Конкурсът за иновации на френската камара вече е отворен за всички

Проектите трябва да са изпълнени в страната, кандидатстването е до края на февруари

Ерик Дюма, Мира Драганова и Стефан Делайе (от ляво надясно) са членовете на организационния комитет на конкурса
Ерик Дюма, Мира Драганова и Стефан Делайе (от ляво надясно) са членовете на организационния комитет на конкурса
Ерик Дюма, Мира Драганова и Стефан Делайе (от ляво надясно) са членовете на организационния комитет на конкурса    ©  ФБТИК
Ерик Дюма, Мира Драганова и Стефан Делайе (от ляво надясно) са членовете на организационния комитет на конкурса    ©  ФБТИК

След близо двегодишна пауза заради пандемията Френско-българската търговска и индустриална камара (ФБТИК) подновява конкурса си за иновации, който вече е отворен за всички компании, а не само за членове на организацията. Макар че в третото издание сега се въвеждат нови категории, се запазва основното изискване кандидатите да са изпълнили проектите си в страната. Фирмите могат да подават документи за участие до края на февруари, а месец по-късно се очаква да станат ясни и победителите.

Минимални условия

Целта на конкурса е да отличи местни иновативни проекти, като условията за кандидатстване са минимални. "Най-важното е проектът, с който кандидатстват фирмите, да е осъществен в страната, това е решаващо за нас", каза Ерик Дюма, член на управителния съвет на ФБТИК. Изисква се компаниите да са регистрирани в България от поне година и половина и да имат най-малко 5 служители, но няма ограничение за секторите, в които работят. Кандидатстването вече е отворено, а документи се подават до 28 февруари.

Една от промените, които са направени в сегашното издание, са категориите, в които ще бъдат определени победители. Те включват "Инвестиции", "Бизнесмен", "Бизнесдама" и "Социална и екологична отговорност". Всяка категория ще бъде разглеждана от отделно жури, което определя и критериите за оценка. Освен това журитата ще излъчат по една номинация, която да се състезава за специалната награда.

Нови възможности

Конкурсът беше създаден преди 4 години, като идеята тогава беше да се даде възможност на членовете на ФБТИК да представят проектите си. От тази година обаче в събитието могат да участват и други компании. "Преценихме, че трябва да го адаптираме към пазарната реалност, защото в България има много компании, които създават иновации", коментира Дюма. "Като цяло искахме да модернизираме и да демократизираме достъпа до конкурса, така че да бъдем достъпни за повече компании", посочи и Мира Драганова от организационния комитет към камарата. Според нея, освен че носи престиж на победителите, конкурсът е и възможност за компаниите да си направят ретроспекция на изминалата година и на постиженията си. "Това допълнително мотивира и служителите - да разберат, че инициативите, които са имали, са оценени от външния свят", добави тя.



Чуждестранните компании откриват таланти в България

Стефан Делайе, председател на управителния съвет на ФБТИК

Конкурсът е за местен иновативен проект. Смятате ли, че България има достатъчно кадри с необходимите знания и умения, които да създават иновации?

- Да направите иновация означава, че сте уверен в себе си и вярвате в по-доброто бъдеще - нещо, което не мисля, че е факт за българите като цяло. Защото когато говорим за иновации, много често, дори и в моята страна - Франция, хората си мислят, че няма да успеят, че идеята им няма да проработи. През последните години се наблюдава промяна, чуждестранните компании наистина откриват таланти тук. Говоря за сектори като споделени услуги и аутсорсинг, където България е високо в класациите. А тези дейности се извършват от българи. Освен това вижте чисто IT компаниите или "Уолтопия" - българин, създал световно успешна компания, или пък Влад Тенев от Robinhood. Мисля, че имаме нужда от известни българи, и вярвам, че те ще стават все повече, ще видим едно ново поколение предприемачи. Светът ще разбере, че тук има таланти, което пък ще върне българите обратно от чужбина.

Но българи като Влад Тенев са успели в САЩ или други страни, което означава, че вероятно тук нещо не е наред. Какво трябва да се промени в средата в България, за да се увеличат иновациите?

- Аз имам лично мото, че само идеите могат да създават пари, парите не могат да създават идеи. Напълно подкрепям решението на новото правителство да направи министерство на иновациите и растежа. Това е най-добрият знак, който можем да получим, защото иновациите и растежът са много тясно свързани. Освен това е много по-добре министерството да е отделно, а не част от огромна структура като министерство на икономиката, защото така има възможност да е много по-отворено към младите. Трябва да наложим България като дестинация за иновации така, както я наложихме като дестинация за аутсорсинг и IT.