Млада технологична компания с български съосновател е купена за 71 млн. долара

Базираната в САЩ Enview разработва софтуер за анализирането на 3D геопространствени данни, а новият собственик Matterport създава дигитални модели на сгради

Красимир Пиперков основава Enview заедно със Сан Гънауардана през 2015 г. в Сан Франциско
Красимир Пиперков основава Enview заедно със Сан Гънауардана през 2015 г. в Сан Франциско
Красимир Пиперков основава Enview заедно със Сан Гънауардана през 2015 г. в Сан Франциско    ©  Цветелина Белутова
Красимир Пиперков основава Enview заедно със Сан Гънауардана през 2015 г. в Сан Франциско    ©  Цветелина Белутова

Шест години. Толкова време отнема на завършилите "Станфорд" колеги Красимир Пиперков и Сан Гънауардана да основат, развият и продадат базираната в САЩ компания за анализ на 3D геопространствени данни Enview. Срещу 71 млн. долара бизнесът им става част от американската компания Matterport, която създава дигитални модели на сгради. Купувачът ще използва технологията на Enview, за да разшири експертизата си за сегментиране на предмети в затворени пространства.

Освен съоснователя Красимир Пиперков Enview има и друга връзка с България. В средата на 2020 г. компанията получи най-голямата си финансова инжекция от 12 млн. долара. Рундът беше воден от българския фонд BrightCap, който осигури 2.5 млн. долара от сумата. Това е успех и за рисковите инвеститори, чиято крайна цел е да увеличат стойността на дела си и да го продадат.

От университета до бизнес сцената

По-голямата част от живота си Красимир Пиперков прекарва в САЩ. През 1996 г., след като завършва гимназия в София, той заминава за Лос Анджелис заедно с майка си, която тогава печели зелена карта. Бакалавърската си степен завършва в Калифорнийския университет - Лос Анджелис, след което записва бизнес магистратура в "Станфорд". Програмата е утвърдена като център за предприемачество и стимулира студентите да започнат собствена компания.

В търсене на нови бизнес идеи Пиперков среща Сан Гънауардана, бивш негов колега от университета, завършил докторска степен по аеронавтика и космонавтика. Няколко години Гънауардана е работил и към американската армия в Афганистан, където се запознава с набирането и анализа на геопространствени данни за намирането на взривни устройства - процес, който отнема месеци и не дава гаранция за резултатите. С цел да подобрят технологията двамата колеги започват съвместно да разработват софтуер, който с помощта на изкуствен интелект бързо и ефективно анализира 3D данни. Така през 2015 г. в Сан Франциско те основават компанията Enview.

Дигитални карти

Суровата геопространствена информация обикновено се събира чрез сензори, закачени на дронове или самолети, които обхождат големи площи. Данните нямат стойност, преди да бъдат анализирани и визуализирани. Именно това предлагат предприемачите от Enview. Те разработват платформа, в която клиентите им вкарват вече събраните от тях данни, а изкуствен интелект ги класифицира за броени часове, съставяйки своеобразна 3D карта на мястото. Нещо, което преди това се е правило ръчно и понякога е отнемало месеци работа.

Екипът на младата компания насочва решението си към две основни групи клиенти - енергийни компании, които трябва да следят електропреносните си мрежи, и държавни американски институции като военновъздушните сили на САЩ за планиране на мисии. Цената за клиентите им се определя от количеството обработени данни. Анализът на един квадратен метър варира между 50 и 150 долара. Това носи 2.8 млн. долара приходи на компанията за 2019 г. От Enview не коментират финансовите си резултати за 2020 и 2021 г.

През първите пет години бизнесът на Enview се развива успешно и компанията увеличава екипа си до над 20 души. Тя привлича вниманието и на американски фондове, като още през 2015 г. набира 2.5 млн. долара капитал, а две години по-късно компанията получава и т.нар. Series A инвестиция от 6 млн. долара. Най-голямата финансова инжекция за Enview обаче се случва през 2020 г., когато набира 12 млн. долара. Водещ рунда е българският фонд BrightCap, който влага 2.5 млн. долара, а един от партньорите в него, Елина Халачева, влиза в борда на директорите на компанията. След инвестициите основателите вече притежават миноритарен дял от бизнеса им.

Предизвикателства по пътя

Годината е успешна за набирането на капитал, но пандемията забавя или замразява редица от планираните сделки на Enview. "Държавните институции бяха най-големият източник на ръст за бизнеса ни в последните две години. Покрай коронавируса обаче те временно свиха бюджетите си и спряха доста от потенциалните ни договори. Загубихме или се забавиха държавни поръчки за около 6 млн. долара", коментира пред "Капитал" Красимир Пиперков.

В края на 2020 г. екипът на Enview предприема и друга промяна. Основателите решават, че вече няма да продават софтуерното си решение на компании в енергийния сектор. "Стигнахме до извода, че директни продажби към тях няма да доведат до ръст на бизнеса, необходим за компания, финансирана от рискови инвеститори. Трябваше ни бързо развитие, а продажбата на енергийни компании е бавна. Първият ни договор с Pacific Gas & Electric например отне 22 месеца", обяснява още Пиперков.

