Това е друга бира

След пет успешни години на пазара крафт пивоварната "Ромбус" в Пазарджик се разраства и ще увеличи четирикратно производството си

Стойчо Пампов управлява семейния крафт бирен бизнес
Стойчо Пампов управлява семейния крафт бирен бизнес
Стойчо Пампов управлява семейния крафт бирен бизнес    ©  Цветелина Белутова
Стойчо Пампов управлява семейния крафт бирен бизнес    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

През 2012 г. Темелко Пампов, собственик на строителна компания в Пазарджик, се увлича по домашно пивоварство и започва да вари бира у дома. Година по-късно той е успял да намери още 16 ентусиасти със същото хоби и през пролетта на 2013 г. заедно те учредяват Асоциацията на домашните пивовари в България. По това време крафт пивоварството в България наистина е много повече хоби, отколкото бизнес - "пазарът" се състои от един-двама производители и още толкова вносители и търговци.

Само няколко години по-късно обаче асоциацията наброява над 600 членове, производителите, специализираните магазини и барове са десетки в цялата страна, а домашното хоби на Темелко Пампов се е превърнало в успешен и динамично развиващ се семеен бизнес - микропивоварна "Ромбус".

За последните три години тя бе надградена със собствен ресторант, както и със стаи за гости, така че "Ромбус" вече е не само пивоварна, а и комплекс за бирен туризъм. В момента тече и сериозно разширяване на производството, което ще увеличи капацитета й близо четири пъти.

"Търсенето расте и в момента се налага да отказваме на нови клиенти, които искат да продават нашата бира. С разширението ще можем да отговорим на това търсене", казва синът на Темелко Пампов - Стойчо, който сега управлява семейния крафт бирен бизнес.

От строителството към бирата

Идеята за микропивоварната се ражда през 2014 г., като приятели на семейството ги окуражават да превърнат биреното хоби в истински бизнес. За късмет семейство Пампови разполага с подходяща за целта сграда. "Основният бизнес на семейството ни е строителната компания, профилирана в строителство за хранително-вкусовата промишленост. През 2008 г. започнахме строеж на магазин за строителни материали на едно от изходните шосета на Пазарджик в посока село Иваново. Моментът обаче се оказа много неподходящ - точно преди финансовата криза, и проектът бе замразен. И именно там решихме да настаним пивоварната", разказва Стойчо Пампов.

Създават я почти изцяло със собствени усилия и материали, включително сами проектират и изграждат по-голямата част от пивоварното оборудване. Решават да я кръстят "Ромбус", каквото е тракийското име на река Марица.

Експериментална бирена станция

През 2016 г. "Ромбус" отваря врати и бързо привлича внимание заради многобройните си експерименти с различни стилове крафт бира. "В момента поддържаме постоянно седем вида, но за пет години сме създали над 140 различни стила бира, включително такива, каквито дотогава никога не са били правени в България", казва Стойчо Пампов.

Сред тях са например първите произведени в българска пивоварна стилове белгийски блонд, Black IPA, имперски портер, ечемичено вино, брут IPA, както и първите български кисели бири, с цветя, с подправки и дори по-екстремни вкусове - например с люти чушки, а също и бира с Lactobacillus Bulgaricus.

С това широко портфолио от бутикови серии "Ромбус" задоволява търсенето на феновете на крафт бирата, които обичат да опитват много и нови неща, но също така образова и по-неопитните потребители. "Реално става дума само за четири основни суровини - малц, хмел, мая и вода, но те имат много разновидности, а отделно са и всички други добавки, които допълнително могат да се влагат в рецептите. Така на практика вариациите стават безброй", обяснява Стойчо Пампов.

Повече от пивоварна

Поведението на консуматорите на крафт бира е различно от това на консуматорите на индустриално пиво. Около занаятчийската бира се изграждат цели общества със собствена култура, а връзките между феновете и самите пивовари са много близки. За това обаче е нужно повече от само пивоварна - нужно е и място за общуване.

Така през 2017 г. в "Ромбус" отваря врати и ресторант с места на закрито и лятна градина. Менюто е сезонно, а продуктите са локални. Акцентът е върху бавно приготвеното на огън месо, като ресторантът разполага и с тексаски смоукър, на който може да се приготви до 200 кг. месо.

През 2019 г. "Ромбус" отварят и няколко стаи за гости, така че пивоварната се превръща и в място за бирен туризъм. "Очаквано, най-много посетители имаме в петък, събота и неделя, повечето са от София и идват с коли. Тъй като самата пивоварна пък е в покрайнините на Пазарджик, нуждата от място за настаняване дойде от само себе си", казва Стойчо Пампов. В момента предлагат 4 апартамента и две двойни стаи, а в бъдеще ще увеличат броя им. Така гости от други градове могат да останат и да се насладят максимално на бирата.

Кризата като двигател за развитие

Ресторантът на "Ромбус" остава отворен и през епидемията, тъй като по време на рестрикциите бе позволено да работят заведения в хотели. Но това, което наистина помага на пивоварната да мине през кризата, са доставките до дома. "Нашите основни потребители преминаха изцяло на работа от вкъщи за дълго време. Нямаше къде да си изхарчат парите и си поръчваха бира за вкъщи. Така че променихме модела си на работа и преминахме към собствени доставки по домовете още в самото начало на епидемията. Не беше лесно, но пък това ни донесе сериозен ръст в консумацията. Така преживяхме кризата", казва Стойчо Пампов.

Подемът в сектора се запазва и сега. Затова и пивоварната в момента инвестира в четирикратно увеличение на капацитета, който сега е 10 хил. литра бира месечно. Около 25-30% от нея се пласират на място в ресторанта, останалото е предимно за барове и ресторанти. "Работим със сравнително малко партньори - 15-20, тъй като сме ограничени от капацитета. Това лято дори се налагаше да отказваме да продаваме в нови заведения. С разширението нещата ще се променят", смята Стойчо Пампов.

В "Ромбус" са оптимисти за бъдещето и имат планове, които са малко по-големи от още стаи за гости. Собствениците планират да пуснат на пазара и собствено бутиково производство на висококачествени колбаси - суровопушени, варенопушени и т.н. Ако пък се наложи (за което те естествено стискат палци), са готови и за бъдещи разширения на производството.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    passat avatar :-P
    passat
    • + 1

    Пивоварната се намира на пътя от Пазарджик за село Ивайло, а не за село Иваново, както е написано в иначе чудесната статия. Сбърканата локация на практика е антиреклама...

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал