо Торбинс - Христо Киряков" във Варна.

Еднолична брилянтност

Това ни отвежда към иначе действащите с по-малък размах еднолични търговци, които обаче често не отстъпват по креативност. Например, регистрираният още през 1992 г. таксиметров превозвач от село Българско Сливово "Пий не бой се - Ангел Димов" ЕТ би могъл да се брои за баща на Drink&Drive услугата.

Тук обаче полето е наистина необятно, като ще изброим само няколко силни маркетингови попадения без каквито и да е претенции за изчерпателност: "Щеш не щеш - Апостол Иванов", "Без тебе не мога - Иван Лазаров", "Последна стотинка - Иван Николов", "Йес-янг енд секси - Величка Драгинова"... Отличие за особена иновативност в опита си да спечели доверието на клиентите заслужава часовникарят "Остап Бендер - Любомир Панчев" ЕТ.

Какво е искал да каже авторът

Разбира се, подобни разрези могат да се правят до безкрайност. Например особено голяма е групата на предприемачите, залагащи на животинското царство в цялото му многообразие (от "Куцата медуза" до "Преобърнат слон"). Удачна стратегия е и асоциирането с някоя известна публична фигура с особен афинитет към световните лидери - врачанската "Тръмп инвестмънт груп" явно се конкурира с "Обама трейдинг" от Ветово. Засега Байдън все още не е застъпен в местния корпоративен пейзаж. Някои пък са на ръба на тънката ирония към самите себе си или клиентите си (между "Модерна кифла", което не е сладкарница, а салон за облекло в Асеновград, и "Трите кокони" в Ябланица).

Но има и цяла плеяда, които трудно подлежат на каквато и да било категоризация и просто впечатляват сами по себе си. "Светлина в тунела" ЕООД наистина донякъде пасва на името си, след като се занимава с осветление и озвучаване, но на концерти и събития, а не на пътни съоръжения. Други обаче като "Амбиция към смисъл" ЕООД от село Мечкарево и "Хапче в душата" от Габрово са наистина трудни за осмисляне.

Някои като троянската "Просто тия" ООД явно залагат на игра на думи, но има застъпени и други езикови фигури, както и нелогизми като "Неслучайности" ООД. Оксиморонът например е популярен с представители като "Кръгъл кръстопът" или "Белия негър" (последната датира от епохи, когато политическата коректност не беше особено актуална концепция, и от години не съществува). А има и просто красиви и поетични имена като "Три сълзи" ЕООД от село Къртожабене, които не се нуждаят от допълнителен коментар.

И накрая, винаги е опция при регистрацията просто да не напишете нищо в полето и там да остане служебно попълнения текст. Резултатът е "Име на фирма" ЕООД от Варна. За нещастие обаче изискването да няма дублиране в имената няма да ви позволи да се възползвате от тази тактика

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    orchis avatar :-|
    orchis
    • + 4

    Поздравления за забавното четиво. Добро впечатление прави, че е много грамотно написано.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал