Веселина Ралчева: Козметичните ни продукти имат над 500 хил. клиенти в 20 държави

Собственикът и управител на панагюрската "Ина" за собствената биокозметична марка, етеричните масла и бизнеса в града

"Ние работим с безотпадна технология, тъй като събираме, компостираме и отново влагаме в полето всички отпадъци от преработката", разказва Веселина Ралчева
"Ние работим с безотпадна технология, тъй като събираме, компостираме и отново влагаме в полето всички отпадъци от преработката", разказва Веселина Ралчева
"Ние работим с безотпадна технология, тъй като събираме, компостираме и отново влагаме в полето всички отпадъци от преработката", разказва Веселина Ралчева    ©  ''Ина''
"Ние работим с безотпадна технология, тъй като събираме, компостираме и отново влагаме в полето всички отпадъци от преработката", разказва Веселина Ралчева    ©  ''Ина''
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Всичко за Пловдив може да откриете в специалната секция на Капитал.

Визитка

Веселина Ралчева е родена в Панагюрище и е управител на местната фирма "Ина". Завършила е "Хорово дирижиране" в Държавната музикална академия в София и магистратура "Финанси" във Великотърновския университет. Първата част от живота ѝ е свързана с музиката: работила е като хормайстор в Софийски камерен хор "Васил Арнаудов" и корепетитор в Музикалната академия.

След това се завръща в Панагюрище, за да отгледа по-спокойно трите си деца, и стартира семейната компания "Ина".

Ралчева е учредител и първи председател на Местна инициативна група "Панагюрище, Стрелча, Лесичово", която и до днес е двигател за развитието на местната общност. Освен това е сред учредителите и първи председател на Българска асоциация "Биопродукти", в чийто управителен съвет е и досега. Член е на Контролния съвет на Национална асоциация "Парфюмерия, козметика и етерични масла". Между 2011 и 2014 г. е председател на Общинския съвет в Панагюрище.

Компанията

Фирма "Ина" - Панагюрище, е създадена през 2000 г . и първоначално се занимава само с производство на етеричномаслени култури. През 2003 инвестира в изграждане на дестилерия и така затваря цикъла на производство. От 2004 започва биологична сертификация на насажденията и процеса на преработка. Днес е една от водещите биосертифицирани компании в страната - има над 200 дка собствени рози, 300 дка лавандула, отглежда по биологичен начин плодове и зеленчуци.

До 2018 г. почти цялата продукция на компанията е предназначена за износ като суровина за парфюмерийната, козметичната и фармацевтичната промишленост. През 2018 г. новоучредената търговска фирма "Ина трейд" от порасналите вече деца в семейството разработва собствен бранд - InaEssentials, организира производството на собствена линия крайни продукти (в началото само етерични масла и флорални води) и създава първия си онлайн магазин.

Днес търговската фирма оперира в 20 европейски страни с отделни онлайн магазини във всяка от тях, а линията е разширена с нови козметични продукти - кремове, сапуни, шампоани, маски за лице и др., създадени на основата на собствените етерични масла.

За 2020 г. "Ина" отчита 1.052 млн. лв. приходи.

"Ина" развива бизнес в няколко направления - отглеждате по биологичен начин етеричномаслени култури, плодове и зеленчуци, имате собствена дестилерия, произвеждате биокозметика под собствен бранд. Как се отрази пандемията от коронавирус на дейността на компанията?

Именно многообразието от дейности ни позволи да преминем до момента с по-малко сътресения. Като цяло сме свидетели на много голям спад при производството и продажбите на козметика и парфюмерия, особено в луксозния сегмент. Това засегна в много голяма степен и производството на етерични масла, цените на розовото и лавандуловото масло, които се ползват като съставка на парфюмните композиции, паднаха надолу, и то на фона на масово вдигане на цени и инфлация.

В същото време разработването на собствена линия и налагането на собствен бранд отвориха много нови възможности и ни позволиха не само да задържим, но и да разширим производството. Още повече че за момента разчитаме основно на онлайн търговията.

"Ина" произвежда био флорални води и етерични масла под собствената марка Ina Essentials и от собствени насаждения. Къде продавате и кои са топ 3 на най-купуваните фирмени продукти?

