"Еконт" изплаща доброволно над 13 млн. лв. на НАП

От компанията няма да търсят от клиентите си претендираните от данъчната агенция суми

Създателят на "Еконт" и настоящ министър на транспорта Николай Събев: "Не желая да бъда в съдебни отношения с държавата, чийто министър съм."
Създателят на "Еконт" и настоящ министър на транспорта Николай Събев: "Не желая да бъда в съдебни отношения с държавата, чийто министър съм."
Създателят на "Еконт" и настоящ министър на транспорта Николай Събев: "Не желая да бъда в съдебни отношения с държавата, чийто министър съм."    ©  Цветелина Белутова
Създателят на "Еконт" и настоящ министър на транспорта Николай Събев: "Не желая да бъда в съдебни отношения с държавата, чийто министър съм."    ©  Цветелина Белутова

Куриерската компания "Еконт" доброволно изплаща над 13 млн. лв. на НАП, въпреки че е спечелила първото съдебно дело по спорния ДДС казус. Това съобщиха днес от дружеството, което е основано от новия министър на транспорта Николай Събев, като се цитира и неговият личен мотив: "Не желая да бъда в съдебни отношения с държавата, чийто министър съм."

Първоначално става въпрос за начисляването със задна дата на ДДС върху извършените от "Еконт" пощенски услуги за периода 2013-2015 г., като на първа инстанция компанията печели делото. Въпреки това тя е взела решение да изплати въпросната сума на Националната агенция за приходите и да не продължава съдебните дела. Междувременно от НАП са отправили и ново искане към компанията за доброволно начисляване на ДДС със стара дата върху стойността на пощенските услуги и за периода от 2016 до 2019 г. От "Еконт" са взели решение да постъпят по аналогичен на първата покана начин - да изплатят сумата и без дела.

Предложението на НАП е компанията да събере оспорваните суми от клиентите си. От "Еконт" обаче твърдят, че няма да търсят парите от клиентите. "Убеждението на компанията е, че е недопустимо да потърси от клиентите си претендираните от НАП суми със стара дата. В този смисъл "Еконт" реши да поеме изцяло изплащането на сумите", написаха от компанията.

Делата

Претенцията на НАП за обратно начисляване на ДДС за периода 2013-2015 г. беше в размер на 3.8 млн. лв. "Тази сума беше депозирана още през 2020 г. и бе заведено съдебно дело", обясняват от "Еконт". Компанията спечели делото на първа инстанция. Основните аргументи на съда бяха, че такъв е бил законът тогава, като и самата НАП е използвала пощенски услуги без ДДС именно на базата на съществуващото законодателство.

Дни преди Коледа на 2021 г. обаче "Еконт" е получила нова покана за внасяне на ДДС за услугите за периода 2016-2019 г. Въпреки решението на съда в нейна полза по отминалата покана, компанията реши да прекрати съдебния спор и да изплати на НАП цялата претендирана сума от 6.5 млн. лв. Отделно към нея предстои начисляване на лихви. Така цялата сума, изплатена от "Еконт", ще надхвърли 13 млн. лв.

Основните аргументи за това действие на компанията са както икономически и обществено-политически, така и морални и лични. "Големите разходи, депозитите и продължилите с години дела са само част от икономическите причини на компанията", написаха от компанията. "От друга страна новата обществено-политическа обстановка в страната води съдружниците до убеждението, че от есента на 2021 г. постъпващите в държавния бюджет средства ще бъдат харчени открито и единствено в полза на данъкоплатците на България", продължават от там.

Хаосът ДДС

Темата за ДДС върху универсалната пощенска услуга, предоставяна от различните оператори - "Български пощи" и частните такива с подобен лиценз ("Еконт Експрес", "Тип-Топ куриер", "МиБМ Експрес", "Стар пост", "Спиди"), става обект на тълкувания след влизането на страната в ЕС. Дискусията е между Министерството на финансите, на транспорта и НАП, които изясняват дали и кои пощенски услуги са освободени от ДДС, адаптирайки европейското законодателство.

В опит да се спаси дела на "Български пощи" на този пазар от Министерството на транспорта налагат виждането, че услуги, попадащи в обхвата на универсалната пощенска услуга (т.е. тези на частните куриери), трябва да се разграничават от пакетната УПУ на "Български пощи". Според тях от ДДС са освободени само услугите на "Български пощи", тъй като от 2010 г. за срок от 15 години те са задължени от държавата със закон (и по силата на евродиректива) да предлагат универсална пощенска услуга в цялост и до всички кътчета на страната, независимо дали това е печеливша дейност. Това определение е припознато и от НАП в писмо на тогавашния изпълнителен директор Красимир Стефанов от 2012 г. Дълго време обаче промяна в правилата за прилагане на ДДС няма и всички интерпретират облагаемостта на предлаганите от частните пощенски компании услуги като освободени.

Нормативната уредба започна да се прилага по нов начин през май 2019 г., когато частните пощи станаха задължени да начисляват ДДС върху всички универсални пощенски услуги, които до този момент са били освободени от ДДС. Тогава въпросните услуги - стандартните писма до 2 кг и колети до 20 кг, поскъпнаха със съответния процент. Налагането на изискването със задна дата обаче създаде огромен хаос по цялата верига.