Сделка за милиони

Въпреки трудностите компанията започва 2021 г. успешно и подписва договор с армията на САЩ на стойност 1.7 млн. долара. Тогава се отварят и възможности за продажба на бизнеса. През годините от Enview отказват редица предложения за покупка, но през втората половина на 2021 г. основателите започват да водят преговори с три потенциали купувача. "Всички бяха американски компании от различни индустрии. Едната анализира външни пространства и работи с компании в областта на застраховките. Другата е с фокус към геостабилизация. Ние обаче избрахме Matterport, която има редкия шанс да дигитализира най-големия актив с света -- сградите. Има над 4 милиарда сгради в света на стойност около 230 трлн. долара", казва българският съосновател. Matterport предлага общо 71 млн. долара, половината от тях кеш, останалите в акции, за да придобие бизнеса на Enview.

Като инвеститор и с представител в борда на директорите от българския фонд BrightCap също активно участват в договарянето на параметрите по сделката. "Рядко се случва да има продажба през първите пет години от живота на един фонд - това обикновено се случва, когато се появи купувач с добра сделка и условия. Такъв беше и случаят с Enview - те активно развиваха бизнеса си и имаха ликвидност за близо година, когато Matterport ги потърсиха", коментира пред "Капитал" Елина Халачева, партньор във фонда.

Съвместно решение

Американският купувач Matterport разработва хардуерно и софтуерно решение. Компанията продава камери и сензори, с които клиентите им сканират бързо и качествено помещения или цели сгради и създават т.нар. digital twin - 3D модел с реални размери. Основният бизнес на компанията обаче е софтуерното им решение, което може да се инсталира на всеки смартфон и позволява почти същия резултат, без да е необходима допълнителна техника.

За първите 10 години от съществуването на компанията Matterport са се фокусирали над дигитализирането на сгради. За следващите 10 години те виждат още повече възможности за растеж чрез датификация (datafication) -- извличането на информация от дигиталните близнаци (digital twins). Тук са нужни умения и технологии, използващи изкуствен интелект, които автоматично и точно да класифицират и сегментират предмети. Така всеки клиент, подобно на търсачката в Google, може да проверява детайли в имота си. Именно тук софтуерното решение на Enview може да бъде полезно. "Към момента сегментацията се извършва главно на база снимки, а ние ще им помогнем да бъде също на базата на 3D точки, като така заедно ще можем да сегментираме повече предмети", уточнява Пиперков.

"Извличането на данни от сгради ни е бизнес цел за растеж през следващото десетилетие. Мощната технология за анализ на пространствени данни на Enview се вписва точно в тази стратегия и допълва платформата на Matterport. Заедно можем да предоставим анализ на данните на клиентите ни, планиране на пространствата чрез AI технология и анализ за използването на имотите, за да осигурим оперативна ефективност в изцяло дигитална среда", коментира пред медиите изпълнителният директор на Matterport Ар Джей Питман.

Kлиентите са от индустрии като: недвижими имоти, хотелиерство, продажби на дребно, застраховане, архитектура и строителство. С точни дигитални близнаци на своите сгради, с богата информация за пространствата и предметите в тях клиентите могат лесно да следят активите си без необходимост от директно човешко присъствие. Красимир Пиперков дава пример с веригата Starbucks, които работят със софтуера на Matterport. "Те имат над 30 хил. заведения, които искат да сканират всяка седмица. Така например могат да видят дали във всяко от тях е направена украсата за даден сезон", казва той и допълва: "Ако говорим за хотели, техният мениджмънт с едно търсене може да разбере къде и колко пожарогасителя има във всеки от тях или колко прозореца с южно изложение има в даден хотел.

Всички 22 души екип от Enview стават част от Matterport и продължават да развиват продукта в рамките на компанията. Основателите Красимир Пиперков и Сан Гънауардана също заемат мениджърски позиции съответно в R&D и търговското звено на Matterport. По думите на Пиперков целта на екипа е до края на годината да пуснат на пазара съвместния им продукт за сегментиране на предмети. Вероятно екипът ще работи и по 3D визуализации на външни пространства и ще продължи проекта си с армията на САЩ вече през компанията Matterport.

Кои саMatterport

Компанията е основана през 2011 г. в Сан Франциско от Дейв Гаусбек, Мат Бел и Майк Бийби. Бизнесът започва с разработка на камери и сензори за 3D визуализации на вътрешни помещения и сгради. Впоследствие екипът развива софтуерното си решение и предлага лесно сканиране на пространства чрез смартфон, като клиентите заплащат месечен абонамент за използването му, който варира от 0 до 62 долара според броя визуализации. Решението е популярно сред строители и агенции за недвижими имоти, които предлагат виртуални огледи. От създаването й компанията е преминала през 13 рунда на финансиране с общ капитал над 400 млн. долара, по информация на Crunchbase. Според последните официални данни за третото тримесечие на 2021 г. компанията отчита приходи 27.7 млн. долара, или с 10% повече в сравнение със същия период 2020 г. Абонатите им към септември се увеличават със 116% на годишна база и вече наброяват 439 хиляди. По думите на Красимир Пиперков към момента на покупка на Enview Matterport се е оценявала на 5 млрд. долара, на 18 януари пазарната капитализация се е свила до 3.3 млрд. долара, а екипът наброява вече над 500 души.