Продаваме основно чрез онлайн магазини, базирани в 20 европейски страни. В България присъстваме и в над 200 търговски обекта. Не изоставяме и участията си във фермерски пазари, базари и изложения, защото те са нашата директна връзка с клиентите. Следващата ни цел е навлизането в търговската мрежа в европейските държави, а също и разрастване на електронната търговия извън пределите на континента.

Най-продаваните ни продукти са лавандуловата вода, вода от маточина и вода от бял бор.

Какъв е делът на онлайн продажбите? По колко поръчки получавате и изпълнявате дневно?

Oколо 97% от поръчките са онлайн. Успяхме да изградим много добро онлайн присъствие благодарение на качествените продукти и обслужване, което предлагаме. В момента изпълняваме над 1200 поръчки дневно във всички 20 европейски страни, на чиито пазари оперираме. В България изпращаме стоките от наш собствен склад, ползвайки куриерски услуги, а за чужбина сме разработили много иновативен модел, с който успяваме да доставим пратките навсякъде в рамките на 48 часа.

Пандемията увеличи онлайн поръчките ни с около 30%, но за сметка на това отложи големите ни планове за събития, семинари и други мероприятия около бранда ни.

Как са организирани продажбите извън страната? Кои са най-купуваните фирмени продукти в чужбина?

Имаме над 500 хил. клиенти и се опитваме да направим InaEssentials глобален бранд. Продажбите извън страната се случват чрез сложен модел и партньорства, като основен новатор в тази посока е синът ми. Този модел ни позволява да изпълняваме ефективно страшно много поръчки наведнъж и пратките ни да достигнат до всяка точна на Европа. В момента най-купуваните продукти зад граница са био лавандулова вода и биовода от маточина, скоро ще пуснем и нови натурални шампоани, които очакваме да станат най-продаваните ни артикули.

Планираме и разработваме нови линии кремове, маски за лице, соли за баня и др. продукти на основата на етерични масла. Разчитаме на това, че ще влагаме в продуктите си истински, натурални био етерични масла, в чието качество сме сигурни, тъй като са произведени от нашите градини, в нашата дестилерия.

Как се налага българска марка за биокозметика на пазари извън България?

InaEssentials налагаме чрез социалните мрежи и личното отношение към клиентите. В първата година от развитието ни само хора от семейството отговаряха на коментари и съобщения на клиенти. Опитваме се да покажем лично отношение към всеки потребител на нашите продукти и това се забелязва. Освен всичко това сме много истински и открити с нашите клиенти, което ни отличава от конкурентите ни, стараем се да ги направим част от ежедневието на нашето семейство. В чужбина брандът ни вече е доста познат и успяваме да постигнем това чрез иновативни методи за реклама в социалните мрежи, работа с инфлуенсъри и реклама в Google.

Обявявате, че връщате пари, ако клиентът е недоволен от покупката, без да искате обяснение или да поставяте условия. Какъв е делът на тези рекламации?

Истината е, че откакто обещахме доживотно връщане на сумата без въпроси, броят на върнатите пратки намаля. Важно е да убедиш клиента, че вярваш в продукта и той няма да бъде подведен, ако ти даде шанс. Не случайно във всяка реклама казваме: "Доверете ни се, а ние обещаваме, че няма да ви подведем."

Ако клиент не е доволен, връщаме сумата на момента, изпращаме нов продукт безплатно или оправяме проблема по друг начин. Общото между последните три начина е, че отнема 2 минути. Нямаме формуляри и анкети, правим процеса максимално опростен за нашите клиенти. В момента процентът на върнатите ни пратки в цяла Европа е 2.3%, като средният процент в козметичния бранш е 7.2%

Лесно ли се прави бизнес в Панагюрище?

Ние практически нямаме опит с правенето на бизнес извън родния ни град. Фирмата е създадена тук, в Панагюрище, преди 20 години и винаги е развивала тук дейността си. В землищата на общината са и нашите насаждения, които постепенно разширявахме в годините. В Панагюрище е действащата ни малка семейна дестилерия, а в съседното село Бъта в момента строим нова по-голяма дестилерия.

Климатът е подходящ за етеричномаслените култури, които отглеждаме. През годините тук създадохме и екип - както по отношение на преработката и продажбите, така и за обезпечаването на земеделските дейности.

Малкият град има своите предимства - по отношение на компактност, на бързина на административните услуги, има и своите недостатъци, разбира се - по отношение избора на кадри, допълнителни логистични разходи при дистрибуция и т.н.

Изпитвате ли недостиг на кадри, как компанията задържа своите служители?

Няма бизнес, който в момента да не изпитва трудности с кадрите. За съжаление вече е трудно да се задържи дори нискоквалифицираният персонал поради голямото търсене на сезонни работници в западните страни и високото заплащане на труда им там.

По принцип разчитаме на селскостопански работници, които работят при нас от години, цели семейства, на които се опитваме да помагаме и по друг начин - като им създаваме собствени розови градини за допълнителен доход, създали сме с тях дългосрочни отношения на доверие, взаимопомощ и уважение към труда им.

Насочихме се и към много голямо разнообразие от отглежданите култури - малини, шипки, пъпеши, картофи, кромид лук, тиквички и др., с цел осигуряване на дългосрочна и почти целогодишна заетост на земеделските работници.

По отношение на останалия екип - преработка, търговия, маркетинг - там разчитаме както на създаден във времето екип, така и на ентусиазма на нашите, вече пораснали, деца и умението да привличат съмишленици. Истината е, че децата бяха създатели на собствената ни марка и чрез управляваната от тях търговска фирма "Ина трейд" развиха електронната търговия и налагането на бранда в цяла Европа. В тази компания вече работи сериозен екип от млади хора, образовани, владеещи добре езиците на съответните държави, за които отговарят. За да могат да привлекат тези хора, фирмата има и офис в Пловдив, където работят част от тях.

Актуалните тенденции за кръгова икономика и преход към "зелено" влияят ли ви?

От години ние работим с практически безотпадна технология, тъй като събираме, компостираме и отново влагаме в земеделските ни полета всички отпадъци от преработката на етеричномаслените култури. Тъй като стопанството ни е биологично сертифицирано, ползваме единствено препарати и торове на растителна или животинска основа, които не замърсяват околната среда, гарантират биоразнообразието и съхраняването на почвените ресурси.

При създаването на крайни продукти се стремим да ползваме рециклируеми опаковки.

Пандемията попречи ли на инвестиционните планове?

В момента строим нова, по-модерна и по-голяма дестилерия в с. Бъта, Панагюрско. Идеята ни е около нея да се създадат демонстрационни полета от етеричномаслените култури, които преработваме, да построим презентационен, консултативен и семинарен център, да създадем едно място, което да се превърне в средище на ароматния бранш, на ароматния туризъм. Да привлечем и съберем на едно място експерти, ароматерапевти, дрогеристи, парфюмеристи, както и потребители по време на целия сезон на преработка на ароматните растения.

Имаме тук, в България, безценно богатство от билки и аромати с високо качество, които следва да оценим - по отношение на ползи, на качество, и да наложим подобаващо на световния пазар. InaEssentials ще направи всичко по силите си, за да ускори този процес.

"Ина трейд" също има инвестиционни планове за реконструкция и разширяване на производствените мощности по отношение на крайните козметични продукти, като идеята е новият цех да бъде завършен едновременно с новата дестилерия.

Естествено строителните дейности в този момент на сериозна инфлация са също силно затруднени. Цените и условията на строителните фирми се променят всеки ден. Доставчиците на оборудване са в шок - както от цените на суровините, така и на енергията. В момента не е ясно как и на каква цена ще получим договореното оборудване.

Този момент е много труден за целия бизнес, трябва да се проявява разбиране от всички по веригата производители - доставчици - клиенти, за да се разпредели тежестта на кризата и да се съхранят отделните бизнеси, на чието партньорство ще разчитаме и в бъдеще.

Интервюто взе Мара Георгиева

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    katia_1 avatar :-|
    Rational
    • - 1
    • + 6

    Разгледах набързо отчетите. Вижда се, че бизнесът съществува в немалка степен благодарение на субсидиите. Без тях печалбите отиват под нулата.

    Освен това, не става напълно ясно, но ми се струва, че новите инвестиционни планове са финансирани по европрограми. Добре, че са данъкоплатците.

    Нередност?
  • 2
    vqu06516159 avatar :-P
    vqu06516159
    • - 1

    Продуктите са с много добро качество. Успех на компанията!

    Нередност?
  • 3
    martinganev avatar :-|
    Мартин Ганев
    • - 1
    • + 1

    Много сериозни хора! Браво!

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал